کتاب الکترونیکی

مقاله 5 اشتباهی که باعث ایجاد روحیه منفی می شود

تبدیل احساس بد به احساس خوب

5 اشتباهی که باعث ایجاد روحیه منفی می شود

احساس بد

گاهی اوقات با دانستن تضاد یک چیز می توان راهی برای حل آن پیدا کرد، در اینجا 5 اشتباهی که باعث ایجاد روحیه منفی می شود را بیان می کنیم تا برای داشتن روحیه ای مثبت اینگونه عمل نکنید.

1- تفکر هیچ یا همه چیز:

همه چیز را سفید و در غیر این صورت سیاه میبینید. هر چیز کمتر از کامل، شکست بی چون و چراست. زنی که رژیم لاغری گرفته بود، پس از خوردن یک قاشق بستنی گفت: «برنامه لاغری من دود شد و به هوا رفت.» با این طرز تلقی به قدری ناراحت شد که یک ظرف بزرگ بستنی را تا به آخر نوش جان کرد.

این را هم بخوانید:  مقاله ترازوی ذهن

 

2- تعمیم مبالغه آمیز:

هر حادثه منفی و از جمله یک ناکامی شغلی را شکستی تمام عیار و تمام نشدنی تلقی می کنید و آن را با کلماتی چون «هرگز» و «همیشه» توصیف می کنید. فروشنده افسرده ای که در حال رانندگی پرنده ای به شیشه اتومبیلش خورده بود گفت: «من همیشه بد شانس هستم، پرنده ها همیشه به شیشه اتومبیل من میخورند.»

 

3- بی توجهی به امر مثبت:

با بی ارزش شمردن تجربه های مثبت، اصرار بر مهم نبودن آنها دارید. کارهای خوب خود را بی اهمیت میخوانید، می گویید که هر کسی می تواند این کار را انجام دهد. بی توجهی به امر مثبت شادی زندگی را می گیرد و شما را به احساس نالایق بودن سوق میدهد.

 

4- نتیجه گیری شتابزده:احساس بد در اثر نتیجه گیری شتاب زده

بی آنکه زمینه ی محکمی وجود داشته باشد نتیجه گیری شتابزده می کنید.
ذهن خوانی: بدون بررسی کافی نتیجه می گیرید که کسی در برخورد با شما واکنش منفی نشان میدهد.
پیشگویی: پیشبینی می کنید که اوضاع بر خلاف میل شما در جریان خواهد بود. بدون هرگونه بررسی می گویید «آبرویم خواهد رفت؛ از عهده ی انجام این کار برنخواهم آمد.» و اگر افسرده باشید ممکن است به خود بگویید «هرگز بهبود نخواهم یافت.»

این را هم بخوانید:  مقاله چهار روش بازاریابی موفق

 

5- استدلال احساسی:تبدیل احساس بد به احساس خوب

فرض را بر این می گذارید که احساسات منفی شما لزوماً منعکس کننده واقعیتها هستند: «از سوار شدن در هواپیما وحشت دارم؛ حتما پرواز با هواپیما بسیار خطرناک است.»
یا «احساس گناه می کنم؛ باید آدم بدی باشم.» یا «خشمگین هستم، معلوم می شود با من منصفانه برخورد نشده است.»
یا «احساس حقارت می کنم؛ معنایش این است که فردی از درجه دوم اهمیت هستم.» یا «احساس نومیدی می کنم؛ حتماً باید نومید باشم.»

 

برای دانلود فایل PDF متن بالا روی لینک زیر کلیک کنید:

دانلود PDF با حجم 160 کیلوبایت

 

برای دانلود فیلم جول اوستین با موضوع غلبه بر افکار منفی می توانید روی لینک زیر کلیک کنید:

می خواهم این فیلم را ببینم

به این مطلب چند تا ستاره میدی؟
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *