در این مقاله می خواهیم نکات کپی رایتینگ را از دن لاک یاد بگیریم. اگر تحقیق کرده باشید، احتمالا می دانید که کپی رایتینگ یا تبلیغ نویسی جزو شغل های پرتقاضا است. با توجه به همه گیری کرونا رقابت زیادی برای مصرف کنندگان وجود دارد. به همین دلیل است که یک کپی رایتر (تبلیغ نویس) خوب برای هر شرکتی بسیار ارزشمند است. اما کار کپی رایتینگ را دقیقا از کجا شروع کنیم؟
یکی از مزیت های مهارت کپی رایتینگ این است که می توانید با هزینه بسیار کمی آن را آغاز کنید. حتی بهتر از آن، می توانید به صورت پاره وقت مشغول این کار شوید. تصمیم با شماست که به صورت پاره وقت کار کنید یا تمام وقت به آن متعهد باشید. می توانید یک دفترکار اجاره کنید یا در خانه و یا در تعطیلات رویایی تان کار کنید. البته تا زمانی که یک کامپیوتر و اینترنت خوب داشته باشید.
با این حال، احتمال دارد سهولت راه اندازی کار موجب گمراه شدنتان شود. بنابراین برای اطمینان از اینکه کارتان قابل قبول است، بهتر است از ابتدا همه چیز را در نظر بگیرید. فراموش کردن عوامل مهم در فرایند راه اندازی ممکن است موجب نابودی کسب و کارتان شود.
برای کمک به شما در تنظیم درست کارها از همان ابتدا، در اینجا هشت نکته آورده شده است که آن ها را باید هنگام شروع کار کپی رایتینگ در نظر بگیرید. این نکات کپی رایتینگ بسیار باارزش است، آنها را حتما در یک دفترچه ای برای خود یادداشت کنید.
۱- مهارت های خود را تقویت کرده و روال مشخصی یادداشت کنید
اگر تصمیم گرفته اید که شغل کپی رایتینگ را شروع کنید، احتمالا تاکنون آموزش دیده و کمی تجربه داشته اید. اما اجازه ندهید که این ها شما را گول بزنند.
همیشه به یاد داشته باشید که تجارت ها تغییر می کنند و مصرف کنندگان تغییر رفتار می دهند. بسیار مهم است که برای موفقیت در کپی رایتینگ دانش پایه ای خوبی داشته باشید.
همیشه به مهارت ها و دانش خود توجه داشته باشید و سعی کنید که در این زمینه بهتر شوید. من (دن لاک) همیشه به شاگردانم می گویم:
«شما مشکل مالی ندارید، بلکه کمبود مهارت دارید.»
البته این خبر خوبی است، چرا که همیشه می توانید بیشتر بیاموزید و مهارت های خود را افزایش دهید.
در ویدیوی زیر دن لاک دقیقا به همین موضوع اشاره کرده است:
روال خاصی برای کار کردن دارید؟
برای اینکه همیشه موفق باشید، احتیاج به یک روتین کاری قوی دارید تا رشد کنید. ایجاد یک روتین خوب برای خواندن و نوشتن موجب ایجاد یک روال کاری خوب نیز می شود. زمان خاصی در روز را برای کار کردن بدون هیچ مزاحمتی اختصاص دهید.
ایمیل های مربوط به کپی رایتینگ را می خوانید؟
به دنبال پست های اینستاگرام و فیسبوک که فکر می کنید جذابیت خاصی دارند هستید؟
آن ها را ذخیره کرده و سپس دوباره برای خودتان بنویسید. این کار موجب می شود لحن و سبک آن ها را شخصی سازی کرده و از آن در پروژه های خود استفاده کنید.
اگر می خواهید کپی رایتر موفقی شوید، با دست خود بنویسید. سپس متوجه بهبود قابل توجه لحن و کیفیت متن خود خواهید شد.
همچنین کپی رایترها همیشه باید مهارت های جدید آموخته و مهارت های قبلی خود را بهبود بخشند تا کیفیت کارشان افزایش یابد.
صبور بودن را همیشه به یاد داشته باشید. شغل بسیاری از کپی رایترها به دلیل اینکه احساس شکست خوردگی می کنند، از دست می رود. احساسات خود را کنار گذاشته و اجازه دهید ذهنتان بازتر شده و مهارتتان افزایش یابد. کارهایتان را با کپی رایترهای با تجربه تر به اشتراک بگذارید و نظراتشان را بپذیرید.
۲- گوشه ای از بازار (نیچ – Niche) را پیدا کنید
چه خدماتی به مشتریان خود ارائه خواهید داد؟ اگر تجربه نوع خاصی از نوشتن را دارید، می توانید آن را به عنوان گوشه از بازار یا نیچ خود انتخاب کنید. ممکن است بخواهید که در زمینه های خاصی از کپی رایتینگ همچون تبلیغات فیسبوک، محتوای وبسایت، بازاریابی از طریق ایمیل و… تخصص کسب کنید یا شاید بخواهید که خبرنامه بنویسید یا کاتالوگ.
هر زمینه ای را که انتخاب می کنید، مطمئن شوید که مورد علاقه شماست و در آن مهارت دارید.
یکی دیگر از نکات کپی رایتینگ این است که برای تخصصی کردن کارتان می توانید صنعت و یا زمینه ی خاصی (نیچ) که به آن علاقه دارید را انتخاب کنید.
✔ آیا چیزی وجود دارد که از آموختن و خواندن درباره آن لذت ببرید؟
✔ آیا به وبلاگ ها و سایت های تجاری علاقه دارید؟
✔ شاید شما به حوزه توسعه فردی علاقه دارید؟
✔ یا مربیگری و مشاوره؟
اگر حوزه ای که از آن الهام گرفته اید را انتخاب کنید، این مسئله در نوشته هایتان مشخص شده و نوشته هایتان به طور قابل توجهی بهتر خواهند شد.
جایگاهی برای خود به عنوان بهترین منبع کپی رایتینگ حوزه ای خاص بیابید. اینگونه به عنوان یک متخصص شناخته می شوید و قوانین را شما تعیین خواهید کرد.
انتخاب نوع خاصی از کپی و صنعت به شما این امکان را می دهد که به عنوان یک متخصص شناخته شوید. شما می توانید متخصص ایمیل مارکتینگ در صنعت تناسب اندام برای خانم هایی باشید که می خواهند وزن کم کنند. این کار بسیار خاص است. همچنین اگر خود را به عنوان یک متخصص معرفی کنید، می توانید هزینه بیشتری برای کار خود دریافت نمایید.
۳- یک بیزینس پلن (طرح کسب و کار) بنویسید
با اینکه شروع کار کپی رایتینگ نسبتا ساده و کم هزینه است، باید یک بیزینس پلن خوب داشته باشید. این کار به شما امکان می دهد که کسب و کاری قوی با فرصت های بسیاری برای رشد بسازید. نوشتن برنامه، شما را بر روی اهداف خود متمرکز می کند.
اینجا چند سوال مهم مطرح می شود که هنگام نوشتن بیزینس پلن باید به آن ها توجه کنید:
- هزینه راه اندازی کسب و کارتان چقدر است؟
- هزینه های جاری چقدر خواهند بود؟
- بازار هدف دارید؟
- ترجیح می دهید بر چه اساسی (ساعات کار، کلمه و یا تعداد پروژه) هزینه دریافت کنید؟
- نرخ شما چقدر است؟
- آیا نامی برای کسب و کار خود دارید؟
- رویکرد اصلی شما در بازاریابی چیست؟
- نقاط قوت شما چیست؟ نقاط ضعف تان چطور؟
- چه کسی رقیب شماست؟
سعی کنید فراتر از مراحل اولیه فکر کنید. شاید فعلا خودتان به تنهایی کار می کنید، اما اگر به کمک احتیاج داشتید چه؟ استخدام کارکنان هزینه های شما را به طور چشمگیری افزایش خواهند داد و شما باید هزینه استخدام آن ها را نیز تحت نظر داشته باشید. اگر کپی رایتر ها یا دستیارهای دیگری را استخدام کنید، به خاطر داشته باشید که باید سیستم مالی را نیز در نظر بگیرید.
اما تا اینجای کار مهم ترین سوال این است که مشتری مورد نظر شما کیست؟
مشتریان ایده آل برای کار کپی رایتینگ معمولا شرکت های بزرگ هستند. آن ها توانایی پرداخت هزینه یک نویسنده حرفه ای و یا یک تیم نویسندگی را دارند، در نتیجه دستمزد در حالت کلی بیشتر است.
علاوه بر این، شرکت های بزرگتر معمولا پروژه های طولانی مدت و مداوم دارند. این به معنی منبع درآمد با ثبات برای شماست. عاقلانه است که از شرکت های کوچک تر که بودجه کافی برای انجام پروژه ها را ندارند، دوری کنید.
4- یک نمونه کار (پورتفولیو) تهیه کنید
یکی دیگر از نکات کپی رایتینگ این است که چه به عنوان کپی رایتر قبلا کار کرده باشید چه شروع کارتان باشد، باید نمونه کار خوبی بسازید. نمونه کارهایی را جمع آوری کنید که استعداد شما را نمایش داده و نشان دهنده طیف رسانه ها، صنایع و مشتریانی باشد که می خواهید برایشان کار کنید.
می توانید کارفرماهای ایده آل خود را انتخاب کرده و چند نمونه کپی برای آن ها بفرستید. به یاد داشته باشید که تعداد کارفرماهای قبلی تان مهم نیست بلکه ارزش و کیفیت کاری که می توانید ارائه دهید مهم است.
هنگامی که تمام نمونه کارهایتان را جمع آوری کردید، احتیاج به محلی برای نمایش دادنشان دارید، مثل وبسایت.
5- برند (نام تجاری) مختص خود را بسازید
سبک تجارتتان چگونه است؟ این مسئله ارتباطی با علاقه شما ندارد بلکه به سلیقه مشتری بستگی دارد.
آیا سبک، رنگ، طرح خاصی که مختص کار شما باشد وجود دارد؟ یک برند قدرتمند شما را از رقبایتان متمایز ساخته و به کسب و کارتان شخصیتی خاص می بخشد که مشتریان بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.
به آرم (لوگو) و پالت رنگ شرکت تان فکر کنید. آیا جامعه هدفتان مربیان زن است؟ یا شاید مربیان تناسب اندام مرد؟ پالت رنگ و انرژی ای که می خواهید وب سایت/نمونه کارتان داشته باشد چیست؟
بسیاری از افراد به برند تجاری اهمیت بیش از حد می دهند و فراموش می کنند که بعضی اوقات برند شخصی آن ها مهم تر است. به یاد داشته باشید که شما نیز نماینده کسب و کار خود هستید.
هنگامی که استراتژی برندسازی و موارد مورد نیاز را داشته باشید، می توانید از آن ها در تمام موارد بازاریابی از جمله در وبسایت خود استفاده کنید.
اینگونه امکان ایجاد احساس آشنایی در مخاطبان تان فراهم می شود. یکپارچگی برند امکان ایجاد اعتماد در مخاطبان را فراهم می کند و اینگونه به راحتی می توانید مخاطب خود را به مشتری تبدیل کنید.
6- کسب و کارتان را گسترش دهید
پس از انتخاب حوزه فعالیت و ساخت نمونه کار و وبسایت چه کاری باید انجام دهید؟ برای راه اندازی یک شرکت کپی رایتینگ موفق، باید کارفرماها را متقاعد کنید تا استخدام تان کنند.
یکی از بهترین مکان ها برای شروع، شبکه ی اطرافیانتان است. می توانید یک کمپین ایمیل آغاز کنید و اخبار مرتبط با کار جدید و خدمات خود را به اشتراک بگذارید.
به همه مشتری ها و شرکت هایی که تمایل به همکاری با آن ها را دارید ایمیل بفرستید. ایمیل ها باید شما و خدماتتان را به خوبی معرفی کنند. همچنین این ایمیل ها باید دلایل قانع کننده ای برای مشتریان بالقوه ارائه دهند که چرا یک کپی رایتر حرفه ای همچون شما را استخدام کنند. هنگام ارسال این موارد آنلاین، به خاطر داشته باشید که وب سایت و نمونه کارهای مرتبط خود را نیز لینک کنید و برایشان بفرستید.
به خاطر داشته باشید که از پروفایل شبکه اجتماعی خود و لینکدین (Linkedin) استفاده کنید. حتما پروفایل لینکدین خوبی داشته باشید تا کارها و نوشته هایتان را آنجا به اشتراک بگذارید. بسیار مهم است که آماده فرصت باشید و با بیشترین تعداد افراد ممکن ارتباط برقرار کنید.
