11 کلید رهایی برای فعالسازی چاکرای ریشه

بفرست برای دوستت
فعالسازی چاکرای ریشه

فهرست مطالب

چاکرای ریشه، به عنوان اولین چاکرا، پایه و اساس تعادل و ثبات درونی ما را تشکیل می‌دهد. با فعالسازی چاکرای ریشه می‌توانید از فوایدی مانند کاهش اضطراب، افزایش اعتماد به نفس و تمرکز عمیق‌تر بهره‌مند شوید. اما چاکرای ریشه تنها چاکرای مهم بدن ما نیست. با فعال سازی چاکراهای بدن می‌توانید به تعادل و هماهنگی در تمام جنبه‌های زندگی‌تان دست پیدا کنید.

آیا اخیرا احساس بی انگیزگی یا بی ثباتی کرده اید؟ علت آن می تواند بسته بودن چاکرای ریشه شما که به مولادهارا نیز معروف است، باشد. چاکرای ریشه را مانند ریشه های یک درخت در نظر بگیرید. این چاکرا شما را به زمین متصل می کند و به شما کمک می کند احساس امنیت و آرامش داشته باشید. هنگامی که چاکرای ریشه مسدود یا نامتعادل باشد، می تواند همه چیز را از تعادل خارج کند.

اگر می خواهید با بهترین راه های فعالسازی چاکرای ریشه آشنا شوید، این مطلب می تواند به شما کمک کند. لیستی از بهترین راه را برای شما جمع آوری کرده ام.

 

راه های فعالسازی چاکرای ریشه

1- با طبیعت ارتباط بگیرید

چاکرای ریشه به زمین وصل است و از طبیعت انرژی دریافت می کند. گذراندن وقت در فضای باز می تواند به شما در شارژ مجدد انرژی مثبت کمک کند. پس کفش هایتان را در بیاورید و زمین را زیر پاهایتان احساس کنید!

پیاده روی را به برنامه روزانه خود اضافه کنید. این پیاده روی ها می توانند کوتاه به اندازه ۱۰ دقیقه یا طولانی تر به اندازه ۳۰ دقیقه باشند. مهم بیرون رفتن و قدم زدن است.

برای مدتی اتصالتان را با دنیای مجازی و تکنولوژی قطع کنید و به دل طبیعت بزنید. غوطه ور شدن در طبیعت، راهی فوق العاده برای متمرکز کردن خودتان و فعالسازی چاکرای اول است.

 

2- محیط اطراف خود را با رنگ قرمز پر کنید

چاکرای ریشه با رنگ قرمز نشان داده می شود. این رنگ نماد پایه و اساس ذهن، بدن و روح شماست. باز کردن چاکرای ریشه می تواند به سادگی پوشیدن یک پیراهن قرمز، روشن کردن یک چراغ قرمز یا حتی تماشای ویدیویی با تصاویر قرمز باشد.

در حالی که خودتان را با این رنگ احاطه می کنید، به خودتان یادآوری کنید که قوی، توانمند و باهوش هستید. این کلمات محبت آمیز، انرژی مثبت را به شما جذب خواهند کرد.

 

3- مدیتیشن چاکرای ریشه انجام دهید

با سکوت اجازه دهید انرژی مثبت به چاکرای ریشه شما سرازیر شود. چاکرای ریشه پایه تمام چاکراهای شماست و به همین دلیل بنیان ذهن، بدن و روح شما را تشکیل می دهد.

  جذب ثروت با عبارات تاکیدی و قانون جذب - جک کنفیلد

هر روز حداقل 5 دقیقه وقت بگذارید تا یک مکان آرام پیدا کنید و با تمرکز حواس مدیتیشن کنید، با دنبال کردن این مراحل:

  • به روشی بنشینید که احساس حمایت و تکیه گاه داشته باشید.
  • چشمان خود را ببندید و روی نفس هایتان تمرکز کنید.
  • هر فکری که به ذهنتان خطور می کند را بپذیرید و سپس رها کنید.

پیشنهاد می کنم مقاله مدیتیشن چاکرا را مطالعه کنید تا به درک بهتری برسید.

 

4- از عبارات تأکیدی مثبت استفاده کنید

با مهربانی با خودتان، چاکرای ریشه را باز کنید. حرف‌هایی که به خودتان می‌زنید واقعاً مهم هستند، پس حتی زمانی که احساس می‌کنید دنیا علیه شماست، به خودتان یادآوری کنید که فوق‌العاده هستید.

چاکرای ریشه، شما را سرپا نگه می‌دارد و تغذیه آن با انرژی مثبت می‌تواند به باز شدن ذهن، بدن و روح شما در برابر فرصت‌های جدید کمک کند. در اینجا چند جمله تاکیدی وجود دارد که می‌توانید امتحان کنید:

  • من در امنیت هستم.
  • با جایگاهی که در حال حاضر دارم، احساس آرامش می‌کنم.
  • از طرف زمین حمایت می‌شوم.

 

5- یوگا تمرین کنید

انجام دادن حرکات ریشه دار (حرکاتی در یوگا که به برقراری اتصال با زمین کمک می کنند)، می تواند به باز شدن چاکرای ریشه شما کمک کند. در یوگا (yoga)، زمانی که بیشترین حمایت را از زمین احساس می کنید، چاکرای ریشه درگیر می شود.

تمرین حرکاتی مانند کوه (Tadasana)، زاویه پهلو (Parsvakanasana)، جنگجو (Virabhadrasana)، خم به جلو ایستاده (Uttanasana) و پل (Setu Bandhasana) راهی عالی برای بازگرداندن تمرکز ذهن، بدن و روح شما و استقبال از انرژی مثبت است.

 

6- تمرینات تنفسی انجام دهید

چند نفس آگاهانه می تواند به شما انگیزه دهد. هنگامی که چاکرای ریشه شما مسدود است، ممکن است احساس گیر افتادگی یا کندی کنید. این به این دلیل است که مسیر متمرکز کننده شما انرژی دریافت نمی کند. مکانی آرام برای نشستن پیدا کنید، چشمان خود را ببندید و این مراحل را دنبال کنید:

  • ماهیچه هایتان را شل کنید تا احساس آرامش کنید اما همچنان از زمین زیر پای خود پشتیبانی بگیرید.
  • به ریتم طبیعی نفس هایتان توجه کنید.
  • روی عمیق تر کردن نفس هایتان تمرکز کنید. هنگام دم، توجه خود را به بالای سرتان معطوف کنید. هنگام بازدم، تصور کنید خطی از انرژی از ستون فقرات شما به سمت زمین جاری می شود.
  • این کار را به مدت 3 دقیقه تکرار کنید.
  تغییر 5 پارادایمی که احتمالاً از آنها آگاه نیستید

 

7- از مودرا استفاده کنید

چاکرای ریشه خود را با کمی یوگای دست باز کنید. مودراها حرکات ساده دست هستند که به باز شدن ذهن و روح کمک می کنند.

برای انجام مودرای چاکرای ریشه، نوک انگشت اشاره خود را به انگشت شست فشار دهید در حالی که بقیه انگشتان را صاف نگه دارید، و مچ دست هایتان را روی زانوهایتان قرار دهید.

این مودرا را حداقل به مدت 2 دقیقه در هنگام مراقبه یا هر زمان که احساس گیر افتادن دارید انجام دهید تا چاکرای ریشه خود را فعال کنید.

 

8- خودتان را ماساژ دهید

ماساژ دادن خود، راهی آسان برای باز کردن چاکرای ریشه است. ارتباط شما با زمین با ارتباط با خودتان شروع می شود.

در حالی که در حالت پروانه قرار دارید، پاهای خود را مالش دهید، یا پشت گوش خود حرکات دایره وار ملایمی انجام دهید.

هر کاری که در لحظه ی حال احساس خوبی به شما می دهد انجام دهید و به تمام خوبی هایی که می توانید به دنیا ارائه دهید فکر کنید.

 

9- انرژی تان را با کریستال ها هدایت کنید

یاقوت قرمز (Red Jasper) می تواند انرژی مثبت را به چاکرای ریشه شما برساند. کریستال ها انرژی را در خود ذخیره و آزاد می کنند و به هدایت این انرژی در سراسر بدن شما کمک می کنند.

مدیتیشن با یاقوت قرمز راهی عالی برای باز کردن چاکرای ریشه است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که کریستال را بین کف دست خود نگه دارید، چشمان خود را ببندید و مدیتیشن کنید.

همچنین می توانید در طول روز کریستال ها را در جیب خود نگه دارید تا هر کجا که می روید انرژی مثبت به همراه داشته باشید!

اگر یاقوت قرمز ندارید، مشکلی نیست! سایر کریستال های قرمز رنگ نیز می توانند به تمرکز انرژی شما کمک کنند.

 

10- ادویه های جدیدی به رژیم غذایی خود اضافه کنید

میخک و مرزنجوش می توانند به متمرکز کردن و باز کردن چاکرای ریشه کمک کنند. انرژی شما از چیزی تغذیه می کند که در ذهن، بدن و روح خود وارد می کنید. افزودن طعم های جدید به وعده های غذایی تان می تواند شما را به زمین نزدیک کند، انرژی مثبت را تقویت کند و ذهن تان را به روی امکانات جدید باز کند.

  چاکرای هشتم: راهی برای ارتقای آگاهی و اتصال به خود برتر

مرغ و گوشت خود را با مرزنگوش طعم دار کنید تا طعمی خاکی و مرکباتی داشته باشد.

کمی میخک برای گرمای بیشتر به چای یا چای لاته خود اضافه کنید.

 

11- از روغن های مخصوص استفاده کنید

عطرهای برگرفته از زمین مانند مُر و چوب سدر می توانند به باز کردن چاکرای ریشه شما کمک کنند. چند قطره از این روغن ها را قبل از خواب روی مچ دست و پایین کمر خود بمالید، یا آنها را در فضای زندگی خود پخش کنید. این کار می تواند به بیدار شدن انرژی معنوی شما و احساس زمین گیر شدن بیشتر کمک کند.

در هنگام مراقبه یا درست قبل از خواب از این روغن ها استفاده کنید تا با احساس اتصال به خود و زمین چشمان خود را باز کنید.

 

ارتباط چاکرای ریشه با چاکرای خاجی

متخصصان می گویند زمانی که پایه های چاکرای ریشه قوی باشند، چاکرای خاجی می تواند به راحتی جریان یابد، آرام بگیرد و گوارش کند. پس مهم است که ابتدا چاکرای ریشه را فعال کنیم یا درمان کنیم و سپس چاکرای خاجی را درمان کنیم.

در حالی که چاکرای ریشه بر بدن فیزیکی حکومت می کند، چاکرای خاجی بر احساسات ما حکومت می کند که شامل موارد زیر می شود:

  • خواسته ها
  • رابطه با لذت
  • تمایلات تولید مثل
  • هوش هیجانی

 

نتیجه گیری

برای قرن ها، بسیاری از سنت های معنوی بر این باور بوده اند که چاکرای ریشه، ستون اصلی و زیربنای کل سیستم چاکرا است.

اعتقاد بر این است که اگر چاکرای ریشه شما از تعادل خارج شود، سایر چاکراهای بدنتان نیز از تعادل خارج شده و بر احساس کلی تندرستی شما تأثیر می گذارد. بنابراین، اگر در مسیر آشنایی و کار با چاکراها قدم گذاشته اید، چاکرای ریشه نقطه شروع بسیار مناسبی است.

کار بر روی چاکرای ریشه به شما کمک می کند تا احساس امنیت، آرامش و اتصال عمیق تری با بدن خود و دنیای اطرافتان پیدا کنید.

صرف نظر از اینکه به جنبه های معنوی چاکراها اعتقاد داشته باشید یا خیر، فعالیت هایی مانند گذراندن وقت در طبیعت، تحرک بدنی و مراقبه می توانند فواید قابل توجهی برای سلامت جسمی و روحی شما به همراه داشته باشند. پس امتحان کردن این روش ها خالی از لطف نخواهد بود.

قسمت اول دوره طراحی مجدد سرنوشت

Rating 4.11 from 9 votes

آموزش مکمل
این مطالب را هم بخوانید:
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

دوره طراحی مجدد سرنوشت دکتر جو دیسپنزا + پادکست ساده سازی و مدیتیشن

خانه
منو
×