کتاب الکترونیکی

مقاله چهار روش بازاریابی موفق

بازاریابی و فروش

چهار روش بازاریابی موفق

بازاریابی فروش

چهار روش برای دسترسی به بازار هدف برای فروش محصولات و خدمات وجود دارد.

1- خلق نتیجه:بازاریابی شناخت مشتری

نخستین روش بازاریابی، خلق نتیجه و مفید کردن محصول و تامین نیازهای مشتریان برای رسیدن به یک نتیجه خاصی است. این رویکرد مستلزم این است که چیزی را به مشتریان ارائه کنید که به آن نیاز دارند و می توانند برای دستیابی به سایر اهدافشان از آن استفاده کنند.

حتما این ضرب المثل را شنیده اید که «مردم مته نمیخرند؛ سوراخ های دیوار را میخرند».

به بازار امروز خود نگاه کنید. مشتریان فعلی و احتمالی تان چه خواسته ها و نیازهایی دارند و حاضرند در ماه ها و سال های پیش رو برای چه مواردی پول پرداخت کنند؟

به گفته پیتر دراکر «روندها از هر چیز دیگری مهم ترند». روند تقاضای مشتری در بازار شما چگونه است؟ اگر بتوانید با دقت به این سوالی پاسخ دهید، اغلب می توانید از رقبای خود پیشی بگیرید و حتی پیش از ظهور یک بازار جدید بر آن تسلط یابید.

 بازاریابی محصولات۲. قیمت گذاری مناسب

دومین روش بازاریابی موفق، تغییر قیمت ها است. با قیمت گذاری محصولات و خدمات در دامنه توان مشتریان، می توانید بازارهای کاملا جدیدی ایجاد کنید که در حال حاضر وجود ندارند.

این را هم بخوانید:  مقاله 5 راه ایجاد انگیزه

هنری فورد پس از دهه ها مبارزه مالی به یکی از ثروتمندترین مردان دنیا تبدیل شد، زیرا از این بینش  کمیاب برخوردار بود. او فهمید که با تولید انبوه اتومبیل می تواند قیمت را تا حدی پایین آورد که اغلب آمریکایی ها توانایی مالی خرید یکی از آنها را داشته باشند. او برای رسیدن به این هدف روند تولید و مصرف انبوه را برای همیشه متحول کرد.

بسیاری از شرکتها توانسته اند با تعیین قیمتهایی که در محدوده توان مالی تعداد بیشتری از مشتریان است، رهبر بازار شوند.

 

3- شرایط واقعی مشتری:بازاریابی و فروش

سومین استراتژی بازاریابی سازگاری با شرایط واقعی اجتماعی و اقتصادی مشتری است. شرکت Sears که با ابداع سیاست ضمانت بیقیدوشرط استرداد مبلغ در صورت نارضایتی، در صنعت طراحی کاتالوگ به بزرگترین خرده فروش عصر خودش تبدیل شد، مثالی عالی از این استراتژی است.

تا آن زمان شرایط واقعی مشتری این بود که اگر محصولی را می خرید که کار نمی کرد یا سالم نبود، باید آن را تحمل می کرد. سیرز فهمید که برای غلبه بر این مانع بزرگ خرید باید محصولات خود را با شرایط واقعی مشتری هماهنگ کند.

این را هم بخوانید:  مقاله در مذاکره، دیگران را با اثر «عمل متقابل» ترغیب کنید

 این کار منجر به انقلابی در تجارت و خرده فروشی شد. هر محصول یک «مزیت کلیدی» دارد که دلیل اصلی مشتری برای خرید است و موجب یک «ترس کلیدی» نیز می شود که مشتری را از خرید آن بازمی دارد. برای مثال، مشتریان به شدت از خطر کردن می ترسند. می ترسند پول زیادی بپردازند، محصول بدی تحویل بگیرند، ضرر کنند و مجبور به تحمل  چیزی شوند که برای اهدافشان نامناسب است. ترسشان هر چه هست، دلیل اصلی عدم خرید محصولات و خدمات با هر قیمتی به شمار می آید.

وقتی برمزیت کلیدی تأکید کنید و مشتری با خرید محصول یا خدمت شما ارزش افزوده منحصر به فردی دریافت کند و ترس بزرگش از بین برود، می توانید بازار عظیمی برای فروش محصولات خود بیابید.

 

۴. تحویل ارزش واقعیبازاریابی موفق

چهارمین روش بازاریابی این است که به مشتری «ارزش واقعی» تحویل دهید. ارزش واقعی در نظر مشتریان را می توان از طریق تماس نزدیک با آنها مشخص کرد.

این را هم بخوانید:  مقاله چگونه مهارت های کلیدی خود را بهبود ببخشیم؟

شرکت آی.بی.ام. نمونه ای عالی از اجرای این روش است. این شرکت در روزهای اوج خود بر ۸۰ درصد بازار کامپیوتر جهان تسلط داشت. آی.بی.ام فهمید که در حوزه تجهیزات پیشرفته و گرانی که صدها هزار یا میلیون ها دلار به فروش می رسند، کارایی کامپیوتر عامل جذب خریداران نیست، بلکه اطمینان از خدمات پس از فروش و تعمیر سریع، عامل اصلی جذب آنها به شمار می آید.

آی بی ام نه تنها محصولات کامپیوتری در سطح جهانی تولید می کرد بلکه این اطمینان را هم میداد که وقتی محصولی را از این شرکت می خرید در صورت هرگونه نقص و خرابی، بهترین خدمات پشتیبانی دنیا به شما ارائه می شود. «ارزش واقعی» همین بود.

 

برای دانلود فایل PDF متن بالا روی لینک زیر کلیک کنید:

دانلود PDF با حجم 170 کیلوبایت

 

این مقاله از کتاب «بازاریابی» که جزو یکی از کتاب های کتابخانه موفقیت برایان تریسی می باشد، گرفته شده است. برای تهیه کتاب کامل نسخه چاپی روی عکس زیر کلیک کنید:

کتاب بازاریابی از برایان تریسی

برای تهیه نسخه الکترونیکی این کتاب کلیک کنید

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “مقاله چهار روش بازاریابی موفق

  1. احمد گفت:

    درود
    بسیار جامع و کامل بود جناب مهندس
    امیدوارم که موفق باشید
    ممنون از مقالات مفید شما.

    1. +B گفت:

      زنده باشی استاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *