مدیتیشن چاکرا و نکات و ترفندهای آن

بفرست برای دوستت
مدیتیشن چاکرا

فهرست مطالب

تصور کنید هر روز صبح با احساس آرامش و تعادل کامل بیدار شوید. در این حالت هیچ چیز در دنیای بیرون نمی تواند آن ارتباط عمیقی را که با خود دارید از بین ببرد و روزهایتان با آسانی و آرامش سپری می شود زیرا احساس می کنید توسط هدایت الهی حمایت می شوید.

این حالت طبیعی تعادل شما زمانی اتفاق می افتد که تمام مراکز انرژی شما شفاف، باز یا در حالت تعادل باشند. شما می‌توانید با گنجاندن مدیتیشن چاکرا در برنامه روزانه خود به این حالت دست پیدا کنید.

بهترین بخش این است که شما با یک کلید دو در را باز می کنید. با مدیتیشن:

1- چاکراهای خود را بهبود می بخشید و

2- مزایای فراوانی به دست می آورید.

به محض اینکه اصول اولیه را یاد بگیرید، می توانید روی هر چاکرا عمیق تر کار کنید.

 

7 چاکرای بدن نشان دهنده چه چیزی هستند؟

7 چاکرای اصلی بدن

هفت چاکرای اصلی بدن از پایین به بالا به ترتیب عبارتند از:

1- چاکرای ریشه

2- چاکرای خاجی

3- چاکرای شبکه خورشیدی

4- چاکرای قلب

5- چاکرای گلو

6- چاکرای چشم سوم

7- چاکرای تاج سر

نمایانگر مراکز انرژی هستند که هر کدام به جنبه ای از تجربه انسانی مرتبط هستند و بر سلامت جسمی، عاطفی و روحی ما تأثیر می گذارند.

آنودیا جودیت، متخصص چاکرا می گوید:

چاکراها دروازه‌هایی بین دنیای درون و بیرون هستند و هر کاری که در درون انجام می‌دهید، دنیای بیرون را دگرگون می‌کند.

این سیستم، نقشه‌ی راه انسان برای رسیدن به کمال است. هنگامی که این نقشه را روی تمام مراکز انرژی خود اعمال می‌کنید، با برقراری ارتباط منظم و کیهانی بین بدن، ذهن و روح‌تان، به کمال می‌رسید.

 

مدیتیشن چاکرا چیست؟

مدیتیشن چاکرا چیست؟

مدیتیشن چاکراها اگر ساده بخواهم بگویم، عبارت است از توجه و تمرکز جداگانه روی هر چاکرا که می تواند باعث فعالسازی چاکراهای بدن شود. به این معنی که می تواند چاکراهای مسدود شده را باز کند، جریان انرژی را افزایش دهد و عملکرد کلی چاکراها را بهبود بخشد.

مدیتیشن چاکرا یک تمرین معنوی است که روی چاکراهای مسدود تمرکز دارد. مدیتیشنی که انجام می دهیم، بسته به هدف ما، می تواند مدیتیشن پاکسازی چاکرا یا مدیتیشن تنظیم و هماهنگ سازی چاکرا باشد. با تکنیک صحیح مدیتیشن چاکرا، می توانید چاکراهای خود را پاکسازی، تمیز، تنظیم و متعادل کنید.

علاوه بر این، این ابزار باستانی می‌تواند به شما کمک کند که به خرد درونی و خلاقیت‌تان دسترسی پیدا کنید و ارتباط عمیقی بین خودتان و دنیای اطرافتان ایجاد کنید. این ابزار به شما امکان دسترسی به کل پتانسیل یا ظرفیت سیستم‌های انرژی‌تان را می‌دهد.

مدیتیشن چاکرا را می توان از طریق تمرینات تنفسی، تصویرسازی ذهنی، جملات تاکیدی، مودراها و مانتراهایی که با هر چاکرا مرتبط هستند، انجام داد.

  خلاصه کتاب هفت عادت مردمان موثر اثر استفان کاوی

 

مزایای مدیتیشن چاکرا

مزایای مدیتیشن چاکرا

از آنجایی که مدیتیشن هفت چاکرای اصلی بدن به جنبه های متعددی از سلامت جسمی، عاطفی و معنوی شما می پردازد، تمرین منظم آن می تواند ابعاد مختلف زندگی شما را ارتقا دهد:

 

✓ باعث خودآگاهی بیشتر می شود

چارچوب چاکرا با رویکردی کل‌نگرانه به سیستم انسان، به شما کمک می‌کند تا از بدن، ذهن و انرژی خود بیشتر آگاه شوید.

 

تمرکز و دقت را افزایش می‌دهد

در مدیتیشن چاکرا، تمرکز خود را بر روی مراکز انرژی خاص در بدنمان قرار می‌دهیم. این تمرین می‌تواند توانایی ما را در تمرکز و حفظ تمرکز بر روی وظایف مختلف افزایش دهد.

 

باعث کاهش اضطراب و افسردگی می شود

تمرین مدیتیشن یک روش اثبات شده برای کاهش علائم اضطراب و افسردگی است. با فعال کردن و متعادل کردن مراکز انرژی خود، می توانید احساسات منفی را رها کرده و احساسات خوب و سلامتی را افزایش دهید.

 

باعث تقویت خلاقیت شما می شود

با باز کردن چاکرای مرتبط با خلاقیت و الهام‌بخشی، می‌توانید نوآوری و توانایی حل مسئله را در خود ارتقا دهید.

 

باعث بهبود سلامت جسمی می شود

مراقبه چاکرا می تواند با متعادل کردن مراکز انرژی مرتبط با اندام ها و عملکردهای خاص بدن، سلامت جسمی را بهبود بخشد. برای مثال، مراقبه روی چاکرای شبکه خورشیدی می تواند باعث بهبود هضم و متابولیسم شود.

 

باعث رشد معنوی می شود

چاکرای تاج به معنویت مرتبط است و به شما امکان دسترسی به سطوح بالاتر آگاهی و خرد را می دهد. بنابراین با تمرکز روی این مرکز انرژی، می توانید ارتباط معنوی خود را عمیق تر کنید.

 

دکتر جو دیسپنزا، برای شفای کامل چاکراها توصیه می کند مدیتیشن چاکراها را از پایین به بالا و برای هر هفت چاکرا  انجام دهید. چون که:

  • چاکراها به هم مرتبط هستند. عدم تعادل در یک چاکرا می‌تواند بر سایر چاکراها نیز تأثیر بگذارد.
  • هر چاکرا با جنبه‌های خاصی از زندگی ما مرتبط است. با کار بر روی هر چاکرا، می‌توانیم در آن زمینه‌های خاص زندگی خود پیشرفت کنیم.
  • شفای چاکراها می‌تواند به افزایش آگاهی معنوی و خودشناسی ما کمک کند.

 

چاکراهای مسدود شده

انسداد چاکراها

وقتی یکی از چاکراهای شما مسدود می شود، جریان طبیعی انرژی در بدن شما را مختل می کند. برای حفظ تعادل، بدن بطور ناخودآگاه سعی می کند کمبود انرژی در چاکرای مسدود را با انرژی اضافی چاکراهای بازتر جبران کند.

مثل وضعیتی است که در آن مجبور می شوید برای روشن نگه داشتن یک لامپ، برق را از اتاق دیگری قرض بگیرید. در حالی که به طور موقت کمبود نور را جبران می کنید، اما در کل سیستم مصرف برق، عدم تعادل ایجاد شده است.

  آموزش تندخوانی رایگان با جیم کوییک – قسمت 21

تمام مراکز انرژی به هم مرتبط هستند. به همین دلیل، ممکن است برخی از چاکراها دچار کمبود انرژی شوند و در مقابل، برخی دیگر انرژی بیش از حد انباشته کنند.

هر دوی این موارد می توانند به طور جدی تعادل روحی و جسمی شما را به هم بریزند. مدیتیشن چاکرا بهترین راه برای باز نگه داشتن تمام چاکراها و ایجاد هماهنگی بین آنها است.

 

چگونه عدم تعادل چاکراها را چک کنیم؟

بهترین راه برای درک کلی انسداد چاکراها، یادگیری در مورد تک تک چاکراها و ارتباط آنها با هم به عنوان یک سیستم است. با انجام این کار، می توانید به دنبال نشانه های مرتبط با عدم تعادل در آنها باشید.

هر چاکرا علائم منحصر به فردی اعم از جسمی و ذهنی دارد که نشان دهنده کمبود یا انرژی بیش از حد است. هنگامی که هدف و چالش هر مرکز را درک کنید، به راحتی می توانید آنها را شناسایی کنید.

در آینده در مورد نشانه های چاکراهای مسدودشده یک مطلب مفصل برای شما به سایت نگرش نیک اضافه خواهم کرد.

 

چطور مدیتیشن چاکرا را انجام دهیم و آنها را باز کنیم؟

از آنجایی که چاکراهای شما بخشی از یک سیستم به هم پیوسته هستند، بهتر است برای برقراری تعادل در کل سیستم روی همه آنها مدیتیشن کنید. با گذشت زمان و تجربه، در تشخیص عدم تعادل های هر چاکرا و هدایت مدیتیشن خود برای تمرکز روی چاکراهای خاص، مهارت بیشتری کسب خواهید کرد.

 

نحوه انجام مدیتیشن چاکرا

  • جای آرامی پیدا کنید که حداقل برای نیم ساعت مزاحمتی نداشته باشید.
  • خیلی راحت روی زمین بنشینید و پاهایتان را جلوی خود جمع کنید. اگر این حالت برایتان راحت نیست، می‌توانید روی یک بالش بنشینید. کمر یا ستون فقرات خود را صاف نگه دارید اما نه خیلی سفت و سخت، به گونه ای که احساس فشار کنید. دست‌هایتان را به طور شل روی زانوهایتان قرار دهید. عمیق و به طور منظم نفس بکشید.
  • حالا به ترتیب، از چاکرای ریشه تا چاکرای تاج، هر چاکرا را تجسم کنید. به هر چاکرا که می رسید، با استفاده از رنگ های چاکرا، یک توپ انرژی چرخان به همان رنگ را در مکان آن چاکرا تصور کنید که دارد آن را پاکسازی، تمیز و متعادل می کند. همانطور که این کار را انجام می دهید، نفس عمیق بکشید.
  • به هر چاکرا به اندازه کافی زمان و تمرکز اختصاص دهید تا زمانی که بتوانید جریان انرژی پرنشاط را در آن مشاهده کنید. هر چاکرا باید چند دقیقه به طور جداگانه مورد توجه قرار گیرد.
  • هنگامی که به چاکرای تاج می‌رسید، باید حس کنید که انرژی تازه و شفافی در تمام وجودتان جاری است.
  خلاصه کتاب مثل یک راهب فکر کن اثر جی شتی

ممکن است در ابتدای کار، به خاطر سپردن مراکز انرژی و رنگ‌هایی که باید روی آن‌ها تمرکز کنید، دشوار باشد. بنابراین، تمرین زیاد این مدیتیشن با گام های گفته شده، می‌تواند به شما در تنظیم سرعت تمرین و تمرکز روی چاکرای مناسب کمک کند.

 

سوالات متداول مدیتیشن چاکراها

1- مدیتیشن چاکرا به زبان ساده چیست؟

مدیتیشن چاکرا نوعی تمرین ذهنی است که به هفت نقطه انرژی در بدن به اسم چاکرا توجه می‌کند. هر کدوم از این چاکراها با یک بخش از بدن، یک احساس و یک جنبه معنوی مرتبط هستند. مدیتیشن چاکرا به شما کمک می‌کند تا به این نقاط سفر کنید، آن‌ها را پاکسازی و متعادل کنید و در نهایت به آرامش و تعادل بیشتری در زندگی خود برسید.

 

2- چطور مدیتیشن چاکرا را انجام دهیم؟

  1. یک جای دنج و راحت پیدا کنید. جایی که نه صدایی بیاید و نه کسی مزاحمتان شود.
  2. بنشینید یا دراز بکشید. هر طور که برایتان راحت تر است.
  3. چند نفس عمیق بکشید. تا هم بدنتان آرام شود و هم ذهنتان آماده سفر شود.
  4. روی یک چاکرا تمرکز کنید. مثلاً چاکرای ریشه که پایین ستون فقرات است را انتخاب کنید.
  5. تصور کنید که هر چاکرا نور مربوط به خودش را ساطع می‌کند. مثلا نور قرمز برای چاکرای ریشه.
  6. یک جمله تاکیدی مثبت را تکرار کنید. مثلا برای چاکرای ریشه می‌توانید بگویید “من امنیت دارم و ازم حمایت می‌شود”.
  7. چند دقیقه روی هرچاکرا تمرکز کن. به حس و حالتان در ناحیه هر چاکرا توجه کنید.
  8. این مراحل را برای تمام 7 چاکرای اصلی تکرار کنید. از چاکرای ریشه شروع کنید و تا چاکرای تاج (سر) ادامه بدهید.
  9. در آخر، چند نفس عمیق بکشید و به دنیای اطرافتان برگردید.

 

3- چند وقت یکبار باید مدیتیشن چاکرا انجام داد؟

مثل هر نوع مدیتیشن دیگری، می‌تونید مدیتیشن چاکرا رو به صورت روزانه یا هفتگی انجام بدید. سعی کنید هر بار حداقل حدود 20 دقیقه برای این کار وقت بذارید.

 

4- چطور خودمان را برای انجام مدیتیشن چاکرا آماده کنیم؟

بهتر است قبل از شروع مدیتیشن چاکرا، بدن خودمان را گرم کنیم. با چاکرای ریشه شروع می کنیم و به تدریج تا چاکرای تاج سر بالا می رویم. به آرامی به سمت زمین چمباتمه بزنید و برای چند ثانیه (تا جایی که احساس راحتی می‌کنید) در این حالت باقی بمانید. تصور کنید که از طریق پاهایتان به زمین متصل هستید، انگار که پاهایتان به مرکز زمین ریشه کرده‌اند.

 

5- چرا حین مدیتیشن چاکرا گریه کردم؟

این کاملا طبیعی است که حین مدیتیشن، احساساتی مثل غم به سراغ آدم بیاید و حتی گریه کند. معمولا گریه کردن در مدیتیشن یک فرصت است تا احساسات فروخورده‌ خود را بیرون بریزید و یک پاکسازی درونی داشته باشید.

قسمت اول دوره طراحی مجدد سرنوشت

Rating 4.20 from 5 votes

آموزش مکمل
این مطالب را هم بخوانید:
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آریا بهمن
آریا بهمن
1 ماه قبل

مطالب عالی و ارزشمند

جدیدترین: دوره طراحی مجدد سرنوشت دکتر جو دیسپنزا

خانه
منو
×