قانون جذب, مقالات

چالش 21 روزه سپاسگزاری برای ایجاد عادت شکرگزار بودن

چالش ۲۱ روزه شکرگزاری

امروز می خواهیم در چالش یا دوره 21 روزه سپاسگزاری شرکت کنیم و این عادت مهم شکرگزاری را بدست آوریم. پیش از این هم چالش قانون جذب در 21 روز را با هم انجام داده بودیم. حالا چرا 21 روز؟ باور عمومی بر این است که حداقل 21 روز زمان لازم است تا یک عادت در زندگی ما شکل بگیرد. این 3 نکته را همین ابتدا یک جا یادداشت کنید:

  1. عادت شکرگزار بودن را در خود ایجاد کنید. (ما در این مقاله به شما کمک می کنیم.)
  2. شروع به قدردانی از چیزهای کوچک در زندگی کنید، نیاز نیست حتما چیزهای بزرگ و خاص باشند.
  3. یادداشت مواردی که بابت آنها قدردان هستید را تمرین کنید.

ما این دوره یا چالش را طوری طراحی کرده‌ایم که هر کسی بتواند از آن استفاده کند، بنابراین اگر در زمینه قدردانی بسیار تازه کار هستید، این مقاله برای شما مناسب است. در واقع قدردانی با دوره 21 روزه سپاسگزاری یک ایده عالی است!

 

چالش 21 روزه سپاسگزاری چیست؟

شکرگزاری متشکل از احساس و ابراز آگاهی از نعمت هایی مانند ویژگی ها، درس ها، افراد، دستاوردها، داشته ها، حمایت ها، امتیازات، تجربیات و موهبت ها است. قدردانی اغلب با فروتنی، سخاوت و هوشیاری مرتبط است.

قدردانی چندین مزیت مثبت برای سلامتی دارد:

  • مثبت اندیشی بیشتری را احساس می کنید.
  • روابط سالم تری ایجاد می شود.
  • احساس شادتر بودن خواهید داشت.
  • منجر به افزایش عزت نفس می شود.
  • خوش بینی را افزایش می دهد.
  • ماتریالیسم را کاهش می دهد.
  • علائم افسردگی را کاهش می دهد.
  • خواب را بهبود می بخشد.

کاملاً تعجب آور است، اینطور نیست؟ چیزی به سادگی قدردانی برای چیزهایی که داریم و دریافت می کنیم می تواند تأثیرات مثبت زیادی در زندگی ما داشته باشد. اما، در عین حال، بسیار بدیهی است.همچنین در لحظات شادی واقعی و مفرط، ما احساس شکرگزاری کرده‌ایم.

“در زندگی روزمره، ما باید بدانیم که این شادی نیست که ما را شکرگزار می کند، بلکه شکرگزاری است که ما را شاد می کند.”

 

شروع گام به گام دوره 21 روزه سپاسگزاری

رهنمودها

✅در اینجا مواردی وجود دارد که می توانید در مورد چالش 21 روزه سپاسگزاری در نظر داشته باشید. این دوره بهتر است در مدت 21 روز تکمیل شود، بنابراین سعی کنید منظم باشید. اگر یک روز را از دست دادید، در روز بعد آن را جبران کنید.

✅نگران نوشتن مطالب بی نقص نباشید. آنچه به طور طبیعی در شما وجود دارد را بنویسید. سعی کنید تا جایی که می توانید به جزئیات بپردازید.

✅مهمترین نکته این است که صادقانه بنویسید. سعی نکنید که به تظاهر احساسات خود بپردازید. قدردانی خود را به واقعی ترین شکل ابراز کنید.

✅توصیه می شود که شکرگزاری را هر صبح انجام دهید زیرا شما را برای روز آماده می کند. سعی کنید یک زمان ۵ تا ۱۰ دقیقه ای در روز پیدا کنید که بتوانید آزادانه نفس بکشید، فکر کنید و بنویسید.

 

روز اول

در اولین روز از چالش 21 روزه سپاسگزاری برای فعالیتی که از انجام دادن آن لذت می برید سپاسگزاری کنید.

  • مثال: من واقعاً از دوچرخه سواری در صبح قبل از کار لذت می برم. من خوشحالم که در منطقه ای زندگی می کنم که دریاچه ای در نزدیکی آن است.

زیرا من هر روز حیوانات مورد علاقه ام را در اطراف دریاچه میبینم و همچنین باد خنک به من احساس تازگی می دهد. من از این بابت سپاسگزارم.

 

روز دوم

برای کسی که دوستش دارید نامه تشکر بنویسید.

  • مثال: مریم عزیز، ممنونم که بهترین بخش زندگی من بودی. از زمانی که با شما بوده ام، احساس خوشبختی بیشتری دارم.
این را هم بخوانید:  خلاصه کتاب باشگاه پنج صبحی ها اثر رابین شارما

تو بزرگترین نعمتی هستی که در زندگی دریافت کردم و دوست دارم از تو مراقبت کنم. من بابت این انتخاب و اعتماد سپاسگزارم.

 

روز سوم

برای درس مهمی که در زندگی آموخته اید سپاسگزاری کنید.

  • مثال: یک درس مهم زندگی که من آموخته ام این است که اگر بر اساس اصول زندگی کنم، شکل دادن به واقعیت خود بر اساس آن بسیار آسان می شود.

از آنجایی که من اصول اساسی را در زندگی خود آموخته ام، طبیعتاً انتخاب هایی دارم که مرا در مسیر درست نگه می دارد. من واقعاً احساس خوشبختی می کنم زیرا همان کسی هستم که می خواهم باشم.

 

روز چهارم

اخرین عکس را از گالری خود انتخاب کنید و بنویسید که چرا بابت آن سپاسگزار هستید.

  • مثال: من از عکس کودکم که روی تخت جدیدش خوابیده است سپاسگزارم. زیرا او بزرگتر شده است و تخت قبلی برایش کوچک شده بود.

وقتی تختش را در اتاقش گذاشتم، فقط دو ثانیه طول کشید تا آن را تماشا کند و راحت روی آن بنشیند. نگاه کردن به کودکم در حالی که احساس راحتی، سلامتی و آرامش دارد باعث می شود واقعاً احساس سپاسگزاری و خوشحالی کنم.

 

روز پنجم

در روز پنجم از چالش 21 روزه سپاسگزاری توجه کنید که چه چیزی باعث می شود شما احساس غرور کنید؟ از آن ابراز قدردانی کنید.

  • مثال: چیزی که باعث می شود احساس غرور کنم این است که می توانم از افراد زندگی خود حمایت کنم و در راه رسیدن به اهدافشان مشارکت کنم.

من از خانواده ام حمایت می کنم، والدین مجازی 3 کودک در شهرهای مختلف هستم و داوطلب شده ام تا زمانی که به کسی نیاز دارند به آنها کمک کنم. این یک نعمت واقعی است.

 

روز ششم

در ششمین روز از چالش 21 روزه سپاسگزاری توجه کنید که چه چیزی را در زندگی خود رها کرده اید و  این رهایی تأثیر مثبتی در شما داشته است؟

  • مثال: ظاهرم را همانطور که هست پذیرفته ام و تغییر ظاهرم را رها کردم.

سپاسگزارم که اکنون خود را در آغوش می گیرم و خودم را دوست دارم، انتخاب هایی می کنم که برای من و محیط زیست مفید است، در مورد آنچه که به آن اعتقاد دارم صحبت می کنم و نگران رعایت مد روز نیستم.

 

روز هفتم

از کسی که اخیراً به شما کمک کرده تشکر کنید.

  • مثال: من از مشاورم سپاسگزارم که به من در پرونده ITR کمک کرد. این واقعاً به من کمک کرد و به من قدرت داد تا قدم‌های بیشتری بردارم که قبلاً انجام نداده بودم.

 

روز هشتم

به خاطره ای خوب فکر کنید که لبخند را بر لبانتان بیاورد و بنویسید که چرا برای شما خاص است.

  • مثال: خاطرات خوب زیادی به ذهنم می رسد. موردی که من انتخاب کردم مربوط به زمانی است که سگم کوچکتر بود. نصف شب به سختی با پنجه و پوزه به صورتم می رسید تا بگوید گرسنه است.

او خیلی کوچک بود و اکنون بسیار بزرگ شده است. همیشه آن روزها را با لطافت عاشقانه ای در قلبم به یاد می آورم. او اولین توله سگی است که نجات دادم و کاملا دوستش دارم.

 

روز نهم

چیزی که در طبیعت دوست دارید چیست؟ چه حسی به شما دست می دهد؟

  • مثال: من عاشق طبیعت هستم. من به طبیعت احترام می گذارم. من بسیار سپاسگزارم قدرت و بخشندگی طبیعت برای بشریت هستم. نعمت های در طبیعت وجود دارد که ما از آن چیزهای زیادی یاد می گیریم. چقدر این یادگیری زیباست. چقدر قدرتمند و چقدر مسالمت آمیز است.
این را هم بخوانید:  معرفی شغل های پردرآمد در ایران و چگونگی کسب درآمد آنلاین از آنها

 

روز دهم

برای چیزی که به شما احساس نشاط می دهد ابراز قدردانی کنید.

  • مثال: من از کارگردان فیلمThe Office سپاسگزارم. من هر شب آن را تماشا می کنم. هر بار که به تماشای مجدد ادامه می دهم، باعث خنده ام می شود. من از همه کسانی که امکان دیدن آن را برای من فراهم کردند بسیار سپاسگزارم.

 

روز یازدهم

در یازدهمین روز از چالش 21 روزه سپاسگزاری ببنید چه چیزهایی را در مورد کشور / شهر / روستای خود دوست دارید؟ چرا آنها را دوست داری؟

  • مثال: من شهر تاریخی اصفهان را دوست دارم. زیرا در این شهر مکان های تاریخی مانند سی و سه پل، عالی قاپور، مسجد امام، میدان نقش جهان، کاخ چهلستون و… در آن وجود دارد. از اینکه بسیاری از افرادی که دوستشان دارم اینجا زندگی می کنند سپاسگزارم.

 

روز دوازدهم

چه چیزهایی را در خانه خود دوست دارید؟ چرا آنها را دوست داری؟

  • مثال: دوست دارم خانه ام محیطی آرام داشته باشد. دوستان من به اینجا می آیند و همیشه می گویند که احساس اینجا بودن را دوست دارند. خانه من پر برکت است.

 

روز سیزدهم

چه چیزهایی را در مورد بهترین دوست خود می پسندید؟ چرا آنها را دوست دارید؟

  • مثال: من بیش از یک دوست صمیمی دارم. در اینجا می خواهم در مورد سارا بنویسم. او واقعاً قوی، باهوش و دوست داشتنی است.

او واقعا صادقانه و با قدرت به من اهمیت می دهد و من از این بابت سپاسگزارم. ما برای مدت طولانی با هم دوست بودیم و می دانم که برای همیشه این دوستی باقی خواهد ماند.

 

روز چهاردهم

درباره فیلم/سریال/کتابی که دوست دارید بنویسید. چه قسمت هایی برای شما جذاب بود و چرا؟

  • مثال: من از کارگردان فیلم Better Call Saul سپاسگزارم. فصل آخر در حال حاضر ادامه دارد و من هر هفته مشتاقانه منتظر قسمت جدید آن هستم. این فیلم شاهکار است. همچنین کل تیم خیلی با استعداد هستند.

این فیلم یک شاهکار باشکوه است زیرا تولیدکنندگان آن به تنهایی سریالی بسیار قدرتمند می سازند. من از اینکه می توانم هر هفته این فیلم را تماشا کنم سپاسگزارم.

 

روز پانزدهم

برای یک فناوری که زندگی شما را آسان تر می کند، قدردانی کنید.

  • مثال: من برای لپ تاپم سپاسگزارم. من واقعا آن را دوست دارم.

این لپ تاپ به من اجازه می دهد تا کارهای شخصی و اداریم را انجام دهم. همچنین به وسیله آن هرآنچه را که می خواهم تماشا می کنم. من خوشحالم که چنین لپ تاپ قدرتمندی دارم.

 

روز شانزدهم

سپاسگزار کدام ویژگی شخصیتی خود هستید؟ آن ویژگی در کدام مرحله از زندگی به شما کمک کرده است؟

  • مثال: من قدردان شخصیت دلسوز خود هستم. در روز شانزدهم از چالش 21 روزه سپاسگزاری از خود قدردانی می کنم که به طور طبیعی از دیگران مراقبت می کنم. قدردانی می کنم که انجام کارهای خوب باعث می شود احساس خوشحالی و رضایت داشته باشم.

