مقالات, مقالات جیم ران

8 راه تسلط بر هنر ارتباطات – جیم ران

تسلط بر هنر ارتباطات

در این مقاله از جیم ران قرار است 8 راه تسلط بر هنر ارتباطات را به شما یاد دهیم. مهارت برقراری ارتباط موثر جزو مهارت هایی هست که هر کسی باید در خودش پرورش دهد. این مقاله ارتباط موثر از جیم ران می باشد که اگر با او آشنا نیستید، می توانید مقاله زندگینامه جیم ران را ابتدا مطالعه کنید.

برقراری ارتباط موثر

 

من عبارت “هنر ارتباطات” را دوست دارم، چون ارتباط برقرار کردن واقعا یک هنر است. وقتی تلاش می کنیم تا پیام مان را به دیگران منتقل کنیم، مثل این است که با یک بوم نقاشی سفید و بزرگ شروع به کار کنیم و سپس کشیدن تصویری را آغاز کنیم، هر تصویری که دلمان بخواهد.

حال  مردم تصور می کنند که هنگام نقاشی کشیدن، تنها چند قلموی ساده در اختیار دارند. اما هنرمند حرفه ای می داند که ابزارهای بسیاری برای خلق یک شاهکار هنری وجود دارد و او از تمامی این ابزارها بهره می گیرد.

این حقیقت درمورد ارتباطات نیز درست است. ابزارهای زیادی برای ارتباط وجود دارد که فقط لازم است از آنها باخبر باشید و به طور هدفمند از آن ها استفاده کنید. هرچه در استفاده از این ابزارها ماهرتر شوید، در ارتباطات بهتر عمل خواهید کرد.

 

این ابزارها در دو دسته اصلی قرار می گیرند:

1- کلامی 

2- غیر کلامی

 

در ادامه روش های مختلف تسلط بر هنر ارتباطات را از طریق ارتباط کلامی و غیرکلامی بررسی خواهیم کرد:

 

بهبود روابط از طریق ارتباط کلامی

1- کلمات شما

می گویند مردم شما را با کلماتی که به کار می برید قضاوت می کنند و این درست است. کلمات تان را عاقلانه انتخاب کنید. کلمات قدرت دارند. کلمات قدرت جابه جایی ملت ها و نیز قدرت از بین بردن شان را دارند. وقتی صحبت می کنید، کلمات تان را با دقت استفاده کنید.

در این جا به چند نکته اشاره می کنیم که در انتخاب کلمات تان باید در نظر داشته باشید:

* از کلماتی که باعث می شوند دیگران در مورد شما فکر بد کنند، اجتناب کنید. برای مثال اصطلاحات عامیانه یا ناسزاگویی از هر نوع. از کلماتی استفاده کنید که ارزش های مثبت را در برقراری ارتباط منتقل می کند. الفاظ خوش بینانه، کلمات قدرتمند و قابل فهم را به کار ببرید.

* از کلماتی استفاده کنید که از معانی غنی و شنیدنی باشند، البته تا جایی که برای شنونده قابل درک باشد.

 

2- دایره لغات شما

دایره لغات گسترده شما را متمایز، فرآیند برقراری ارتباط تان را بهتر و دیگران را مجذوب شما خواهد کرد.

واژگان شما به دیگران نشان می دهد چقدر تحصیل کرده هستید، حتی ممکن است با واژگان تان قضاوت شوید. این لغات در فرصت های ارتباط گیری شما با افراد، تاثیرگذار هستند.

  خلاصه کتاب ویل اثر ویل اسمیت و مارک منسون

بهتر است واژگان گسترده و سنگین تری برای ارتباط با گروه های تحصیل کرده و از واژگان ساده تر برای برقرای ارتباط با گروه های کمتر تحصیل کرده استفاده کنید.

شیوه گفتن و ادا کردن جملات، درست به اندازه کلماتی که بیان می کنید مهم است.

از چه لحنی استفاده می کنید؟

با صدایی یکنواخت صحبت می کنید یا صدای خود را بالا و پایین می برید؟

شیوه گفتار شما به مردم کمک می کند تا صحبت هایتان را دنبال کنند. تغییر لحن صدا روشی موثر برای جذب مردم به سمت پیام شماست.

تصور کنید استاد نقاش برای به تصویر کشیدن ذهنیت خود، فقط از یک رنگ استفاده کرده باشد. همه ما در گفتگو و ارتباط گرفتن به رنگ ها و لحن های متفاوتی نیاز داریم.

در کنار کلمات و لحنی که استفاده می کنید، سرعت تان را نیز درنظر داشته باشید. گاهی اوقات هنگام صحبت کردن لازم است آهسته سخن بگویید و گاهی لازم است خیلی سریع باشید.

سرعت صحبت شما به دیگران نشانه هایی را منتقل می کند. برای مثال سریع صحبت کردن نشان دهنده هیجان شماست. از سمت دیگر آهسته صحبت کردن تان حس تفکر و تدبیر را به مخاطب انتقال می دهد و یا حسی که واقعا می خواهید آن ها حرف های شما را بشنوند.

انتخاب میزان صدای حرف زدن نیز مانند سرعت کلام تان موثر است. ارتباط گیرندگان حرفه ای مخاطب خود را با تغییر مقدار بلندی صدا از فریاد تا زمزمه، مجذوب خود می کنند.

مخاطب این را نمی داند که بر قطار هوایی گوینده سوار شده و تحت تاثیر آن است. در این جا نکاتی گفته شد که باید یاد بگیرید. حتی در مکالمات یک به یک هم، می توانیم میزان صدای خود را بالا برده و تغییر دهیم تا ارتباط خود را تاثیرگذارتر کنیم.

 

3- احساسات

حسی که در حین صحبت منتقل می کنید بسیار مهم است. نکته اصلی این است که حس را بدون “احساساتی شدن” نشان دهید. احساسات می توانند در برقراری ارتباط بسیار موثر باشند.

برای مثال نشان دادن عصبانیت می تواند نشانگر این باشد که شما درباره چیزی بسیار جدی هستید (البته درصورتی که اکثر مواقع عصبانی نمی شوید).

گریه کردن هم می تواند جنبه ای از شما را به دیگران نشان دهد. اینکه شما فرد با انگیزه ای هستید و با وجود مصمم بودن برای موفقیت، روی مهربان و دلسوزی نیز دارید.

با خندیدن این حس را منتقل می کنید که  شوخ طبع هستید و بیش از حد همه چیز را جدی نمی گیرید. احساسات اگر کنترل شوند، در برقراری ارتباط بسیار قدرتمند ظاهر می شوند.

  مدیتیشن چاکرا و نکات و ترفندهای آن

 

4- بیان رسا

آیا به قدر کافی واضح صحبت می کنید که مردم بتوانند کلام شما را بفهمند؟ بیان رسا و واضح معمولا نکته نادیده گرفته شده ای در برقراری ارتباط موثر است. تلفظ صحیح کلمات و قابل فهم بودن آنها برای شنونده، امری ضروری و اجباری است.

تلفظ واضح به ارتباطات ما “قوت” می بخشد. روی تلفظ واضح کلمات و بیان رسای خود کار کنید. کلمات را دقیق و شمرده ادا کنید تا با هم قاطی نشوند، اما نه تا حدی که غیرطبیعی به نظر برسید.

ایده ی اصلی تمام این قواعد، تغییر است. زمانی که فقط به یک روش ارتباط برقرار می کنید، برای مخاطب قابل پیش بینی می شویم و آن ها دیگر به شما گوش نمی دهند.

خودتان فکر کنید. آیا دوست دارید به شخصی گوش کنید که با یک سرعت، یک لحن و با واژگانی کسل کننده و بدون احساس صحبت می کند؟ البته که نه!

بنابراین ما باید تمام تلاش مان را بکار گیریم تا ارتباط شنیدنی و موثری با مخاطب داشته باشیم. اگر روی مهارت های خود کار کنیم، می توانیم آنگونه که می خواهیم باشیم، اما به شرط تمرین، تمرین و تمرین کردن!

 

بهبود روابط از طریق ارتباط غیرکلامی

قطعا چیزی که می گویید بر شیوه برقراری ارتباط شما تاثیر می گذارد، اما چیزهایی که نمی گویید هم به همین اندازه اهمیت دارد. ارتباط غیرکلامی شما تاثیر مهمی بر کیفیت برقراری ارتباط تان دارد.

آیا تا به حال فکر کرده اید که چطور می توانید به طور غیرکلامی ارتباط برقرار کنید؟ در ادامه به روش های استفاده از ارتباطات غیرکلامی برای حمایت در صحبت های کلامی شما، اشاره شده است:

 

5- دستان شما

نگه داشتن دستان در کنار بدن باعث می شود خشک و ناراحت به نظر برسید. در عوض از دستان خود برای برقراری ارتباط استفاده کنید. اما حرکات نمایشی بیش از حد باعث می شود مردم به این فکر کنند که دست شما بعد از این به کجا خواهد رفت و تمرکزشان از صحبت منحرف می شود.

یکی از راه های دیدن ارتباط غیر کلامی، فیلم گرفتن از خودتان حین صحبت کردن است. آنچه را با دستان خود انجام می دهید، تماشا کنید و روی حرکات خود تمرین کنید.

 

6- چشمان شما

چشم های شما در برقراری ارتباط، ابزار بسیار قدرتمندی هستند. این جمله ی معروف را شنیده اید که می گوید: “چشم ها پنجره ی روح اند” ؟ این جمله حقیقت دارد.

به این فکر کنید که وقتی مادر به چشمان نوزاد تازه متولد شده اش خیره می شود یا یک زوج بدون استفاده از کلمات و فقط با با نگاه کردن به چشمان یکدیگر چه می گویند. چشم ها به خوبی از احوالات انسان سخن می گویند.

  آموزش تندخوانی رایگان با جیم کوییک – قسمت 20

تا به حال پیش آمده با شخصی صحبت کنید که دائما به اطراف خود نگاه می کند؟ از این حالت چه چیزی را متوجه می شوید؟ عدم علاقه به سخنان شما.

وقتی با کسی صحبت می کنید، به او نگاه کنید. با چشمان خود به آن ها توجه کنید. با چشم به آن ها گوش دهید. به آن ها این حس را منتقل کنید که برای شما با اهمیت هستند.

 

7- بازوهای شما

برخی از افراد نمی دانند وقتی در مقابل شخصی صحبت می کنند که دست به سینه نشسته یا ایستاده است، آن فرد میل به خاتمه دادن بحث یا صحبت با شما را دارد.

کسانی که این موضوع را مطالعه می کنند به ما می گویند که قفل کردن بازوها و دست به سینه نشستن، راهی قطعی برای نشان دادن عدم تمایل به شنیدن صحبت های طرف مقابل است. این حرکت از بی حوصلگی، ترس یا مخالفت مخاطب سرچشمه می گیرد.

 

8- موقعیت صحبت کردن

هنگامی که در برقراری ارتباط هستید خصوصا هنگام ارائه یا کنفرانس، موقعیت صحبت کردن شما چه ایستاده باشید، چه نشسته و یا زانو زده، می تواند نکات بسیاری را به مخاطب منتقل کند.

به عنوان مثال دوست خوب من زیگ زیگلار که استاد صحنه است، دائما به قسمت جلوی صحنه حرکت می کند و زانو می زند. او چه چیزی را به طور غیر کلامی منتقل می کند؟

می خواهد بگوید: “به این حرف من خوب گوش کنید، چون واقعا مهم است”. او مخاطبانش را برای لحظه ای وارد جو صمیمی خود می کند. حتی در اتاقی که 1000 نفر حضور داشته باشند، این روش برقراری ارتباط می تواند به هرکدام از افراد حسی را منتقل کند که دوست من زیگ، در حال صحبت با تک تک آن هاست.

نشستن حین صحبت، حس خودمانی و غیر رسمی بودن را منتقل می کند. می دانم که اکثر سخنرانان بخش قابل توجهی از ارائه ی خود را به این روش سپری می کنند. دوست دیگر من جان سی مکسوِل که یک کارشناس رهبری در سطح جهانی است، سخنرانی های خود را به طور کامل در حالت نشسته انجام می دهد. سبک او آموزنده، دوست داشتنی و موثر است.

 

اگر از این 8 روش در ارتباطات خود استفاده کنید، به شما تضمین می کنم که به شکلی شگفت انگیز می توانید به صورت مؤثرتر ارتباط برقرار کنید و نتیجه دلخواه تان را بگیرید.

شما چه روش دیگری برای برقراری ارتباطات مؤثر می شناسید؟ این پایین در قسمت دیدگاه ها برای ما بنویسید.

 

برای شرکت در سمینار ساخت سال فوق العاده جیم ران روی عکس زیر کلیک کنید:

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها