درس دوم: زمان باکیفیت

بفرست برای دوستت
چطور زمان باکیفیت بسازم؟

فهرست مطالب

همه ما زمان محدودی داریم و هدف ما ایجاد زمان برای انجام کار دلخواه مان است . با 24 ساعت در روز، منهای 7 تا 8 ساعت خواب، چند فعالیت ارزشمند را در 16 تا 17 ساعت باقی‌مانده هر روز انجام می‌دهید؟

خودتان را صادقانه ارزیابی کنید:

  • آیا هر دقیقه و ساعت روز خود را صرف فعالیت‌هایی می‌کنید که واقعاً ارزشمند هستند؟
  • چند ساعت را صرف گذراندن زمان در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام یا دیدن تلویزیون می کنید؟
  • چند ساعت را با تمرکز کامل کار می‌کنید؟
  • چند ساعت واقعاً با خانواده خود صحبت می‌کنید یا با بچه‌های خود بازی می‌کنید؟

اگر بیش از نیمی از وقت خود را برای انجام کارهایی که چندان مهم نیستند، تلف می‌کنید، این باید برای شما یک هشدار جدی باشد. می‌تواند به این معنا باشد که شما نیمی از زندگی خود را هدر داده‌اید.

در درس دوم از آموزش تعادل بین کار و زندگی، شما با مفهوم “ارزشمندی زمان” آشنا خواهید شد و استراتژی‌هایی را برای استفاده بهینه از زمان محدودی که در اختیارداریم، کشف خواهید کرد. همچنین متوجه می شوید که آیا کمبود زمان (فقر زمانی) دارید یا کمبود زمان با کیفیت دارید؟

 

چه کاری ارزش زمانی که صرف آن می کنیم را دارد؟

برای هر کاری زمان مناسب و زمان نامناسب وجود دارد.

وقتی کاری را در زمان مناسب انجام می‌دهید، کاری ارزشمند انجام داده اید و این دوره زمانی به‌عنوان “زمان باکیفیت” شناخته می‌شود.

این اصول برای ایجاد “زمان باکیفیت” مفید هستند:

 

اعتبار

اولین اصل “اعتبار” است. این زمانی است که شما محدودیت‌های زمانی فعلی خود را درک می‌کنید و بر انجام کار درست در آن بازه زمانی تمرکز می‌کنید و از تمرکز بر چیزهای اشتباه اجتناب می‌کنید.

شما باید به خودتان بگویید:

من یک انتخاب آگاهانه می‌کنم که این کار را همین الان انجام دهم زیرا این بهترین زمان برای انجام آن است. من این را با احترام رعایت می‌کنم و اجازه نمی‌دهم چیزهای اشتباه و حواس پرتی ها مانع من شوند.”

به‌عنوان‌مثال، وقتی با شریک زندگی خود شام می‌خورید، قبل از شروع، تصمیم بگیرید که به جلسه ای که فردا با مشتری تان دارید، فکر نکنید؛ یا وقتی وقت خود را با فرزندان خود می‌گذرانید، آگاهانه تصمیم بگیرید که تلفن خود را کنار بگذارید یا وقتی دارید یک مهارتی مثل مهارت تندخوانی را یاد می گیرید و در حال انجام تمرینات آن هستید، از قبل ذهن تان را آماده کنید که در حین انجام تمرینات، به هیچ عامل خارجی دیگری اجازه ندهید که حواس شما را پرت کند.

 

نیت

زمان باکیفیت زمانی است که با قصد و نیت صرف می‌شود؛ یعنی شما زمان باکیفیت را به‌طور تصادفی کسب نمی‌کنید و این با “اعتبار” مطابقت دارد. بیشتر توضیح می دهم.

انجام کاری با “نیتِ” قبلی به این معناست که شما در آنچه انجام می‌دهید احساس تمرکز و هدفمندی دارید و بنابراین آن را عمداً یا آگاهانه انجام می‌دهید. همچنین به این معناست که شما برای کاری به‌طور خاص وقت می‌گذارید، مهم نیست که حالا آن کار چقدر بزرگ یا کوچک باشد.

