هفت مسئولیت یک رهبر کسب و کار
رهبران کسب و کار اشتیاق عمیقی به رهبری و هدایت دارند. اشتیاق آنها برای هدایت و کمک دیگران بسیار شدید است. جالب اینکه یک رهبر کسب و کار تمایل شدیدی به اتکا بر خودشان دارند. آنها خودمختارند و دیگران را به خوبی کنترل می کنند و دوست دارند شخصاً تصمیم بگیرند.
رهبران دوست دارند کنترل را در دست بگیرند و عاشق به عهده گرفتن مسئولیت هستند. افراد بسیاری دوست ندارند رهبر باشند و لازم هم نیست که همه رهبر باشند. اما اگر شما قرار باشد رهبر شوید، باید خود را برای به عهده گرفتن مسئولیت رهبری آماده کنید.
مسئولیت های رهبری:
1- تعیین اهداف و دستیابی به آنها
رهبران برتر کارهایی که باید در هر حوزه مهم سازمان انجام شود را مشخص می کنند و توانایی دستیابی به هر یک از آن اهداف را دارند. یعنی اهدافی را برای رشد فروش و افزایش سودآوری تعیین می کنند و در برنامه ریزی استراتژیک و برنامه ریزی بازار در راستای دستیابی به آن اهداف، به همه جنبه های کسب و کار توجه می کنند.
2- نواوری و بازاریابی
کارهایی که خود با سازمانتان همیشه انجام می دادید را ادامه ندهید. این راه جذب مشتریان جدید نیست. این راه دستیابی به اهدافی نیست که در مسئولیت ۱ مشخص کرده اید. نوآوری کنید و سپس بفروشید. آنچه انجام می دهید و آنچه خلق کرده اید را بفروشید.
3- حل مشکلات و تصمیم گیری
غلبه بر شکست ها، گذشتن از موانع و اتخاذ تصمیمات دشواری که ناشی از جایگاه رهبری است، کار شما است. هر هدف دست نیافته ای یک مسئله حل نشده است. اگر به اهداف فروش خود نرسیده اید، یک مسئله حل نشده دارید. اگر هنوز از بازار ضربه می خورید، یک مسئله حل نشده دارید.
4- اولویت بندی و تمرکز بر کارهای کلیدی
هیج رهبری افراد، پول و منابع نامحدود ندارد. چگونگی بهره برداری از منابع سازمان در راستای کمک به موفقیت کلی آن، از مسئولیت های رهبر است. این مسئولیت همچنین شامل مدیریت زمان می شود. زمان کمیاب ترین منابع است و رهبرانی که روش تخصیص زمان را نمی دانند، شکست می خورند.
5- الگو بودن برای دیگران
افراد به رهبران خود نگاه کرده و از رفتارها و نگرش های آنها تقليل می کنند. شما باید با شخصیت، اخلاق و عادات کاری خود همان الگویی باشید که می خواهید دیگران از آن تقلید کنند.
6- قانع کردن و ترغیب دیگران به پیروی از خودتان
رهبران تیم ها، بخش ها یا سازمان های خود را تشویق می کنند تا به چشم انداز، ماموریت و اهداف خاصی که برای سازمان تعبین کرده اند اعتقاد داشته باشند. صرفنظر از جایگاهی که رهبری کسب و کار دارد، باید پیروانی نیز وجود داشته باشند تا رهبری معنا داشته باشد.
7- کسب نتایج
از رهبران انتظار می رود که اقدام کنند. هیچ بهانه ای پذیرفته نیست. هیج دلیل قابل قبولی برای عدم کسب نتایج وجود ندارد. هفتمین مسئولیت، مهم ترین مسئولیت است.
مانند ورزشکاران قهرمانی که به دنبال پیروزی هستند، رهبر هم به دنبال این مسئولیت ها است. رهبران می دانند که موفقیت، ناشی از مشارکت با دیگران است، اما در نهایت مایل هستند که خود کنترل کارها را در دست داشته باشند.
سخن پایانی:
به عنوان رهبر یک شرکت و کسب و کار، از انتقاد دیگران به هر دلیلی اجتناب کنید. از شرایط شکایت نکنید. عبارات «چه می شد اگر» و «کاش» را از دامنه واژگان تان حذف کنید. بر آنچه می خواهید و آنچه قرار است به آن برسید، تمرکز کنید.
یک رهبر کسب و کار منتظر «زمان مناسب» نمی ماند، می داند که زمان مناسب همین حالا است و اجازه نمی دهد که شرایط خارجی رشد او و شرکتش را کند سازد.
اگر در حال حاضر فرصت ندارید این مقاله را بخوانید می توانید فایل PDF این مقاله را در گوشی یا کامپیوتر خود ذخیره کنید تا بعدا مطالعه کنید:
دانلود PDF با حجم 170 کیلوبایت
یک پیشنهاد خوب برای رهبران کسب و کار:
اگر رهبر هستید یا به رهبری علاقه دارید پیشنهاد می کنم در ادامه حتما مقاله «راز مدیریت و رهبری جول اوستین» را هم بخوانید، کافیست روی عکس زیر کلیک کنید: