خلاصه کتاب شکستن عادت های کهنه اثر دکتر جو دیسپنزا

بفرست برای دوستت
مشخصات کتاب
کتاب دکتر جو دیسپنزا شکست عادت های ذهنی

فهرست مطالب

در خلاصه کتاب شکستن عادت های کهنه ما به نقش مغز و بدن در شکل‌گیری و حفظ عادت‌هایمان و همچنین چگونگی غلبه بر این عادت‌ها و رهایی از خودِ قدیمی‌مان خواهیم پرداخت. تکنیک مدیتیشن دکتر جو دیسپنزا را بررسی خواهیم کرد و و در نهایت، به این می‌پردازیم که پس از به‌کارگیری و تسلط بر تکنیک‌های او، «خودِ جدید شما چگونه خواهد بود. همچنین به علم پشت ایده‌های دیسپنزا نگاهی خواهیم انداخت و آن‌ها را با توصیه‌های سایر نویسندگان در مورد چگونگی تغییر عادات و خودتان مقایسه خواهیم کرد.

جو دیسپنزا در کتاب شکستن عادت های کهنه توضیح می‌دهد که ناخوشحالی نتیجه‌ی عادت‌های بدی است که شخصیت ما را شکل می‌دهند. رشد فردی نیازمند فراموش کردن این عادت‌ها، خلق یک خود جدید و استفاده از مدیتیشن برای رسیدن به زندگی‌ای است که می‌خواهید.

او در این کتاب توضیح می‌دهد که چه چیزی باعث می‌شود ما به شیوه‌ی خاص خود فکر و احساس کنیم، این موضوع چگونه بر شرایط زندگی ما تأثیر می‌گذارد و چگونه می‌توان از این اطلاعات برای ساختن نسخه‌ای کاملاً جدید و بهتر از خودمان استفاده کرد.

جو دیسپنزا مدرک دکترایِ کایروپراکتیک دارد و علاوه بر آن دوره‌های آموزشی پیشرفته‌ای را در زمینه‌های عصب‌شناسی، شیمی مغز و زیست‌شناسی سلولی گذرانده است. او نویسنده‌ی کتاب ماورای طبیعی شدن می باشد.

 

عادت‌های ما از کجا می‌آیند؟

همانطور که جو دیسپنزا توضیح می‌دهد، تغییر زندگی شما نیازمند تغییر عادت‌هایتان است. عادت‌های شما افکار، احساسات و رفتارهایی هستند که به طور مرتب درگیر آن‌ها می‌شوید.

  • توجه کوتاه: در کتاب «هفت عادت مردمان مؤثر» استیون کاوی نیز اشاره می‌کند که شخصیت ما از عادت‌هایی که به طور منظم در آن‌ها شرکت می‌کنیم تشکیل شده است، اما در حالی که تمرکز اصلی دیسپنزا بر رفتار و فرآیندهای فکری است، کاوی بیشتر بر دیدگاه شما و تأثیر آن بر عادت‌هایتان تمرکز می‌کند.

به گفته دیسپنزا، عادت‌ها (و همچنین ویژگی‌ها و مهارت‌ها) از طریق مجموعه‌ای از مراحل قابل پیش‌بینی توسعه می‌یابند:

  1. اول، از طریق تفکر آگاهانه – یادگیری اطلاعات مورد نیاز برای آن عادت.
  2. سپس، از طریق انجام دادن – تجربه کردن آن، پردازش آن و حفظ عاطفی آن.
  3. در نهایت، از طریق بودن – درونی کردن آن به عنوان یک رفتار ناخودآگاه یا ویژگی خود.

هنگامی که یک عادت، مهارت یا ویژگی را به دست آوردید، در شما ریشه می‌کند و محیط خارجی نمی‌تواند به راحتی در آن اختلال ایجاد کند.

  • توجه کوتاه: کارشناسان تخمین می‌زنند که بیش از 40 درصد از فعالیت‌های روزانه ما از روی عادت هستند و ما می‌توانیم آن‌ها را به طور ناخودآگاه در حالی که به چیزهای دیگر فکر می‌کنیم انجام دهیم. تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که افراد در صورت خستگی یا فشار زیاد بیشتر در دام عادات خود – چه مثبت و چه منفی – می‌افتند، که نشان می‌دهد تغییر عادات در صورت داشتن استراحت کافی و محیطی مثبت آسان‌تر است.

گاهی اوقات عادت‌های بد پیدا می‌کنیم. هنگامی که عادت‌های بد شروع به اداره زندگی شما می‌کنند، سلامتی و رفاه شما آسیب می‌بیند. این به این دلیل است که افکار و احساساتی که یک عادت را تشکیل می‌دهند، تأثیر واقعی و مستقیمی بر بدن شما دارند. به گفته دیسپنزا، زمانی که چیزی را به یاد می آورید یا تصور می کنید، مغز و بدن شما واکنش نشان می دهند که آن واقعی است.

  خلاصه کتاب 5 زبان عشق اثر گری چاپمن

یعنی ما تنها با فکر کردن به موقعیت‌های استرس‌زا، خودمان را وارد حالت پاسخ استرسی می‌کنیم (به معنی فعال کردن سیستم پاسخ جنگ یا گریز بدنمان در شرایطی است که هیچ خطر واقعی وجود ندارد).

تکرار این کار باعث می‌شود دائما در حالت استرس مزمن قرار بگیریم. استرس باعث برهم خوردن تعادل عاطفی ما می‌شود و در نتیجه‌ی استرس مزمن، به آدم‌هایی نامتعادل تبدیل می‌شویم. این حالت باعث می‌شود روی دنیای بیرون تمرکز کنیم و انرژی کافی برای عملکرد درونی -فکر کردن و احساس کردن- باقی نماند و در نهایت، اغلب ما به خاطر همین موضوع بیمار می‌شویم.

در ادامه خلاصه کتاب شکست عادت های خود در سایت نگرش نیک، نحوه‌ی شکل‌گیری عادت‌ها، چگونگی ریشه‌دار شدن آن‌ها و انواع عادت‌های بد را شرح می‌دهیم.

  • توجه کوتاه: استرس همیشه هم بد نیست. در واقع، تحقیقات نشان می‌دهد که استرس بخشی ضروری برای رشد است. گذراندن دوره‌های کوتاه استرس، به خصوص استرس مثبت (یوسترس)، به ما امکان می‌دهد تا با چالش‌های زندگی بهتر کنار بیاییم و از غلبه بر آن‌ها بهره بیشتری ببریم. اینکه چیزی یوسترس محسوب شود بستگی به دیدگاه ما و نحوه‌ی ریکاوری از آن دارد. استرس زمانی منفی می‌شود که پس از رفع عامل استرس‌زا، نتوانیم آرامش داشته باشیم و ریکاوری شویم، یا زمانی که احساس کنیم تلاش‌هایمان برای غلبه بر موقعیت استرس‌زا کافی نیست. همچنین، وقتی برای رویارویی با استرس زمان کافی برای آماده‌شدن داشته باشیم، مقابله با آن آسان‌تر است.

 

حالت وجودی: حلقه فکر-احساس که منجر به شکل گیری عادت می‌شود

دکتر دیسپنزا معتقد است که افکار و احساسات شما با هم حلقه‌ای را ایجاد می‌کنند که واقعیت شما را شکل می‌دهد – چیزی که دیسپنزا آن را «حالت وجودی» می‌نامد.

افکار از ذهن و احساسات از بدن نشأت می‌گیرند. با این حال، در حالی که افکار و احساسات از مکان‌های مختلفی سرچشمه می‌گیرند، آن‌ها دائماً به یکدیگر بازخورد می‌دهند و یک حلقه ایجاد می‌کنند:

یک فکر باعث می‌شود شما احساس خاصی داشته باشید، و سپس زمانی که بعداً همان احساس خاص را دارید، همان فکر را خواهید داشت.

این حلقه‌ها می‌توانند مثبت یا منفی باشند. یک فکر بد با یک احساس بد همراه است، و دفعه بعد که آن احساس را دارید، فکر بد نیز به سراغتان می‌آید. یا اینکه احساس خوبی دارید که به افکار خوب دامن می‌زند و بالعکس.

این حلقه های بازخورد، واقعیت شما را شکل می دهند. اگر یک حلقه منفی داشته باشید، جهان را منفی خواهید دید. اگر یک حلقه مثبت داشته باشید، جهان را مثبت خواهید دید. این واقعیت در نهایت به بخشی از هویت شما تبدیل می شود.

به عنوان مثال، اگر حالت وجودی شما ناامنی باشد، شروع می کنید به خودتان به عنوان یک فرد ناامن نگاه می کنید و هرچه بیشتر به این حلقه ها اجازه ادامه فعالیت داده شود، این عادات، بیشتر در شما نهادینه می شوند.

  خلاصه کتاب قوانین طلایی موفقیت اثر ناپلئون هیل

کنترل واقعیت از طریق افکارتان

نویسندگان زیادی با عقیده‌ی دیسپنزا مبنی بر شکل‌دهی واقعیت توسط افکار موافق هستند. با این حال، آن‌ها اغلب رویکردهای متفاوتی برای استفاده از این اصل برای رسیدن به واقعیت دلخواه شما به کار می‌گیرند.

در کتاب انسان همان می‌شود که می‌اندیشد، جیمز آلن توصیه می‌کند با تعیین یک هدف اصلی برای خود و دنبال کردن آن به طور انحصاری، کنترل افکارتان را به دست بگیرید و تمام افکارتان را به سمت آن هدایت کنید. اگر می‌خواهید یک تغییر اساسی ایجاد کنید، این روش نسبت به تمرکز بر چندین هدف کوچک‌تر برایتان کارآمدتر خواهد بود.

ناپلئون هیل در کتاب بیندیشید و ثروتمند شوید با این توصیه تمرکز بر یک هدف بزرگ موافق است، اما اضافه می کند که تشکیل گروهی از افرادی که هدف شما و چگونگی رسیدن به آن را درک می کنند و به شما در دستیابی به آن کمک می کنند (مسترمایند)، مفید است.

همچنین جوزف مورفی در کتاب قدرت ذهن ناخودآگاه به این ایده که افکار شما واقعیت شما را شکل می دهد، می افزاید که افکار دیگران می تواند بر افکار شما تأثیر بگذارد. به همان اندازه که کنترل تأثیرات افکار خود مهم است، اطمینان از این که باورهای منفی افراد زندگی خود را نمی پذیرید نیز حیاتی است.

نوروپلاستیسیته: سیم‌کشی واقعیت در مغز برای ایجاد عادت

این حلقه‌های فکر-احساس به معنای واقعی کلمه مغز شما را تغییر می‌دهند تا در شما ریشه‌دارتر شوند و بدین ترتیب یک عادت را شکل دهند.

همانطور که دیسپنزا توضیح می‌دهد، تحقیقات اخیر در علوم اعصاب نشان داده است که مغز ما توانایی تغییر در پاسخ به محرک‌های درونی و بیرونی را دارد. این ویژگی به عنوان نوروپلاستیسیته شناخته می‌شود و به این معنی است که نحوه‌ی فکر کردن شما می‌تواند به معنای واقعی کلمه ساختار مغزتان را تغییر دهد. بیایید نگاهی به نحوه‌ی عملکرد آن بیندازیم.

  • توجه کوتاه: در حالی که حوزه‌ی نوروپلاستیسیته نسبتاً جدید است، تحقیقات در حال رشد در این زمینه نشان می‌دهد که ماهیت انعطاف‌پذیر مغز ما به ما امکان می‌دهد تا از تروما، بیماری‌های روانی و حتی آسیب مغزی بهبود پیدا کنیم یا آنها را تغییر دهیم. علاوه بر این، به نظر می‌رسد توانایی مغز برای تغییر خود نامحدود است، که نشان می‌دهد ما کنترل بیشتری روی مغز خود نسبت به آنچه علم قبلاً تصور می‌کرد، داریم.

هنگامی که فکر یا احساسی دارید، نورون‌های خاصی در مغز شما سیگنال‌های الکتریکی شلیک می‌کنند. هر چه نورون‌ها بیشتر همزمان شلیک کنند، احتمال اینکه در آینده همزمان شلیک کنند بیشتر است. به عبارت دیگر، نورون‌هایی که با هم شلیک می‌کنند، با هم سیم‌کشی می‌شوند، اصلی که به عنوان قانون هب (Hebb’s law) شناخته می‌شود.

به دلیل خاصیت نوروپلاستیسیتی (قابلیت تغییرپذیری مغز) و قانون Hebb (که می‌گوید سلول‌های عصبی که با هم فعال می‌شوند، با هم تقویت می‌شوند)، حلقه‌های فکر-احساس، ساختار مغز شما را تغییر می‌دهند. به عبارت دیگر، فکر کردن یا احساس کردن مکرر چیزی باعث می‌شود تا از نورون‌های مرتبط با آن افکار یا احساسات به طور مکرر استفاده کنید و این امر، آن افکار یا احساسات را در مغز شما تثبیت می‌کند و به شکل یک عادت درمی‌آورد.

  خلاصه کتاب بیداری غول درون اثر تونی رابینز

برای مثال، زمانی که تبلیغی می‌بینید که در آن یک مدل بسیار زیبا وجود دارد، ممکن است با فکر کردن به بدن خود احساس شرمندگی کنید. اگر این تبلیغ را به طور مکرر ببینید، نورون‌هایی که هنگام احساس شرمندگی فعال می‌شوند و نورون‌هایی که هنگام فکر کردن به بدن خود فعال می‌شوند، با هم ارتباط برقرار می‌کنند و در نهایت، هر زمانی که احساس شرم کنید، شروع به فکر کردن به ظاهر بدنتان می‌کنید. الان شما این ارتباط را در مغز خود نهادینه کرده‌اید و آن را به یک عادت تبدیل نموده‌اید.

 

اپی‌ژنتیک: چگونه افکار ما عملکرد ژنتیکی ما را تغییر می‌دهند

در ادامه خلاصه کتاب شکستن عادت های کهنه آمده است که بر اساس گفته‌های دیسپنزا، تجربیات ما نه تنها مغز ما، بلکه حتی ژن‌های ما را هم تغییر می‌دهند؛ یا به بیان دقیق‌تر، نحوه‌ی بیان ژن‌های ما را تحت تاثیر قرار می‌دهند. دانشمندان قبلا بر این باور بودند که ژن‌های ما غیرقابل تغییر هستند و مسئولیت اکثر بیماری‌ها را بر عهده دارند.

با این حال، به تازگی، مطالعه‌ی اپی‌ژنتیک نشان داده است که نحوه‌ی بیان ژن‌های ما در پاسخ به تجربیات و محیط خارجی تغییر می‌کند. دیسپنزا می‌گوید این موضوع باعث شده متوجه شویم که تنها 5 درصد از بیماری‌های امروز نتیجه‌ی ژن‌ها هستند و مابقی حاصل محیط ما هستند.

دیسپنزا پیشنهاد می‌کند که ما می‌توانیم از محیط داخلی خود برای کنترل تأثیر محیط خارجی بر ژن‌هایمان استفاده کنیم و اینکه یک وضعیت داخلی قوی و مثبت می‌تواند به ما در غلبه بر محیط‌های مضر کمک کند.

  • توجه کوتاه: برخی از ژن‌ها ممکن است ما را نسبت به محیط اطرافمان حساس‌تر کنند. برای چنین افرادی، یک محیط منفی تأثیر منفی قوی‌تری بر آن‌ها خواهد داشت تا یک فرد معمولی، و یک محیط مثبت تأثیر مثبت قوی‌تری خواهد داشت. دیسپنزا به این تفاوت‌های فردی اشاره نمی‌کند و پیشنهاد می‌کند که همه می‌توانند از طریق وضعیت داخلی خود محیط خود را کنترل کنند.

عادت‌های بد زمانی شکل می‌گیرند که تحت کنترل بدن، محیط و زمان خود باشید. بر اساس گفته‌های دیسپنزا، عادت‌های بد زمانی به وجود می‌آیند که اجازه دهید افکار، احساسات و رفتارهایتان توسط بدن، محیط و زمان کنترل شوند.

این یعنی شرایط بیرونی، واکنش‌های بدنی و ناتوانی در رها کردن گذشته، واقعیت شما را رقم می‌زنند. در نتیجه، در گذشته گیر می‌کنید و مدام اتفاقات و احساساتی که باعث شکل‌گیری عادت‌های کنونی‌تان شده‌اند را دوباره تجربه می‌کنید، یا در فکر و نگرانی درباره آینده اسیر می‌شو شوید.

  • توجه کوتاه: عمل زندگی در لحظه حال به عنوان ذهن‌آگاهی شناخته می‌شود که بخش مهمی از بسیاری از تمرینات مدیتیشن در نظر گرفته می‌شود. با این حال، برای تمرین ذهن‌آگاهی لازم نیست ۲۰ دقیقه با چشمان بسته و به حالت چهارزانو بنشینید. تلاش برای ذهن‌آگاه بودن در هنگام انجام فعالیت‌های روزانه نیز می‌تواند به شما کمک کند گذشته و آینده را رها کنید و در لحظه حال باقی بمانید.

 

ادامه دارد…

قسمت اول دوره طراحی مجدد سرنوشت

 

Rating 4.75 from 4 votes

آموزش پیشنهادی و مکمل
آموزش دکتر جو دیسپنزا

آیا ویدیوهای آموزشی نویسنده این کتاب در سایت نگرش نیک موجود است؟

آیا پادکست (صوت فارسی) این
خلاصه کتاب نیز موجود است؟

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

جدیدترین: دوره طراحی مجدد سرنوشت دکتر جو دیسپنزا

خانه
منو
×