 

روز هفدهم

از چه امتیازی در زندگی تان برخوردارید که ممکن است از آن قدردانی نکرده باشید؟

  • مثال: من از پدر و مادرم سپاسگزارم. آنها واقعاً انسان‌های بزرگی هستند و از من بطور شگفت انگیزی مراقبت کرده‌اند و من به آنها احترام می‌گذارم. از اینکه با آنها زندگی می کنم سپاسگزارم.

 

روز هجدهم

در روز هجدهم از چالش 21 روزه سپاسگزاری برای چیزی که هر روز از آن استفاده می کنید اما آگاهانه از آن سپاسگزار نبوده اید ابراز قدردانی کنید.

  • مثال: من برای هدفونم سپاسگزارم. زیرا آنها با پخش موسیقی متمرکز به من کمک می کنند. من هر روز از آنها استفاده می کنم و آنها دوست خوبی برای من بوده اند. آن‌ها آهنگ‌هایی را که دوست دارم، سریال‌هایی که از آنها لذت می‌برم و ویدیوهایی که از آنها یاد می‌گیرم را برای من پخش می‌کنند.
این را هم بخوانید:  آموزش تندخوانی و تقویت حافظه [با جیم کوئیک] + ویدیو

 

روز نوزدهم

از کدام ویژگی بدن خود سپاسگزار هستید و چرا؟

  • مثال: از اینکه بدنم سخاوتمندانه از من حمایت می کند سپاسگزارم. من خوشحالم که کاملاً سالم هستم و توانایی انجام کارهایی که می خواهم را دارم.

 

روز بیستم

به خاطر زنده بودن و تجربه های زندگی ابراز قدردانی کنید.

  • مثال: من از زنده بودنم سپاسگزارم، بله. من با افرادی که دوستشان دارم زندگی بسیار غنی و زیبایی دارم.

همراهی با حیوانات بی گناه و دوست داشتنی و نعمت طبیعت را تجربه می کنم. من احساسات را تجربه می کنم. این یک امتیاز برای من است.

 

روز بیست و یکم

از مادرمان زمین و اینکه چقدر به طرز معجزه آسایی از ما مراقبت می کند و از زندگی ما حمایت می کند ابراز قدردانی کنید.

  • مثال: با تشکر از شما (زمین) برای زندگی که به ما داده اید. با توجه به اینکه به شدت نیاز داریم بهتر عمل کنیم، شما هر آنچه را که نیاز داریم به ما داده اید. شما مهربان و بی نهایت عاقل هستی. من خوشحالم که فرزند شما هستم. قول می دهم که همیشه با در نظر گرفتن سلامت شما برای نسل های آینده تصمیم بگیرم.

 

سخن پایانی دوره 21 روزه سپاسگزاری

سپاسگزاری تنها چیزی است که همه به آن نیاز داریم. شادی را در نعمت های کوچک بیابید. به شما پیشنهاد می کنیم این چالش را با یکی از دوستان خود با هم انجام دهید و هر روز که تمرینات آن روز را انجام دادید، به دوست خود پیام دهید و او را از اقدام آن روز خود مطلع کنید. این کار باعث می شود تا اگر یک روز از روی تنبلی یا هر دلیل دیگری تمرین آن روز را انجام ندهید، دوست تان شما را هل دهد و مجبورتان کند که حتما انجام دهید.

امیدوارم از این چالش لذت ببرید. این پست را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و آنها را به مطالعه این مقاله دعوت کنید. نگرش نیک برای شما بهترین ها را آرزو می کند!

 

به این مطلب چند تا ستاره میدی؟
بازگشت به لیست

5 دیدگاه در “چالش 21 روزه سپاسگزاری برای ایجاد عادت شکرگزار بودن

  1. سارا شمس گفت:

    من واقعا با خواندن هر مقاله دگرگون میشم,,و با خودم میگم چرا من اینو زودتر نخوندم,

    1. نگرش نیک گفت:

      خداروشکر، مرسی که بازخورد میدی😍

  2. یگانه منفرد گفت:

    با سلام وسپاس من امروز این مطالب رو دیدم بسیار جالب بود من از فردا شروع میکنم امیدوارم که بعد ۲۱ روز حرفهایی برای گفتن داشته باشم وبرای شما بازگو کنم

    1. نگرش نیک گفت:

      سلام، خیلی هم عالیه، منتظر شنیدن موفقیت هات هستم😍😍

  3. نگرش نیک گفت:

    سلام دوست خوبم، خوشحالم که برات مفید بود، مرسی از همراهیت😍

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *