5 راه بازاریابی کسب و کار بدون سرمایه

بفرست برای دوستت
انواع بازاریابی کسب و کار بدون سرمایه

فهرست مطالب

آیا در جستجوی راهی برای بازاریابی کسب و کار بدون سرمایه هستید؟ برای اینکه بدانید چطور بدون هیچ هزینه ای، می توانید کسب و کار خود را به بازاریابی کنید، باید اول مفهوم سرمایه را درک کنید. در دنیای تجارت دو نوع سرمایه وجود دارد:

1- سرمایه مالی که مقدار دارایی و پولی است که مالک آن هستید. صورت حساب های داخل کیف پول و تعداد ارقام حساب بانکی تان بخشی از سرمایه مالی شماست. این همان سرمایه ایست که اکثر مردم با آن آشنا هستند.

2- سرمایه اجتماعی که در واقع همان افرادی هستند که می شناسید.

بازاریابی کسب و کار بدون سرمایه

هر چه افراد بیشتری را بشناسید، سرمایه اجتماعی شما نیز بیشتر است. شخصی با ارتباطات تجاری فراوان، سرمایه اجتماعی بالایی نیز دارد. این افراد دارای روابط و شبکه های اجتماعی بسیاری هستند که از این سرمایه به عنوان اهرمی برای رسیدن به اهداف شان استفاده می کنند.

اگر می خواهید فرد موفقی باشید باید بدانید چطور از هر 2 سرمایه مالی و اجتماعی استفاده کنید. وقتی هدف تان بازاریابی کسب و کار آن هم بدون هیچ هزینه ای باشد، باید از تمامی منابعی که در اختیار دارید استفاده کنید. اگر فکر می کنید هیچ منبعی در اختیار ندارید، ذهن ضعیف و فقیری برای خود ساخته اید و متأسفانه باید بگویم که شما نمی توانید با یک ذهن فقیر، کسب و کار خود را گسترش دهید.

اکثر افرادی که ذهن فقیری دارند، دارای باورهای محدودکننده ای نیز هستند. آنها  اجازه می دهند که سرمایه مالی شان، بر تمام کارها و اموراتشان کنترل داشته باشد.

یعنی اگر پول کافی برای خرید وسیله ای که می خواهند نداشته باشند، بهانه می گیرند و می گویند “من توانایی خرید آن وسیله را ندارم” و در نتیجه، هرگز  به خواسته های خود نمی رسند.

اما افراد دارای ذهن ثروتمند جور دیگری فکر می کنند. این افراد اگر خواستار چیزی باشند، راه  بدست آوردنش را نیز پیدا می کنند. فردی که ذهن ثروتمند دارد، هیچ وقت نمی گوید “من توان خرید آن وسیله را ندارم” بلکه از خودش می پرسد “چطور میتوانم از پس هزینه هایش بربیایم؟”

پیشنهاد می کنم برای ساحت ذهنیت ثروتمند خود این دو مقاله را هم بخوانید:

مقاله اول: پرورش ذهنیت فوق ثروتمند و حذف ذهنیت فقیر

مقاله دوم: ساخت ذهنیت ثروتمند به سبک دن لاک

به همین دلیل ثروتمندان روز به روز ثروتمندتر و فقرا فقیرتر می شوند. آنها در کارهای خود طرز فکر متفاوتی دارند. فردی با ذهن فقیر اجازه میدهد سرمایه مالی، مانع دستیابی  به اهدافش شود. در حالیکه فردی با ذهن ثروتمند به دنبال راهی برای رسیدن به هدفش می گردد و از مغز خود استفاده می کند تا منابع مورد نیاز خود را بدست آورد. این افراد با بهره گیری از انواع دیگر سرمایه، به اهداف خود می رسند.

اگر می خواهید یاد بگیرید نحوه ی بازاریابی کسب و کار بدون سرمایه را یاد بگیرید، ادامه ی مطلب را بخوانید.

 

ماهیت پول چیست و چرا وجود دارد؟

در زمان های قدیم پول وجود نداشت و نیاکان ما از روشی به نام مبادله کالا به کالا برای تجارت استفاده می کردند. این یعنی مردم وسیله ای را می دادند و در ازای آن وسیله ای که می خواستند را می گرفتند.

از آنجا که پول در آن زمان  وجود خارجی نداشت، مردم از اَشکال دیگری از اعتبار و واحد پولی استفاده می کردند. این شکل های مختلف اعتبار شامل وسایل، خدمت یا لطف مردم به یکدیگر بود.

به عنوان مثال اگر شما مزرعه پرورش مرغ داشتید و همسایه تان خوک پرورش می داد، در روش مبادله کالا به کالا شما 3 مرغ را با 1 خوک معاوضه می کردید. هر دوی شما به آنچه نیاز داشت میرسید و دو طرف از معامله انجام شده خوشحال و راضی بودند.

امروزه کسی به ندرت از حیوانات به عنوان واحد پولی استفاده می کند. در عوض، ما از پول استفاده می کنیم که در جامعه امروزمان  نقش مهمی ایفا کرده و اساس اقتصاد جهانی بر مبنای پول است. 99.9 درصد مردم می خواهند به قدری پول دست بیاورند تا به فردی میلیونر تبدیل شوند.

در گذشته، مبادله کالا به کالا روشی بسیار متداول برای تجارت بود و  تقریبا همه مردم می دانستند که چطور با این روش تجارت کنند.

متاسفانه امروزه افراد اندکی آن را می دانند و از چگونگی مبادله کالا به کالا مطلع اند. چون مردم در جوامع امروزی بیش از حد به پول متکی و وابسته هستند و تنها از این طریق میتوانند با دیگران تجارت کنند. در نتیجه وقتی پول کافی نداشته باشند،تصور میکنند که قادر به تجارت نیستند.

در حقیقت این حس ضعف به کمبود پول ارتباطی ندارد و از کمبود دانش در زمینه تجارت نشات میگیرد. افراد موفق امروزه با پول خود تجارت نمی کنند. بلکه نوعی داد و ستد انجام می دهند که در دنیای مدرن به آن مذاکره می گوییم. آنها می دانند برای دستیابی به خواسته شان، روش های زیادی در دسترس است که حتی نیازی به هزینه کردن ندارد.

  پرورش ذهنیت فوق ثروتمند و حذف ذهنیت فقیر

اگر دوست دارید بدانید پول، دقیقاً چطور کار می کند و بیشتر با عملکرد آن آشنا شوید، پیشنهاد می کنم این ویدیوی فوق العاده ی 9 دقیقه ای از دن لاک را همین الان ببینید:

 

استفاده از سرمایه اجتماعی به عنوان راهی برای تجارت پایاپای

سرمایه اجتماعی

دلیل ساختن شبکه ارتباطی گسترده توسط افراد موفق همین موضوع است. آنها علاوه بر گسترش سرمایه مالی، سرمایه اجتماعی خود را نیز رشد می دهند. سرمایه اجتماعی وابسته به افرادی است که می شناسید.

میتوانید به این موضوع اینگونه بنگرید که سرمایه اجتماعی همان تعداد لطف هایی است که از دوستان خود طلبکار هستید. هر چه به اطرافیان لطف بیشتری کرده باشید، سرمایه اجتماعی بزرگتری دارید.

با لطف کردن به دوستان و آشنایان، میتوانید روی جبران کردن آنها در آینده حساب باز کنید. شخصی که سرمایه اجتماعی زیادی دارد، به اطرافیانش لطف بسیاری کرده است.

در دنیای تجارت، این موضوع به عنوان ایجاد ارزش شناخته می شود. برای مثال، دوست شما فروشنده ای بدردنخور است و شما خبره در قرارداد بستن. حال فرض کنید که دوست تان با شما تماس میگیرد تا در بستن قرادادی با مبلغ 6 رقمی به او کمک کنید.

اگر در آن روز تظاهر به سخاوتمندی کنید و در ازای بستن قرارداد هزینه ای از دوست خود طلب نکنید، او در ازای کاری که برایش انجام داده اید، یکی به شما بدهکار است.

اگر پس از اتمام قرارداد حق الزحمه یا کمیسیون می گرفتید، ممکن بود تنها 5 درصد کارمزد معامله در قالب پول عایدتان شود. در عوض شما تصمیم گرفتید از دوستتان پولی دریافت نکنید و باعث شدید تا سرمایه مالی به سرمایه اجتماعی تبدیل شود. ارزش این سرمایه اجتماعی بسیار بیشتر از ارزش مبلغی بود که قرار بود بدست آورید.

یادگیری شیوه بازاریابی کسب و کار بدون سرمایه و بدون هزینه برای کسب و کارتان سخت نیست. مردم نمی دانند که 2 نوع سرمایه وجود دارد و با ایجاد ارزشی که دیگران خواستارش هستند، میتوانند میزان سرمایه اجتماعی خود را افزایش دهند. هر چه سرمایه اجتماعی تان بیشتر شود، می توانید لطف های بزرگتری از اطرافیان درخواست کنید.

بدین گونه است که افراد موفق با استفاده از سرمایه اجتماعی تجارت می کنند و به جای استفاده از پول، از ارزش و اعتبار استفاده می کنند. حالا برویم ببینیم که:

چگونه میتوان بدون هزینه کردن، کسب و کار خود را بازاریابی  کرد؟

 

5 راه بازاریابی کسب و کار بدون سرمایه

استفاده از سرمایه اجتماعی، یکی از روش های بی هزینه برای بازاریابی کسب و کار شماست. در ادامه 5 روش بازاریابی برای کسب و کار با استفاده از سرمایه اجتماعی را یاد می گیریم:

 

1- خدمات خود را به صورت رایگان ارائه دهید

اولین روش در بازاریابی بی هزینه برای کسب و کار از طریق ارائه ارزش است. این کار را می توانید با ارائه خدمات خود به صورت رایگان انجام دهید.

اگر هیچ پولی برای بازاریابی کسب و کار خود ندارید، پس میتوان گفت که تازه کار یا اول راه هستید. این یعنی شما هیچ سابقه یا رزومه موفقی ندارید، نه بررسی بر بازار هدف، نه گواهی نامه معتبر و نه نتایج شاخصی که قابل ارائه به مشتری احتمالی باشد.

وقتی که اولین بار شروع به کار می کنید، بیشتر از پول، به سند برای اثبات کار خود نیاز دارید و باید تمرکز خود را بر ایجاد رزومه یا نمونه کار مناسب و قابل ارائه بگذارید تا هزینه های تبلیغات و بازاریابی. چون سابقه و عملکرد مناسب برای شما بازده بسیار بیشتری نسبت به کارهای دیگر دارد.

شما میتوانید از نمونه کارهای موفقی که انجام دادید برای ایجاد ارزش کاری خود بهره بگیرید، ولی نمی توانید با پول، اعتبار شغلی را بدست بیاورید. این حقیقت نشان میدهد که داشتن سابقه چه قدر با ارزش است.

شما بارها و بارها میتوانید از نمونه کار خود برای جلب نظر مشتری احتمالی استفاده کنید، ولی نمی توانید هر دقیقه و هر بار پول خود را برای جلب نظر مشتری خرج کنید. چون با این کار نرخ بازگشت سرمایه شما منفی شده و کسب و کار شما به ورشکستگی منجر میشود.

پس ارزش رزومه و نمونه کار قوی را دست کم نگیرید. ارائه خدمات رایگان، اولین روش در مسیر بازاریابی کسب و کار بدون سرمایه می باشد. شما خدمات خود را در ازای اثبات خوب بودن کارتان ارائه دهید.

  جذب مشتریان بهتر و افزایش قیمت بدون مقاومت

برای مثال شما میتوانید قراردادی برای دوست خود ببندید و در ازای آن گواهی رضایت مندی دریافت کنید. این کار را برای 10 نفر انجام دهید و  اکنون ده نمونه کار با گواهی رضایت دارید که میتوانید برای متقاعد کردن مشتریان بالقوه بعدی خود از آن استفاده کنید.

 

2- اقدام مشترک با افراد دیگر

راه دوم بازاریابی بی هزینه در تجارت، از طریق اقدام مشترک می باشد. برای انجام این کار، اول باید مشخص کنید چه افرادی به مشتریان شما دسترسی دارند. این افراد می توانند یک اینفلوئنسر (فرد معروف و تأثیرگذار در جامعه) یا یک کار آفرین موفق باشد.

آنها از قبل وقت و هزینه خود را صرف جمع آوری بستری از مخاطب کرده اند و همکاری با این افراد، به شما این امکان را میدهد تا از مخاطبان شان به نفع خودتان استفاده کنید.

حال این سوال پیش می آید که چگونه میتوان این افراد را متقاعد کرد که با شما اقدام مشترک انجام دهند؟ باید به آنها چیزی در ازای این کار پیشنهاد دهید: مثل پول، کارمزد یا مبادله خدمات.

نکته مهم این است که تا جایی که میتوانید برای این افراد ایجاد ارزش کنید. مثلا در ازای اجازه دسترسی به لیست ایمیل هایشان، به آنها کمک کنید تا فروش پیج شان را بهبود بخشند. این روش می تواند سناریویی دو سر سود برای طرفین ایجاد می کند.

جالب تر اینکه هیچ پولی در این معامله هزینه نشده است. افراد موفق از این طریق کارهای خود را پیش می برند، حتی اگر پولی در اختیار نداشته باشند. آنها میدانند چگونه در معاملات مذاکره کنند و کار خود را پیش ببرند.

این افراد بسیار باهوش و موقعیت سنج هستند. اقدام های مشترک ریسک کمتری دارند، چون برای رسیدن به نتیجه، لازم نیست پول یا سرمایه مالی خرج کنید. شما به راحتی می توانید از طریق ارزش یا سرمایه اجتماعی، معاملات تجاری خود را انجام دهید.

به یاد داشته باشید که سرمایه مالی تنها راه تجارت برای شما نیست. قبل از اختراع پول، مبادله کالا به کالا امری عادی بود. پس اگر می خواهید فرد موفقی باشید، باید اینگونه، مهارت های خود را وارد عمل کنید.

 

3- بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوا

روش سوم در بازاریابی بی هزینه برای کسب و کارتان، از طریق بازاریابی محتوایی که یکی از مهارت های زیرشاخه دیجیتال مارکتینگ است، می باشد. همانطور که از نام آن پیداست، شما با تولید محتوا میتوانید تجارت خود را بازاریابی کنید. در مقاله زیر چند مهارت و کسب و کار کوچک خانگی را معرفی کرده ام.

پیشنهاد می کنم این مقاله را بخوانید: شغل های پردرآمد بدون سرمایه

میتوان به عنوان نمونه هایی از محتوا، فیلم های یوتیوب، پادکست و وبلاگ ها را نام برد. وقتی پولی برای خرج کردن ندارید، باید از وقت تان استفاده کرده و آن را روی تولید محتوا سرمایه گذاری کنید.

اگر پول داشتید می توانستید به راحتی تبلیغ کنید یا به شخص دیگری پول بدهید تا برای شما محتوا تولید کند. اما از آنجایی که این مقاله در مورد چگونگی بازاریابی کسب و کار بدون سرمایه است، این دو گزینه (تبلیغات و برون سپاری تولید محتوا) کنار گذاشته می شوند.

بدانید که موفق شدن در بازاریابی، کسب و کارتان را یک شبه به موفقیت نمی رساند. شما مسیر طولانی را طی می کنید که در آن، موفقیت های کوتاه مدت را با ارزشی بلند مدت معامله می کنید.

بازاریابی برای کسب و کارتان از طریق تولید محتوا زمان بر خواهد بود، چون در دنیای کسب و کار امروز، حجم محتوای بسیار زیادی وجود دارد و رقابت در این حوزه نیز آسان نیست.

اگر کار خود را تازه شروع کرده اید، باید محتوای زیادی تولید کنید. دلیل این حجم تولید محتوای بالا در اوایل کار این است که بتوانید قسمتی از بازار محتوا را بدست گرفته و در این عرصه دوام بیاورید.

 

4- در پلتفرم های دیگران مهمان شوید

راه چهارم در بازاریابی بی هزینه برای کسب و کارتان، مهمان شدن است. شاید دیده باشید که گاهی اوقات، سخنرانان مهمان در پادکست ها یا فیلم های یوتیوب شرکت می کنند و در ازای علم و دانشی که در اختیار دیگران قرار می دهند، میتوانند به مخاطبان بیشتری دسترسی پیدا کنند.

برای انجام این کار باید در حوزه کاری خود، مهارت کافی داشته باشید، چون شما در حال مذاکره در معامله ای هستید که نمی خواهید از سرمایه مالی تان استفاده کنید. ولی اگر در کارتان مهارت نداشته باشید، نمی توانید ارزشی ارائه دهید و کسی شما را به برنامه ای دعوت نخواهد کرد.

  3 نکته ی کلیدی برای انجام کار بیشتر در زمان کمتر

این روش شباهت هایی به میزبانی در روش اقدام  مشترک دارد. یعنی در ازای خدماتی که ارائه می دهید و پلتفرمی که از آن استفاده می کنید، هر 2 طرف با چیدن سناریو و مذاکره، به توافقی برد-برد می رسند.

شما با مهمان شدن در این برنامه ها، میتوانید به مخاطبان شان نفوذ کرده و از این کار بهره بسیاری ببرید. چون لازم نیست برای ساختن پادکست یا کانال یوتیوب، وقت و انرژی خود را صرف کنید، بلکه میتوانید از پلتفرم دیگران به نفع خود استفاده کنید. در مقابل، شما با ارائه بینش های خود، ارزش به مخاطبان ارائه می دهید.

از نمونه هایی برای مهمان شدن، میتوان نوشتن وبلاگ یا مصاحبه را نام برد. اگر وب سایتی با بازدید بالا دارید، می توانید با مهمان یا شخص مهمی ارتباط برقرار کرده تا مقاله ای در مورد وبسایت شما بنویسد. در عوض مقاله آنها بازدید زیادی نیز خواهد داشت.

مهمان شدن را میتوان از روش های عالی برای ایجاد روابط دانست. اگر در بین مخاطبان شخص یا پلتفرمی محبوب شوید، به احتمال زیاد از شما می خواهند که دوباره به آن برنامه برگردید و باز هم به فعالیت بپردازید. این کار، فرصت را برای اقدام های مشترک و شراکت های پیش رو فراهم می سازد. من هم این کار را می کنم و در پلتفرم های افراد موفق زیادی جهت مصاحبه شرکت کرده ام.

ما در سایت نگرش نیک ویدیوهای کامل مصاحبه با دن لاک را برای شما در بخش ویژه قرار داده ام، اگر دوست داشتید می توانید از طریق لینک زیر و ثبت نام در بخش ویژه به این ویدیوها دسترسی پیدا کنید:

مشاهده ی ویدیوهای مصاحبه با دن لاک

 

5- ارسال فیلم تبلیغاتی کوتاه

ساخت ویدیوی تبلیغاتی

راه پنجم در بازاریابی بی هزینه برای کسب و کارتان، ساخت فیلم تبلیغاتی کوتاه است. این  روشی است که ما به دانشجویان خود یاد داده و توصیه می کنیم که اگر به درستی انجام شود، بسیار موثر است.

نکته مهم: مراقب باشید که به جای جلب توجه مخاطب، باعث آزار و اذیت برای مخاطبن خود نشوید.

تولید ویدیو تبلیغاتی کوتاه 3 مرحله دارد:

در مرحله اول، باید مشتریان ایده آل خود را شناسایی کنید. بدانید که آنها چه کسانی هستند، چه کارهایی انجام می دهند، چه نیازهایی دارند و چه مشکلی را می توانید برای آنها حل کنید.

شما نمی خواهید مستقیما خدمات خود را به مشتریان احتمالی تان ارائه کنید. چون اگر خدمات خود را مستقیما و بلافاصله ارائه دهید، بسیار آزار دهنده تلقی خواهید شد.

بازاریابان تلفنی و شیادان اغلب بطور ناگهانی با افراد تماس می گیرند. با اینکه شما هم همان کار را انجام می دهید، باید مطمئن شوید که مخاطب آن حس بد را نسبت به شما پیدا نکند.

در مرحله دوم، شما می خواهید در وقت محدودی (حدود 3 تا 4 دقیقه) به مشتریان توضیح دهید و بگویید چرا با آنها ارتباط برقرار کرده اید و چگونه می توانید ارزش برایشان فراهم کنید.

این یعنی هر ویدیویی که تولید می کنید باید سفارشی شده باشد. در بخش های شخصی سازی شده باید نام مشتری را نیز ذکر کنید چون این ویدیو متعلق به آنها یا در مورد مشکلی مخصوص به آنهاست.

در مرحله سوم، فیلم را برای مخاطبان خود ارسال کنید و به یاد داشته باشید که برای موفقیت باید تلاش زیادی کنید.

چگونه تولید فیلم کوتاه تبلیغاتی، سرمایه اجتماعیتان را افزایش می دهد؟

تولید این نوع از فیلم ها در صورت اجرای صحیح، میتواند بسیار کارآمد باشد. مشتری احتمالی شما را می بیند، می شنود و در تعامل صدا و چهره شما را بیشتر حس می کند و احتمال اینکه به شما اعتماد کند، بیشتر است.

وقتی در توضیحات، ارزش کارتان را به مشتری  ارائه می دهید، فیلم شما حتی بیشتر موثر واقع می شود و امکان برخورد اولیه تاثیرگذار را برای شما فراهم میکند. این اولین قدم برای فرصت های پیش روی شماست.

ممکن است امروز با مخاطب تجارت نکنید، اما ارتباط تجاری جدیدی برقرار کرده اید و در نتیجه، ممکن است در آینده به شما مراجعه یا با شما مشارکت کنند.

این 5 روش برای استفاده از سرمایه اجتماعی در بازاریابی کسب و کارتان به شما بی نهایت می تواند کمک کند. افرادی که ذهن ثروتمند دارند، وقت خود را صرف یادگیری می کنند تا موقعیت سنج باشند و معاملات تجاری را بدون سرمایه مالی شکل دهند.

 

پیشنهاد می کنم این دو ویدیو را در همین راستا در بخش ویژه بببنید، خیلی می تواند به شما کمک کند:

ویدیوی اول از دن لاک: چطور سرمایه لازم برای شروع کسب و کارمان را بدست بیاوریم؟

ویدیوی دوم از دن لاک: چطور بدون پول کارمان را شروع کنیم؟

 

Rating 0.00 from 2 votes

آموزش پیشنهادی

guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد کیان
محمد کیان
10 ماه قبل

اقدام مشترک
و تاییدیه دیگران عالیه

جدیدترین: دوره طراحی مجدد سرنوشت دکتر جو دیسپنزا

خانه
منو
×