تفاوت مدیتیشن و یوگا چیست؟ کدام برای من بهتر است؟

بفرست برای دوستت
تفاوت یوگا و مدیتیشن چیست؟

فهرست مطالب

هم یوگا و هم تمرین مدیتیشن می‌توانند به ما کمک کنند. چه به ثبات ذهنی نیاز داشته باشید و چه بخواهید سلامتی جسمانی‌تان را بهبود ببخشید، این دو تمرین می‌توانند به بهبود کلی سلامت شما کمک کنند. ممکن است فکر کنید که شباهت‌های زیادی بین یوگا و مدیتیشن وجود دارد، و این درست است که این دو فعالیت دارای مشترکات زیادی هستند، اما تفاوت‌های کلیدی نیز بین شان وجود دارد که ممکن است یکی از آن‌ها را برای شما بهتر سازد. در پایان این مقاله، با دانستن تفاوت های یوگا و مدیتیشن و آشنایی با جنبه های مختلف هر کدام ایده بهتری خواهید داشت که آیا باید یوگا انجام دهید یا مدیتیشن، یا اینکه هر دو را به عنوان بخشی از روتین صبحگاهی‌تان انجام دهید. ابتدا هر کدام را تعریف می کنیم و با آنها آشنا می شویم و پس از آن مزایا و تفاوت های مدیتیشن و یوگا را کامل بررسی می کنیم.

 

مدیتیشن چیست؟

مدیتیشن چیست و تمرکزش روی چیست

مدیتیشن هدایت‌شده تمرکز شما را بر روی تنفستان می‌گذارد تا بتوانید در لحظه‌ی حال ذهن‌آگاهی را تجربه کنید. تمرینات مدیتیشن با گذر زمان به شما وضوح ذهنی می‌بخشند. شما می‌توانید صدها نوع مدیتیشن مختلف را برای حالات ذهنی متفاوت، طول‌های زمانی مختلف و موارد دیگر امتحان کنید.

به‌عنوان مثال، می‌توانید مدیتیشن هدایت‌شده برای اضطراب، مدیتیشن صبحگاهی، مدیتیشن ذهن‌آگاهی، مدیتیشن اسکن بدن، یا حتی مدیتیشن محبت‌آمیز انجام دهید. هر نوع مدیتیشن هدف خاص خود را دارد تا به شما در همین لحظه‌ی حال نیرو و انگیزه ببخشد.

 

یوگا چیست؟

یوگا چیست و تمرکزش روی چیست

یوگا یک تمرین فیزیکی است که ترکیبی از کشش و تنفس است. تقریباً شبیه به یک تمرین مدیتیشن فیزیکی است که در آن از طریق حرکات یوگا، تمرین ذهنی هم انجام می‌دهید.

سبک‌های مختلفی از یوگا وجود دارد، مانند آشتانگا یوگا یا یوگای کلاسیک و آنتارانگا یوگا. یوگا بر اساس سیستمی با هشت شاخه استوار است. یوگا از حرکات مختلفی مانند سلام بر خورشید و دیگر وضعیت‌های بدنی استفاده می‌کند که به کشش بدن کمک می‌کنند.

 

مزایای یوگا و مدیتیشن

1- بهبود سلامت روان

تمرینات فیزیکی یوگا و تمرینات ذهنی مدیتیشن زمانی که با هم ترکیب شوند، می‌توانند به طور قابل‌توجهی به سلامت روان کمک کنند. هم مدیتیشن و هم یوگا عناصر ذهن آگاهی (مایندفولنس) را در تمرینات خود دارند که به شما کمک می‌کند با تمرینات تنفسی، در لحظه حال زندگی کنید و به جای ذهن پراکنده و مشغول، روی نفس خود تمرکز کنید.

زمانی که یوگا و مدیتیشن را مقایسه می‌کنیم، فواید سلامت روان از جمله نقاط مشترک آنها است. انجام منظم این دو می‌تواند ذهن شما را تقویت کند، زیرا شما را وادار می‌کند تمرکز خود را روی یک چیزی متمرکز کنید:

  • در مدیتیشن یوگا، تمرکز شما بر تنفس و حرکت است،
  • در حالی که در مدیتیشن، تمرکز تنها روی تنفس است.

 

2- بهبود سلامت قلب و عروق

یوگا و مدیتیشن مزایای فیزیکی بسیاری دارند. یوگا به سیستم عصبی سمپاتیک کمک می‌کند. مدیتیشن به کاهش فشار خون کمک می‌کند، به ویژه اگر استرس باعث افزایش آن شده باشد.

  چاکرای ریشه: راهنمای عملی برای دستیابی به قدرت درونی

افرادی که به طور منظم یوگا و مدیتیشن انجام می‌دهند، بیشتر احتمال دارد که سیستم عصبی پاراسمپاتیک آنها فعال شود که به کاهش ضربان قلب کمک می‌کند. ضربان قلب بالا معمولاً به عنوان نشانه‌ای از عدم سلامتی در نظر گرفته می‌شود.

کسانی که روزانه مدیتیشن می‌کنند، اغلب ضربان قلب کمتری نسبت به جمعیت عمومی دارند. اگر از درد مزمن در ناحیه قفسه سینه رنج می‌برید، مدیتیشن ممکن است به کاهش استرس روزانه شما کمک کند.

البته ممکن است این درد نشانه‌ای از مشکل جدی‌تری باشد، بنابراین همیشه قبل از شروع یوگا یا مدیتیشن با پزشک یا متخصص پزشکی مشورت کنید.

 

3- تغییرات در مغز

یوگا و مدیتیشن مغز را به بهترین شکل ممکن به طور قابل توجهی تغییر می‌دهند. یوگا به بهبود توانایی یادگیری شما کمک می‌کند و نقش مهمی در حافظه دارد.

تمرینات تنفسی مدیتیشن مغز شما را با اکسیژن بیشتری تغذیه می‌کند. بنابراین، شما از مزایای مشابه یوگا بهره‌مند خواهید شد و همچنین آگاهی و توانایی تمرکز شما تقویت خواهد شد.

 

تفاوت یوگا و مدیتیشن چیست؟

تفاوت های رایج یوگا و مراقبه

1- گروهی در مقابل فردی

وقتی یوگا تمرین می‌کنید، اغلب در یک کلاس یوگا این کار انجام می‌شود. البته، مانند هر نوع تمرین فیزیکی، می‌توانید آن را به‌صورت فردی در خانه نیز انجام دهید. با این حال، بیشتر اوقات یوگا در اتاقی پر از افراد دیگر انجام می‌شود که همراه با یک مربی به تمرین‌های یوگا می‌پردازند.

اما مدیتیشن یا مراقبه بیشتر به‌صورت انفرادی انجام می‌شود. هرچند می‌توانید مدیتیشن گروهی انجام دهید یا در یک دوره‌ی مدیتیشن شرکت کنید، اما این فعالیت معمولاً بیشتر یک تمرین انفرادی است. به‌هرحال، هدف از این تمرین، رسیدن به ثبات احساسی و ذهنی است که اغلب یک پروژه درونی برای کار کردن است.

جلسات یوگا که با دیگران انجام می‌شود، شما را تشویق می‌کند که کلاس را به پایان برسانید، که معمولاً بیش از یک ساعت طول می‌کشد.

در مقابل، تمرین مدیتیشن معمولاً یک تمرین سریع ۱۰ تا ۲۰ دقیقه‌ای است، بنابراین انجام آن به‌تنهایی و با کمک یک اپلیکیشن مدیتیشن یا مدیتیشن های هدایت شده دکتر جو دیسپنزا کافی است تا تمرین خود را کامل کنید.

 

2- تمرکز شما کجاست؟

هنگام مقایسه یوگا با مدیتیشن، تفاوت کمی در تمرکز وجود دارد. هر دو یوگا و مدیتیشن تلاش می‌کنند شما را در لحظه‌ی حال نگه دارند. با این حال، یوگا بیشتر بر سلامت جسمی و بدن شما تمرکز دارد، در حالی که مدیتیشن بر روی نفس شما تمرکز می‌کند.

یوگا رویکردی جامع دارد که فواید سلامت ذهنی و جسمی شما را ترکیب می‌کند، در حالی که مدیتیشن بیشتر بر ذهن شما تمرکز می‌کند.

در نهایت، بیشتر مواقع این ذهن ماست که نیاز به بهبود دارد تا بتواند حال، سطح انرژی و سلامتی ما را ارتقا دهد. اما این به معنای کم‌اهمیت بودن تمرین یوگا نیست. یوگا از طریق حرکات بدنی، ما را به یک روح الهی متصل می‌کند.

  خلاصه کتاب کمال ذهن اثر دکتر جو دیسپنزا

با این حال، بهتر است در لحظه آنچه را که بیشتر به آن نیاز دارید، انجام دهید. اگر نیاز به کار روی ذهن خود دارید، مدیتیشنی ده دقیقه‌ای را امتحان کنید. اگر نیاز به کار روی بدن خود دارید، تمرین آسانا یوگا را امتحان کنید.

 

3- مصرف انرژی

در زمینه مصرف انرژی، تفاوت اصلی بین یوگا و مدیتیشن وجود دارد. تمرینات بدنی در طول یک جلسه یوگا تمایل دارند بیشتر از یک جلسه مدیتیشن انرژی مصرف کنند.

در یک تمرین یوگا، شما بدن خود را در حالت‌های مختلف یوگا حرکت می‌دهید تا بدن خود را تقویت کرده و انعطاف‌پذیری کلی خود را بهبود بخشید. چه یوگای آسانا انجام دهید یا یوگای گرم، ممکن است در طول تمرین خود کالری زیادی بسوزانید و احساس کنید که بدن‌تان تحت فشار است.

اما در یک تمرین مدیتیشن، معمولاً نشسته یا دراز کشیده‌اید و بر نفس خود تمرکز می‌کنید. یک جلسه مدیتیشن هدایت شده می‌تواند آن‌قدر آرام‌بخش باشد که گاهی افراد در طول آن به خواب می‌روند. اگر به دنبال سوزاندن انرژی هستید، ممکن است بخواهید یوگا انجام دهید. اما اگر به دنبال آرامش ذهن هستید، ممکن است مدیتیشن را انتخاب کنید.

 

4- یکی جزئی از دیگری است

یوگا درباره‌ی یکی شدن ذهن و بدن است. در حالی که یوگا دارای جنبه فیزیکی است، اما مدیتیشن را نیز به شکلی مثبت در تمرین خود جای می‌دهد. حرکات فیزیکی که در تمرین یوگا انجام می‌دهید، تنها یک جزء از کل تمرین است. در طول یوگا، شما تمرکز خود را بر بدن خود قرار می‌دهید که این نیز نوعی ذهن‌آگاهی است.

در مدیتیشن، ممکن است تمرکز شما بر روی تنفس باشد. با این حال، ترکیب یوگا و مدیتیشن کلید زندگی سالم است. این دو تمرین، جزئی از یک زندگی متعادل و روزانه هستند. آنها باعث می‌شوند تمام سیستم‌های بدن به عنوان یک واحد با هم کار کنند.

 

5- حواس ما

در مقایسه یوگا و مدیتیشن، تفاوت کوچکی در تجربه حسی ما وجود دارد. در تمرین مدیتیشن، معمولاً چشمانمان بسته است تا بتوانیم توجه خود را به تنفس‌مان متمرکز کنیم و از حواس‌پرتی‌های اطراف دوری کنیم.

یوگا تمام حواس ما را درگیر می‌کند، زیرا در حالی که چشمانمان باز است، بدنمان را در حرکات مختلف (آساناها) حرکت می‌دهیم. در این مورد، مدیتیشن و یوگا تفاوت دارند. هنگامی که چند دقیقه با چشمان بسته در سکوت می‌نشینید، خودآگاهی به‌مراتب راحت‌تر است. و اگر در طول تمرین یوگا مشکلات جسمی رخ دهد، مشاهده آنها در همان لحظه آسان‌تر است. اما در مدیتیشن، شما این ناراحتی را احساس خواهید کرد. در نهایت، فقط تجربه شما از آن متفاوت خواهد بود، چه از طریق دیدن آن متوجه شوید یا از طریق احساس.

  هر آنچه که در مورد چالش 48*4*4 دیوید گاگینز باید بدانید

 

6- حالت‌های مختلف

در طول مدیتیشن، احتمالاً در حالت نشسته یا دراز کشیده به پشت خواهید بود. به دلیل حرکت محدود در این تمرین، موقعیت خود را در تمام جلسه حفظ خواهید کرد.

در یوگا، بدن خود را در حالت‌های مختلفی حرکت می‌دهید که ممکن است ابتدا طاقت‌فرسا یا چالش‌برانگیز باشند. اگر مشکلات حرکتی ایجاد شد، می‌توانید به جای آن از مدیتیشن استفاده کنید که نیازی به حرکت ندارد. با این حال، اگر نشستن بی‌حرکت برای شما سخت است، تنوع حالت‌ها در یوگا ممکن است دقیقاً همان چیزی باشد که به آن نیاز دارید.

 

یوگا در مقابل مدیتیشن: کدام یک برای من بهتر است؟

یوگا و مدیتیشن هر دو ارزشمند هستند و می‌توان آن‌ها را در زندگی روزانه خود گنجاند. اگر به دنبال کاهش وزن هستید، شاید یوگا را امتحان کنید. اگر به دنبال تأثیرات مثبت حالت مدیتیشن مانند بهبود کارکرد تنفسی یا کاهش استرس هستید، ممکن است مدیتیشن آن چیزی باشد که به دنبالش هستید. در هر صورت، هر دو تمرین فواید بسیاری دارند. علاوه بر این، می‌توانید هر دو را با انجام دیگری ترکیب کنید.

 

چگونه مدیتیشن را به روتین روزانه خود اضافه کنیم؟

برای تکرار اثرات مثبت وضوح ذهنی، باید مدیتیشن را شروع کنید. مدیتیشن را برای اولین بار به راحتی می‌توانید به‌تنهایی انجام دهید؛ کافی است یک سرچی در اینترنت داشته باشید. شما مدیتیشن‌های بی‌شماری را خواهید یافت، مانند مدیتیشن مهربانی، مدیتیشن برای اضطراب، یا حتی مدیتیشن اسکن بدن که به شما کمک می‌کند افکار ناخواسته را از بین ببرید تا بتوانید به عنوان خود واقعی‌تان زندگی کنید.

حتی اگر وضعیت ذهنی شما جایی که می‌خواهید نباشد، خبر خوب این است که مدیتیشن، شما را تنها با افکارتان رها نمی‌کند، بلکه به شما یک نقطه تمرکز دیگر می‌دهد تا بتوانید در لحظه حال زندگی کنید و آرامش درونی که نیاز دارید و سزاوار آن هستید را تجربه کنید.

 

نتیجه‌گیری

هنگام مقایسه یوگا و مدیتیشن، معمولاً تصور می‌شود که یکی از دیگری بهتر است. اما هر دو فواید فوق‌العاده‌ای دارند که می‌توانند به آرامش ذهن و تجدید قوای بدن کمک کنند. اگر زمان بیشتری دارید، ممکن است در یک کلاس ۹۰ دقیقه‌ای یوگا شرکت کنید، اما اگر فقط حدود ۵ دقیقه وقت دارید، یک مدیتیشن ۵ دقیقه‌ای شاید برایتان مناسب‌تر باشد.

اگر دوست دارید در کنار دیگران باشید، شاید ترجیح دهید در یک جلسه یوگای گروهی شرکت کنید، اما اگر احساس می‌کنید نیاز به کار درونی به‌تنهایی دارید، مدیتیشن را امتحان کنید.

هر دوی این تمرین‌ها جایگاه و فواید خود را دارند تا در مسیر زندگی به شما کمک کنند. با توجه به تفاوت های یوگا و مدیتیشن و مقایسه ای که در این مقاله انجام دادیم، می توانید تصمیم بگیرید کدام را انجام دهید. با قرار دادن هر دو تمرین در زندگی‌تان، به فواید بی‌شماری دست خواهید یافت که ذهن شما را برای همیشه به آرامش می‌رسانند.

Rating 5.00 from 1 votes

آموزش مکمل
این مطالب را هم بخوانید:
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آموزش جدید: مصاحبه با جو دیسپنزا – قفل ذهنت رو بشکن

خانه
منو
کتاب نمیتوانی به من آسیب بزنی
×