از برقراری ارتباط با مشتریان، همکاران و آشنایان خجالت نکشید. به خاطر داشته باشید که ارجاع زبانی یکی از مهم ترین بازاریابی هایی است که می توانید انجام دهید. فردی که در حال دریافت توصیه برای استخدام شما از شخصی است که می شناسد، احتمال بیشتری دارد که شما را استخدام کند.
7– قرارداد حقوقی تشکیل دهید
هنگامی که در حال راه اندازی کار کپی رایتینگ هستید، باید قراردادی برای ارسال به مشتریان خود داشته باشید. داشتن قرارداد این امکان را به شما می دهد که در صورت بروز هرگونه مشکلی از خود به صورت قانونی محافظت کنید.
اما چه مواردی را باید در قرارداد ذکر کنید؟
قرارداد باید خدمات شما را مشخص کند، همچنین جدول زمانی و مبلغی که مشتری به شما پرداخت خواهد کرد. برای لازم الاجرا کردن قرار داد، هر دو طرف باید آن را امضا کنند.
8- یک سیستم حسابداری ایجاد کنید
آیا در مورد نرخ کار خود تصمیم گرفته اید؟ تعیین نرخ هزینه دریافتی از مشتری قدم مهمی است و می تواند یکی از چالش برانگیزترین کارها برای کپی رایتر های تازه کار باشد. به مبلغ دریافتی رقیبانتان نگاهی اندازید تا بتوانید نرخ واقع گرایانه ای مشخص کنید.
مهم است که تمام هزینه های خود را هنگام تعیین نرخ در نظر بگیرید. چه هزینه هایی باید تحت پوشش درآمد شما باشند؟ اجاره، آب، برق و بیمه درمانی و سایر هزینه های شخصی و شغلی را در نظر بگیرید. به یاد داشته باشید که کار شما باید هزینه هایتان را تامین کند.
اکنون، پس از تنظیم همه موارد و شروع کار با مشتری، باید پرداخت ها را پیگیری کرده و صورتحساب را مدیریت کنید. بهترین سیستم حسابداری برای شما چیست؟ آیا می خواهید همه حسابداری را به صورت دستی مدیریت کنید؟
اگر می خواهید همه چیز را به صورت دستی مدیریت کنید، می توانید صورتحساب ها را در فایل ورد یا اکسل وارد کرده و یک سیستم بایگانی در کامپیوتر خود ایجاد کنید. برای این کار، اطمینان حاصل کنید که تمام اصول حسابداری مشاغل کوچک را می دانید.
افکار نهایی
راه اندازی کار کپی رایتینگ برای خود ممکن است به دلایل زیادی چالش برانگیز باشد. همه گیری کنونی، فضای بی ثباتی را برای بسیاری از مشاغل ایجاد کرده است. با این حال، زمینه مناسبی برای راه اندازی مهارت کپی رایتینگ یا تبلیغ نویسی نیز به وجود آورده است. حتی با انجام کلیه اقدامات بهداشتی عمومی، همه افراد برای جذب مشتری بیشتر به اینترنت روی آوده اند. کپی رایترهای خوب متقاضی زیادی دارند.
اگر از همان ابتدا کار خود را به درستی راه اندازی کنید، جذب مشتری و پیشرفت بسیار ساده خواهد بود. همواره بر بهبود مهارت های خود تمرکز کنید و کارهای خود را تا حد امکان به اشتراک بگذارید. اگر افکار خود را متمرکز سازید و به خوبی برنامه ریزی کنید، از این که چقدر سریع می توانید زندگی رؤیایی خود را بسازید، شگفت زده خواهید شد.
اگر می خواهید بیشتر با مهارت کپی رایتینگ آشنا شوید و بدانید که دقیقا کپی رایتینگ چیست و چقدر درآمد دارد، این مقاله را هم پیشنهاد می کنم بخوانید:
نظر شما در مورد کپی رایتینگ چیست؟ آیا تابحال تجربه ی تبلیغ نویسی برای شرکتی را داشته اید؟ این پایین نظر خود را بنویسید.
از دید من مهمترین بخش مقاله نیچ مارکتینگ هست
تا به امروز نمیدونستم این مهارت اینقدر پردرآمده و خیلی دوست دارم یادش بگیرم تاحالا اصلا تجربه اشو نداشتم