  خلاصه کتاب 8 راز برای تجلی قدرتمندی اثر مندی موریس

این بدان معنا نیست که باید در هرلحظه یک هدف داشته باشید. این بدان معنا نیست که شما باید 24 ساعته کارآمد و پربار باشید.

شما می‌توانید 10 دقیقه فقط برای استراحت و خیره شدن به منظره زیبای بیرون پنجره داشته باشید؛ اما به‌جای اینکه نیم ساعت بدون اینکه متوجه شوید، منحرف شوید، این کار را با نیت قبلی و آگاهانه انجام دهید. وقتی این کار را عمداً انجام می‌دهید، واقعاً احساس آرامش خواهید کرد، درحالی‌که وقتی این کار را نمی‌کنید، احتمالاً خودتان را به خاطر تنبلی سرزنش خواهید کرد. یکی کنترل‌شده است، درحالی‌که دیگری کنترل نشده است. متوجه شدید؟

 

چرا باید به دنبال داشتن زمان باکیفیت بیشتر باشید؟

همیشه سعی کنید زمان خود را فقط به فعالیت‌هایی که ارزشمند هستند اختصاص دهید، زیرا این‌ها همان چیزهایی هستند که به شما احساس رضایت قلبی می‌دهند.

در اینجا دو دلیل برای این امر به شما می گویم:

1- افزایش حس موفقیت

زمان باکیفیت می‌تواند حس رضایت و خوشبختی را در زندگی ما ایجاد کند زیرا به ما اجازه می‌دهد روی چیزهایی که برای ما بیشترین اهمیت را دارند تمرکز کنیم و احساس موفقیت و رضایت داشته باشیم.

وقتی می‌توانیم زمان خود را به‌طور مؤثر مدیریت کنیم و از آن برای انجام مهم‌ترین کارها استفاده کنیم، اعتمادبه‌نفس و احساس رفاه ما می‌تواند افزایش یابد.

 

2- افزایش حس کنترل

با اطمینان از اینکه ما کارهای درست را در زمان مناسب انجام می‌دهیم، در واقع داریم زمان خود را کنترل می‌کنیم و توسط هیچ‌چیز دیگری تحت تأثیر قرار نمی‌گیریم. این از احساس غرق شدن یا سوختن زمان ما جلوگیری می‌کند و به ما احساس کنترل بر زندگی خود می‌دهد.

از سوی دیگر، اگر ما به‌اندازه کافی زمان باکیفیت را به چیزهایی که برای ما مهم هستند اختصاص ندهیم، ممکن است عزت نفس مان را از دست بدهیم و خود را سرزنش کنیم.

به‌عنوان‌مثال، اگر در زمان جوانی فرزندان تان به‌اندازه کافی زمان باکیفیت را با آن‌ها نگذرانید، ممکن است بعداً وقتی آن‌ها بزرگ شده و از خانه خارج شده اند، پشیمان شوید. به همین ترتیب، اگر وقتی حداکثر بهره را از زمان خود نبرید، ممکن است متوجه شوید که کندتر کار می‌کنید یا بیشتر از حد معمول اشتباه می‌کنید. همین موضوع کیفیت کار شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد و منجر به احساس ناامیدی یا پشیمانی می‌شود.

 

چه عواملی باعث کاهش کیفیت زمان ما می‌شوند؟

اکثر مردم به دنبال زمان باکیفیت بیشتر هستند، اما چه چیزی مانع آن‌ها از انجام این کار می‌شود؟ کیفیت زمان ما ممکن است به دلیل موارد زیر کاهش یابد:

  خلاصه کتاب ترن هوایی کارآفرینی دارن هاردی - پارت دوم

1- عدم تمرکز

وقتی دائماً حواسمان پرت می‌شود، دشوار است که کاملاً با کاری که در دست داریم درگیر شویم و از وقت خود بیشترین استفاده را ببریم.

پیام‌های هشدار در تلفن‌های همراه ما، هشدارهای روی رایانه‌های ما و سایر حواس‌پرتی‌های موجود در محیط ما می‌توانند باعث از دست رفتن تمرکز ما شوند. علاوه بر این، ممکن است توسط افکار و احساسات خود منحرف شویم. به‌عنوان‌مثال، اگر نگران یا مضطرب باشیم، ممکن است تمرکز بر کار حاضر برای ما دشوار باشد.

برای یادگیری مهارت تمرکز به شما پیشنهاد می کنم دوره آموزشی تمرکز جیم کوییک را ببینید.

 

2- نداشتن اولویت

وقتی وظایف و فعالیت‌های خود را سازمان‌دهی و اولویت‌بندی نمی‌کنیم، ممکن است خود را در حال هدر دادن وقت برای فعالیت‌های غیر مهم یا احساس تحت‌فشار بودن برای انجام وظایف مهم پیدا کنیم.

به‌عنوان‌مثال، اگر اولویت‌های ما مشخص نباشد، ممکن است زمان زیادی را صرف وظایفی کنیم که مهم یا فوری نیستند درحالی‌که آن‌هایی را که مهم‌تر یا فوری‌تر هستند نادیده می‌گیریم. این می‌تواند منجر به احساس دائمی عجله یا غرق شدن شود و کیفیت زمان ما را کاهش دهد.

بااین‌حال، با اولویت‌بندی‌های مشخص، می‌توانیم زمان خود را به‌طور مؤثر مدیریت کنیم و مهم‌ترین وظایف را در اولویت قرار دهیم. انجام مهم‌ترین وظایف می‌تواند حس موفقیت و رضایت ما را افزایش دهد.

برای یادگیری اولویت بندی کارها و افزایش بهره وری به شما پیشنهاد می کنم دوره آموزشی مدیریت کارها از دن لاک را ببینید.

 

3- کمبود انرژی ذهنی

به دلیل منبع انرژی ثابت اما محدود، مغز ما می‌تواند فقط مقدار محدودی اطلاعات را به‌طور هم‌زمان پردازش کند. اگر پردازش اطلاعات در شرایط عادی دشوار است، تصور کنید وقتی انرژی ذهنی ندارید چقدر بیشتر می تواند دشوار باشد.

وقتی انرژی ذهنی ندارید، تفکر واضح، تمرکز و تصمیم‌گیری درست برای شما دشوار خواهد بود. همچنین ممکن است به دلیل خستگی، شرکت کامل در فعالیت‌ها یا لذت بردن از وقت تان برای شما دشوار باشد. کمبود انرژی ذهنی می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد، مانند:

  • کم‌خوابی: اگر به‌اندازه کافی، خواب کافی نداشته باشید، انرژی ذهنی و توانایی تمرکز خود را از دست خواهید داد.
  • رژیم غذایی نامناسب: مصرف رژیم غذایی حاوی مواد غذایی فرآوری شده، شیرین یا ناسالم می‌تواند انرژی ذهنی و رفاه عمومی را کاهش دهد.
  • اضطراب و استرس: اضطراب و استرس مزمن می‌تواند انرژی ذهنی شما را تخلیه کند. این احساسات می‌تواند باعث احساس غرق‌شدگی یا تخلیه شما شود و توانایی شما در تمرکز و شرکت در فعالیت‌ها را مختل کند.

 

4- سلامتی جسمانی ضعیف

تناسب‌اندام به توانایی حفظ سلامتی و تندرستی جسمانی اشاره دارد. مشکلات سلامتی مانند درد مزمن یا بیماری به میزان قابل‌توجهی از زمان و انرژی برای مدیریت نیاز دارند که می‌تواند بر توانایی تمرکز و انجام هر کاری که می‌خواهید تأثیر بگذارد.

  خلاصه کتاب قانون 10 برابر اثر گرنت کاردون

نویسنده این مقاله آقای Leon Ho می گوید: من بهترین فرد برای صحبت در مورد این موضوع هستم زیرا از درد شدید کمر به دلیل وضعیت نامناسب بدن و نشستن طولانی‌مدت در محل کار رنج می‌بردم. درد کمر من آن‌قدر شدید بود که نمی‌توانستم حتی بر ساده‌ترین کار متمرکز شوم. من روش‌های مختلفی را امتحان کردم، ازجمله مسکن‌ها، کشش و یوگا. درد کمر من در سال‌های اخیر بهبودیافته است زیرا شروع به ورزش منظم برای تقویت عضلات مرکزی و پشتی خود کردم. با بهبود درد کمر، انرژی ذهنی من نیز افزایش یافت.

 

چطور مطمئن شویم که واقعاً کارهای ارزشمند انجام می دهیم؟

در این مرحله، فکر می‌کنم شما می‌خواهید مطمئن شوید که فقط زمان خود را به کارهایی که واقعاً ارزشمند هستند اختصاص می‌دهید. برای این منظور از روش های زیر استفاده کنید:

۱- اهداف خود را واضح بیان کنید

شما می‌توانید با در نظر گرفتن آنچه می‌خواهید به دست آورید و دریافت چرایی آن شروع کنید. ممکن است شامل وظایف کوتاه‌مدت و پروژه‌هایی باشد که باید در هفته‌ها یا ماه‌های آینده تکمیل کنید، همچنین اهداف بلندمدت باشد مانند آرزوهای شغلی یا اهداف توسعه شخصی.

 

2- اولویت‌بندی و تمرکز

پس از شناسایی هدف خود و واضح کردن آن برای خود، می‌توانید آن را به فهرستی از گام ها، وظایف و فعالیت‌هایی که به شما در رسیدن به آن کمک می‌کنند، تقسیم کنید و سپس این گام ها را اولویت بندی کنید. می توانید کارهایی که فوری و مهم هستند را در اولویت بالاتر قرار دهید و بعد کارهای غیرفوری و مهم را در اولویت بعدی قرار دهید.

 

3- سلامتی ذهنی و جسمی خود را حفظ کنید

همان‌طور که قبلاً گفته شد، سلامتی ضعیف می‌تواند کیفیت زمان شما را کاهش دهد. درحالی‌که سلامتی ذهنی به شما امکان تمرکز بهتر بر وظایف و اجتناب از حواس‌پرتی را می‌دهد و به شما امکان می‌دهد بیشترین استفاده را از زمان خود ببرید؛ سلامتی جسمی باعث افزایش انرژی و استقامت شما می‌شود و بهره‌وری و کارایی شما را در انجام وظایف افزایش می‌دهد.

حفظ سلامتی ذهنی و جسمی می‌تواند به شما کمک کند مطمئن شوید که زمان خود را صرف فعالیت‌های ارزشمند می‌کنید.

ورزش منظم و تمرینات ذهن آگاهی می‌توانند به بهبود هر دو سلامت جسمی و ذهنی کمک کنند. ایجاد عادات سالم مانند خوردن یک رژیم غذایی متعادل و خواب کافی نیز برای سلامتی خوب ضروری است.

 

سخن پایانی

همیشه باید برای داشتن زمان باکیفیت بیشتر تلاش کنیم و وقت خود را با قصد و نیت صرف کنیم.

هر چه بیشتر بتوانیم بر چیزهایی که برای ما اهمیت دارد تمرکز کنیم و از وقت خود بیشترین استفاده را ببریم، می‌توانیم زندگی پربارتری با کمتر یا حتی بدون پشیمانی داشته باشیم.

 

Rating 5.00 from 4 votes

لیست دروس
آموزش مکمل

دن لاک

6 قسمت

۰۲:۰۹:۵۰

249000 تومان
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

جدیدترین: دوره طراحی مجدد سرنوشت دکتر جو دیسپنزا

خانه
منو
×