خلاصه کتاب, مقالات

خلاصه کتاب اسرار سخنرانی و ارائه های استیو جابز اثر کارماین گالو

خلاصه کتاب اسرار سخنرانی و ارائه های استیو جابز

امروز می خواهیم خلاصه کتاب اسرار سخنرانی و ارائه های استیو جابز اثر کارماین گالو را با هم بخوانیم. کارماین گالو، مشاور سخنرانی توضیح می ‌دهد که جابز چگونه مخاطبان را برای چندین دهه مجذوب خود کرده است. او به صحبت های عمومی جابز می پردازد و روش های ارتباطی را که می توانید اعمال کنید، توضیح می دهد.

در حالی که گالو ابزارها و تکنیک‌های جابز را فهرست می ‌کند، یکی از درس‌ های مهم جابز را نادیده می‌گیرد: آن هم اصل سادگی است. در اینجا، داستان‌ های طولانی، حکایت‌ ها و مثال‌ ها اغلب در میان متن ظاهر می ‌شوند، با قواعد خطوط ظریف شروع می ‌شوند و گاهی جریان روایت را مختل می ‌کنند.

همانطور که گالو می گوید، “مشکلات زمانی رخ می دهد که شما به طور همزمان به چیزهای زیادی فکر کنید.” اگرچه این راهنما در سال 2009، قبل از مرگ جابز چاپ شد، و در مورد مدیر عامل اپل در زمان حال صحبت می کند، اما توصیه های آن همچنان بسیار مرتبط است.

جابز خواندن این کتاب را به مدیران عامل، کارآفرینان، فروشندگان و هر کسی که باید ایده‌های خود را به مخاطبان بفروشد توصیه می‌کند.

 

چکیده:

  • استیو جابز مدیر عامل اپل قبل از مرگش در سال 2011، به عنوان سخنگوی برجسته شرکتش شناخته شد. این کتاب اتفاقات زمان زندگی او را گزارش می‌ دهد.
  • شما می ‌توانید اسرار ارتباطی استیو جابز را به خودتان بیاموزید و به یک مجری ماهر تبدیل شوید.
  • از او بیاموزید که چگونه به مخاطبان شرکتی پیشنهادهای «بی‌نظیر عالی» ارائه دهید.
  • یک ارائه عالی باید داستانی جذاب را بیان کند و تجربه ای به یاد ماندنی را ارائه دهد.
  • سخنرانی های عالی به برنامه ریزی، پالایش پیام و تمرین های گسترده بستگی دارد.
  • یک ارائه باید یک ایده اصلی را منتقل کند.
  • استعاره ها و تشبیه ها می توانند قدرت متقاعدسازی شما را افزایش دهند.
  • از زبان بدن، حرکات و لحن آوازی استفاده کنید تا سخنرانی های خود را تغییر دهید.
  • اصطلاحات تجاری را به زبان نیاورید.
  • ایجاد یک لحظه شگفت انگیز به شما کمک می کند ارائه خود را فراموش نشدنی کنید.

 

خلاصه کتاب رازهای سخنرانی استیو جابز

نشستن روی لبه صندلی‌ها

شما می ‌توانید یاد بگیرید که مانند استیو جابز، مدیر عامل مشهور اپل، یکی از بزرگترین ارتباطات تجاری را در جهان، ارائه دهید.

برخی علاقه مندان به مشاغل حتی تمام شب را در سرما کمپ زدند و تمام تلاش خود را کردند تا در سخنرانی های استیو جابز حضور داشته باشند و تا صبح منتظر بودند تا در میان اولین کسانی باشند که با باز شدن درها وارد سمینار شوند.

“اگر به تجارت علاقه دارید، 80٪ به توسعه مغناطیسی که جابز باور دارد نزدیکتر شده اید.”

برای یادگیری نحوه جذب مخاطب و ایجاد پیام های قانع کننده، به مثال های جابز توجه کنید.

هر سخنران می تواند از روش های خود برای ارائه ایده های جدید و ایجاد هیجان مداوم نسبت به محصولات اپل استفاده کند. جابز در سال 1984 هنگامی که اپل اولین کامپیوتر مکینتاش را معرفی کرد، سخنرانی های پرمخاطب را آغاز کرد. توضیحات عمومی او همیشه خوب بود و با گذشت سالها حتی بهتر شد. محصولات او ارتشی از مشتری های مشتاق را به خود جلب کرد و مخاطبان او گزارش دادند که ارائه های او تجربیاتی فراموش نشدنی را به آنها آموخت.

این را هم بخوانید:  خلاصه کتاب فروش نامرئی اثر هری بکویث

“اگر نمی توانید آن را به سادگی توضیح دهید، پس به اندازه کافی آن را درک نمی کنید.” (آلبرت انیشتین)

با پیروی از تکنیک‌های ارتباطی و ارائه جابز، می‌ توانید اثر متقاعدکننده قدرتمندی نیز اعمال کنید. با ارسال پیام خود با اشتیاق شروع کنید.

 

تنظیم صحنه

نمایش موفق به لحاظ درام، اجرا و سرگرمی شباهت زیادی به ساختار یک نمایشنامه سه پرده ای دارد. تهیه یک سخنرانی نیز دارای سه چیز است: ایجاد داستان، ارائه تجربه و تصفیه و تمرین.

این اجزا به 18 صحنه تقسیم می شوند. با اجرا این سناریوها شما نیز مانند استیو جابز می‌توانید ارائه ‌های فوق ‌العاده‌ای داشته باشید:

 

قانون اول: ایجاد داستان

شما باید روایت جذابی داشته باشید که شنوندگان را درگیر کند:

1- برنامه ‌ریزی در آنالوگ: ابتدا، دقیقاً به آنچه می‌ خواهید فکر کنید. می خواهم بگویم یک طرح ارائه روی کاغذ بنویسید و یک استوری بورد کامل بسازید. ایده های خود را با دقت ترسیم کنید و سخنرانی خود را تا حد امکان کامل بنویسید. نانسی دوارت، کارشناس سخنرانی، توصیه می کند 90 ساعت را برای تهیه یک سخنرانی یک ساعته صرف کنید، و بیشتر وقت خود را به تحقیق و برنامه ریزی نه تولید اسلاید اختصاص دهید.

ایده اصلی را که می خواهید مخاطبانتان به خاطر بسپارند شناسایی کنید و با سه پیام اصلی از آن حمایت کنید. از تشبیهات و استعاره ها استفاده کنید. ویدئو، نمایش، جملات، و تاییدیه های شخص ثالث را اضافه کنید.

2- به یک سوالی که بیشترین اهمیت را دارد پاسخ دهید: ارائه خود را با یک سوال در ذهن خود آماده کنید: “چرا شنونده من باید به این ایده اهمیت دهد؟” در ارائه خود، مخاطبان خود را به سرعت درگیر کنید و آنها را مشتاق به شنیدن هر چه بیشتر کنید. مشخص کنید که کدام جنبه از موضوع شما برای آنها اهمیت بیشتری دارد و آن ایده را حداقل دو بار در طول ارائه خود تکرار کنید.

3- توسعه حس هدفمندی: هدف جابز برای شرکت اپل در یک جمله می گنجد: «ما اینجاییم تا لکه ای در جهان ایجاد کنیم». باد تریبل، معاون اپل، وقتی گفت جابز یک “میدان تحریف واقعیت” را پیش بینی می کند یعنی اعتقاد پرشور او به محصولات اپل “توانایی او را برای متقاعد کردن هر کسی” شعله ور می کند. شما نیز برای جلب مخاطب خود، به همان اندازه مشتاق باشید.

4- ایجاد عناوین مشابه توییتر: جابز در سال 2007 آیفون را با این جمله معرفی کرد: “امروز، اپل گوشی را دوباره اختراع می کند!” این عنوانی است که مردم مطمئناً آن را به خاطر خواهند داشت. زیرا کسانی هستند که جابز را با شعار “1000 آهنگ در جیب شما” برای آی پاد می شناسند. شما نیز باید هنگام سخنرانی به همان اندازه از جملات مختصر استفاده کنید.

5- نقشه راه را ترسیم کنید: کار را برای دنبال کردن مخاطبان خود آسان کنید. یک نقشه شفاهی ایجاد کنید که دقیقاً نشان دهد قصد دارید آنها را به کجا ببرید. زمانی که جابز از آیفون رونمایی کرد، گفت: «امروز سه محصول انقلابی را معرفی می ‌کنیم.» سپس او یک آی پاد با صفحه گسترده با کنترل های لمسی، را راه اندازی کرد.

شما نیز به اندازه جابز در مورد برنامه سخنرانی خود شفاف باشید.

6- معرفی آنتاگونیست: برای معرفی اولین مکینتاش، اپل یک تبلیغ فراموش نشدنی و تاریخی را در طول سال 1984 اجرا کرد. این تبلیغ یک رهبر را روی یک صفحه نمایش بزرگ نشان می دهد که برای مخاطبان هواپیماهای بدون سرنشین سخنرانی می کند. ناگهان زن جوانی وارد سالن سخنرانی می شود، به سمت صفحه می دود و پتکی را پرتاب می کند و باعث انفجار می شود.

این را هم بخوانید:  خلاصه کتاب 5 زبان عشق اثر گری چاپمن

تبلیغات با این پیام به پایان می رسد: “در 24 ژانویه، اپل کامپیوتر مکینتاش را معرفی می کند. در آن سال ها IBM رقیب اصلی اپل بود. شما نیز افراد شرور را در سخنرانی های خود بگنجانید. نشان دهید که چگونه محصول یا خدمات شما آنها را حذف می کند.

7- قهرمان را معرفی کنید: همانطور که ارائه ‌های شما باید دارای شخصیت‌های شرور باشند، آنها باید قهرمان نیز داشته باشند. در سال 2001، جابز با توضیح مشکلات جدی موجود در پخش‌ کننده‌ های موسیقی قابل حمل که در آن زمان در بازار وجود داشت، آی ‌پاد را معرفی کرد.

جابز آی ‌پاد را قهرمان سخنرانی  خود معرفی کرد و توضیح داد که به کاربران اجازه می ‌دهد 1000 آهنگ را ذخیره کنند. شما نیز باید جزئیات مشکلات صنعت خود را بیان کنید. سپس بیان کنید که چگونه پیشنهاد جدید شما چشم انداز را شما را به شدت بهبود می بخشد.

 

قانون 2: تجربیات بصری

برای جلب توجه مخاطبان خود باید تجربیات بصری جذاب ایجاد کنید:

1- ذن درونی محصولاتتان را جست و جو کنید: یک عکس معروف، جابز را نشان می دهد که روی فرشی روی زمین نشسته است. تنها موارد دیگری که از اتاق نشیمن غول پیکرش قابل مشاهده است یک لامپ، یک دستگاه پخش ضبط و چند آلبوم موسیقی پراکنده است. عکاس دایانا واکر این عکس را در سال 1982 گرفت، زمانی که جابز بیش از 100 میلیون دلار سرمایه داشت.

او می توانست اتاق را با مبلمان گران قیمت پر کند. اما به عنوان یک ذن بودایی، او دوست داشت همه چیز را از جمله خانه و سخنرانی هایش ساده نگه دارد. به همین دلیل است که محصولات اپل از نظر طراحی و عملکرد بسیار ساده و ظریف هستند.

2- لباس اعداد خود را بپوشید: اعداد معنای کمی دارند مگر اینکه آنها را در متن قرار دهید. در سال 2003، یکی از خبرنگاران رولینگ استون از جابز پرسید که آیا از اینکه اپل تنها 5 درصد از بازار کامپیوترهای شخصی را در اختیار دارد ناراحت است؟ پاسخ جابز این بود: “سهم بازار ما بیشتر از BMW  یا مرسدس در صنعت خودرو است.”

جابز با ارائه این زمینه، سهم بازار اپل را در چارچوب قرار داد. وقتی شما ارقام را در ارائه های خود بگنجانید، زمینه را برای جذب مخاطبان خود فراهم می کنید.

3- از کلمات فوق‌العاده پر سر و صدا استفاده کنید: در سال 2008، اپل آیفون 3G  را معرفی کرد. این شرکت محصول جدید را برای شبکه داده فوق سریع نسل سوم AT&T طراحی کرد. دستگاه هایی که می توانند به این شبکه دسترسی داشته باشند با سرعت انتقال 3 مگابیت در ثانیه (Mbps) بسیار سریعتر از 144 کیلوبیت بر ثانیه (Kbps) شبکه های نسل دوم کار می کنند.

وقتی جابز در کنفرانس جهانی توسعه دهندگان سال 2008 به سرعت آیفون جدید اشاره کرد، بحث خسته کننده مگابیت بر ثانیه و کیلوبیت بر ثانیه را برای مخاطبان باز نکرد. در عوض، او سرعت آیفون 3G  را به طرز شگفت‌انگیزی هولناک خواند. جابز برای معرفی یک آی ‌پاد ارتقا یافته در آن سال گفت: «آی‌ پاد تاچ بامزه‌ ترین آی ‌پادی است که تا به حال ساخته‌ایم». شما نیز سخنرانی های خود را با اصطلاحات تخصصی غرق نکنید و مانند جابز، به زبانی جذاب صحبت کنید.

این را هم بخوانید:  10 کلید موفقیت تونی رابینز

4- صحنه را به اشتراک بگذارید: جابز اغلب به طور غیرمنتظره و با کمال میل از تجار معروف دعوت کرد تا صحنه را با او به اشتراک بگذارند. مخاطبان چنین سورپرایزهای مثبتی را دوست دارند. یک بار، پل اوتلینی، مدیر عامل اینتل، در یک سخنرانی جابز با لباس غول پیکر “لباس خرگوش” که کارگران در کارخانه های فوق استریل این شرکت می پوشند، ظاهر شد.

بار دیگر بیل گیتس، مدیر عامل مایکروسافت، وارد بخشی از ارائه جابز از طریق اتصال ماهواره ای شد. وقتی روی صحنه هستید از به اشتراک گذاشتن کانون توجه نترسید، به خصوص اگر مهمان شما به ارائه شما جذابیت بیشتری بدهد.

5- ارائه خود را با وسایل آماده کنید: در سال 2008، کامپیوترهای مک بوک جدید اپل، محاسبات نوت بوک را برای صنعت تعریف کردند. اپل از یک بلوک آلومینیومی منفرد برای “محفظه یکپارچه” این کامپیوترهای نازک و سبک استفاده کرد. زمانی که جابز این کامپیوترها را به دنیا معرفی کرد، از نمایندگان اپل خواست تا مدل ‌های آن را بررسی کنند تا مخاطبان بتوانند فلز جالب در آن را حس کنند. جابز بعد از آن گفت: «شما اولین کسی هستید که این دستگاه به دستتان می رسد.

شما نیز هنگامی که ارائه می دهید، تا آنجا که ممکن است حواس مخاطبان خود را درگیر کنید تا ارائه های خود را واقعاً به یاد ماندنی کنید.

6- به اشتراک گذاشتن یک لحظه شگفت انگیز: برای نشان دادن باریکی شگفت انگیز مک بوک ایر، جابز کامپیوتر را در حالی که روی صحنه بود از یک پاکت بیرون کشید. او به حضار گفت: این باریک ترین دفترچه یادداشت جهان است. شما نیز برای ارائه های خود، لحظات غیرمنتظره و شگفت انگیزی را برنامه ریزی کنید تا مخاطبان خود را شگفت زده کنید.

ادامه دارد…

👇این خلاصه کتاب ها رو هم بخون👇

به این مطلب چند تا ستاره میدی؟
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *