مقاله چگونه هدف گذاری کنیم و به آن برسیم؟

5 ماه پیش
چگونه هدف گذاری کنیم

در این مقاله یاد می گیریم که چگونه هدف گذاری کنیم تا به آن برسیم

 

در این مقاله می خواهیم هدف گذاری را یاد بگیریم. اما به سبکی متفاوت!!!

این مقاله شامل ۴ بخش است:

بخش اول

آقای محمدپیام بهرام پور مربی سخنرانی و فن بیان و مهارت های ارتباطی، قبل از عید ۹۷ سمیناری رایگان با موضوع چگونه هدف گذاری کنیم، برگزار کردند.

بخش اول مقاله ما مربوط به خلاصه ای از این سمینار می باشد که البته فیلم کامل آن را در لینکی که انتهای این بخش قرار می دهم می توانید از سایت ایشان به صورت رایگان دانلود کنید.

 

بخش دوم

در این بخش، کمی هدف گذاری را از آنتونی رابینز یاد می گیریم و اگر او را نمی شناسید که بعید می دانم، کافیست اسم او را در اینترنت جستجو کنید.

 

بخش سوم

در بخش سوم، با هدف گذاری برایان تریسی آشنا می شویم و این بار از او یاد می گیریم که چگونه هدف گذاری کنیم و به آن برسیم.

 

بخش چهارم

در آخر کمی از معجزه هدف گذاری و چگونگی برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه مان صحبت می کنیم.

 


 

بخش اول: هدف گذاری به روش محمدپیام بهرام پور

 

چگونه هدف گذاری کنیم

 

کاری با تعریف کتابی هدف نداریم، در کل هدف را اگر خیلی ساده بخواهیم توضیح بدهیم چیزی هست که ما برای خودمان مشخص می کنیم تا به آن برسیم. درواقع با گذاشتن هدف احتمال موفقیت مان بیشتر می شود.

 

مزایای هدف گذاری درست

زندگی هدفمند

وقتی هدف می گذاریم زندگی مان هدفمند می شود. یعنی حواسمان را جمع می کنیم از منابع خود مثل انرژی یا زمان درست استفاده کنیم.

مثلا حرف بقیه برای ما دیگر خیلی مهم نیست، چون هدف داریم و باید به آن برسیم و وقتی برای حرف بقیه نداریم یا بی جهت در شبکه های اجتماعی پرسه نمی زنیم، چون وقت نداریم و هدفی داریم که باید هر چه زودتر به آن برسیم.

پس وقتی یاد بگیریم که چگونه هدف گذاری کنیم و برای خود هدف گذاری درست انجام داده باشیم، سعی می کنیم تمام انرژی، زمان، تمرکز و پول خود را صرف رسیدن به هدف خود کنیم و در نتیجه زندگی ما هدفمند خواهد شد.

 

✔ سلامت جسمانی

تحقیقات علمی نشان می دهد انسانی که هدف دارد روی زندگی خود کنترل دارد و انسانی که کنترل زندگی اش را در دست داشته باشد، سلامت اش هم بالاتر می رود و سیستم دفاعی بدنش قوی تر می شود.

 

✔ احتمال موفقیت

ما وقتی قبل از حرکت، مسیر را مشخص می کنیم خیلی راحت تر به مقصد می رسیم تا وقتی که همینطوری حرکت کنیم و ندانیم کجا می خواهیم برویم. هدف گذاری احتمال موفقیت را بالا می برد.

 

✔ تعطیلی حرف مردم

وقتی هدف نداشته باشیم چشم مان به حرف مردم هست، دقت می کنیم که آنها چه می گویند و بر اساس حرف آنها زندگی می کنیم.

 

رضایت از زندگی

کسی که برای خود هدف تعیین می کند، حالش بهتر است، احساس بهتری دارد و خوشحال تر است و در نتیجه رضایت بیشتر از زندگی خود دارد.

 

چگونه هدفگذاری کنیم

بهانه های برای هدف گذاری نکردن

بلد نیستم

بعضی ها برای اینکه هدفی برای خود تعیین نکنند، مدام بهانه می آورند که «بلد نیستیم چگونه هدف گذاری کنیم» یا «اشتباه هدف گذاری می کنیم» و در نهایت این کار را انجام نمی دهند و ۵ مزیت هدف گذاری که در بالا گفتم را از دست می دهند.

 

مهم نیست

بعضی ها دیگر اعتقاد دارند که هدف گذاری کلاً مهم نیست و می گویند «خب که چی بشه». این مورد به خاطر این است که نمی دانند هدف گذاری چه مزیت هایی دارد، اما الان خوشبختانه با مزیت های آن آشنا شدیم و این مورد احتمالا برطرف شده است.

 

شکست قبلی

ممکن است چون قبلا هدف گذاشتیم و به آن نرسیدیم، الان دیگر قدرت هدف گذاری را فراموش کرده ایم یا دیگر آن را باور نداریم و در نتیجه آن را انجام نمی دهیم.

 

ترس از شکست

بعضی ها هم می ترسیم که هدف گذاری کنیم و می گوییم «اگه نرسم بهش اعصابم خورد می شه یا آبروم میره» و از این دست بهانه ها می آوریم و در نهایت هم همانطور که مشخص هست تَن به انجام آن نمی دهیم.

 

هدف گذاری به روش SMART

 

هدف گذاری به روش اسمارت

 

حالا که با «مزایای هدف گذاری» و «بهانه های هدف گذاری نکردن» آشنا شدیم، می خواهم یک روش به شما بگویم تا با استفاده از آن بتوانید برای خود هدف تعیین کنید. این روش، روشی معمول است که در کل دنیا توسط اساتید آموزش داده می شود.

این روش به نام روش «SMART» معروف است که هر حرف آن مخفف یک چیز است:

S:

این حرف مخفف Specific یا مشخص می باشد.

یعنی باید دقیقا مشخص کنید که چه می خواهید.

M:

این حرف مخفف Measurable یا قابل اندازه گیری می باشد.

یعنی باید بتوانید اندازه بگیرید که چه قدر به سمت هدفتان پیش رفته‌اید. معیار رسیدن شما به هدفتان باید قابل ‌اندازه‌ گیری باشد تا بدانید هرروز و هرلحظه در چه وضعیتی هستید و چقدر به هدف خود نزدیک شده‌اید.

A:

این حرف مخفف Achievable یا قابل دستیابی می باشد.

یعنی هدف باید دست یافتنی و منطقی باشد، مثلا نگوییم که من می خواهم اولین نفری باشم که می خواهم بروم کره ماه، این هدف قابل دست یافتن نیست چون قبلا رفتند!

R:

این حرف مخفف Relevant یا مرتبط می باشد.

یعنی هدف باید به زندگی ات مرتبط باشد.

T:

این حرف مخفف Time Based یا زمان بندی شده می باشد.

یعنی باید تعیین کنید که تا چه تاریخی می خواهید به هدف برسید.

 

اگر این توضیحات کافی نبود و دوست داشتید اطلاعات بیشتری از این روش کسب کنید کافیست در اینترنت «هدف گذاری اسمارت» را جستجو کنید، کلی سایت برایتان می آید که این روش را آموزش داده اند.

 

مشکل روش هدفگذاری SMART

اما این روش یک مشکل دارد. کسی فکر نمی کند که انسان ها اکثراً احساسی عمل می کنند تا منطقی اما روش اسمارت کاملاً منطقی است.

یعنی امروز شما با این روش هدف گذاری خود را انجام می دهید و خیلی هم حالتان خوب می شود اما فردا صبح که از خواب بیدار می شوید می بینید که اصلاً حسی برای اجرای قدم اول هدف تان ندارید. چرا؟

چون انسان در اکثر موارد احساسی عمل می کند، نه منطقی.

استفاده از روش اسمارت در ابتدای هدف گذاری کار اشتباهی است ولی جلوتر از آن استفاده می کنیم و خیلی به ما کمک می کند. اما برویم سراغ روش هدف گذاری خودمان.

 

۴ گام از هدف گذاری تا موفقیت:

 

مراحل هدف گذاری

گام اول: ایده

ایده های هدف در هر چیزی از منابع مختلفی مثل نیازهای ما می آیند اما با تکنیکی مثل بارش یا طوفان فکری (Brain Storming) به یک چیز ملموس تبدیل می شوند.

باید بارش فکری انجام دهیم، یعنی مغز ما آزاد باشد تا هر چیزی که خواست بیاید و آن ذهنیت ما از یک چیز غیرمادی به یک چیز مادی تبدیل شود. پس باید برای گام اول از بارش فکری استفاده کنیم.

 

قوانین بارش فکری:

۱- تمرکز کامل

۲- داشتن زمان سنج

۳- داشتن کاغذ و خودکار

۴- نوشتن همه چیز

۵- بدون قضاوت

۶- تعداد مهمه

 

ایده هایی برای تعیین هدف در حیطه های مختلف:

۱- خانواده

۲- سبک زندگی

۳- کسب و کار

۴- اوضاع مالی

۵- سلامت جسمانی

۶- رشد شخصی

۷- رشد معنوی

 

گام دوم: اولویت بندی

خب حالا ایده هایی که نوشتیم را تا جایی که امکان دارد یک کاسه می کنیم و در نهایت در هر حیطه یک هدف اصلی و یک سری زیرهدف بدست می آوریم.

سپس برای هدف های اصلی مان زمان تعیین می کنیم و بعد آنها را از یک تا ۱۰ اولویت بندی می کنیم.

 

گام سوم: آزمایش

ممکن است الان کلی هدف برای خود تعیین کرده باشیم، پس باید آزمایش کنیم یا بسنجیم که آیا این هدف می ارزد جزو لیست اهداف من باشد یا آن را پاک کنیم؟

 

یک هدف ۵ ویژگی باید داشته باشد:

۱- هدف باید معنی دار باشد:

یعنی آنقدر چرایی رسیدن به آن هدف برای ما بزرگ باشد که هر وقت به آن فکر می کنیم برای رسیدن به آن انگیزه و انرژی بگیریم.

۲- هدف باید چالش برانگیز باشد:

آیا این هدف باعث می شود که من به چالش کشیده شوم؟

۳- هدف باید زمان دار باشد:

هدف من باید در بازه زمانی مشخصی بتواند اتفاق بیفتد.

۴- هدف باید باعث رشد شود:

آیا این هدف باعث رشد و گسترش من می شود؟

۵- هدف باید قابل لمس باشد:

هدف من باید ملموس باشد و بدانم که اگر مسیر درست را بروم در نهایت به آن می رسم.

 

گام چهارم: اقدام

اگر اقدام کردیم و به اهدافمان نرسیدیم چه؟

شاید به این هدف نرسید اما در طی این مسیر شما انسان متفاوتی شده اید و به خیلی از اهداف دیگرتان خواهید رسید.

پس فکر نکنید اگر تیر را به هدف بزنید و نخورد، باختید، نه عزیزم، هر یک تیری که پرتاب می کنید حتی اگر به هدف نخورد مهارت پرتاب شما افزایش پیدا می کند و شما انسان متفاوتی خواهید شد.

 

برای دانلود فیلم سمینار «هدفگذاری حرفه ای» از محمدپیام بهرام پور روی عکس زیر کلیک کنید:

 

هدفگذاری

 

 

 


 

بحش دوم: هدفگذاری به روش آنتونی رابینز

همه ی ما اهدافی داریم، آگاهانه یا ناآگاهانه، و هر هدفی که داشته باشیم بر سرنوشت مان مؤثر خواهد بود. با داشتن هدف، آینده را اکنون خلق می کنیم، سرنوشت مان را همین الان رقم می زنیم و زندگی مان را شکل می دهیم.

هدف اولین قدم شروع هر کاری است. اکثر مردم تعریف مشخصی از اهداف خود ندارند، در صورتی که اگر در مورد تنظیم اهداف تمرین داشته باشید پس از مدتی می توانید به راحتی چرخاندن یک کلید، این کار را انجام دهید.

شما هر چیزی را می توانید یاد بگیرید، هر مهارتی را می توانید به دست بیاورید. ترفند بهترین های دنیا، فقط تمرین و تکرار است.

هرچه اکنون دارید، زمانی در فکر به دست آوردنش بوده اید. شاید کاملاً ناآگاهانه آنها را هدف قرار داده اید مانند مهارت ها، روابط، سرمایه و… .

 پس می توانید اهداف بزرگتری هم داشته باشید و به آنها برسید. در این تمرین شما قادر خواهید بود در سه مرحله هدف هایتان را تعیین کنید. ابتدا آنها را به سه دسته  مهم تقسیم می کنیم:

اهداف شخصی

اهدافی که برای رسیدن به چیزهایی است که مایل اید آنها را داشته باشید، اعم از مادی یا معنوی.

اهداف مالی

یک قلم و خودکار بگیرید و آماده باشید.

 

چگونه هدف گذاری کنیم از آنتونی رابینز

 

تعیین اهداف شخصی:

گام اول:

تصور کنید می توانید آینده را خلق کنید. بهترین حالتی را که ممکن است در آینده برای شما رخ دهد بنویسید. اهداف خود را بدون ایجاد هیچ محدودیت بنویسید.

مطمئن باشید می توانید به همه آنها دست یابید، اما اکنون فقط آنها را از بطن مغزتان بیرون بکشید و از حالت غیرمادی به مادی تبدیل کنید.

می توانید اهدافتان را از روی این سوال ها پیدا کنید:

می خواهید چه کسی شوید؟

چه مهارت هایی را کسب کنید؟

دوست دارید با چه کسی ارتباط برقرار کنید؟

دوست دارید کجا بروید؟

به اینگونه سوالات شخصی جواب بدهید و بنویسید.

 

گام دوم:

حال با گذاشتن شماره ای در کنار هر یک از اهداف تان، زمانی را که احتمالاً به این هدف خواهید رسید را مشخص کنید.

مثلاً اگر خود را متعهد می دانید که ظرف یک سال به هدفی برسید، در کنار آن شماره یک بگذارید.

 

گام سوم:

سه هدفی را مشخص کنید که برای یک سال آینده انتخاب می کنید. سه هدفی که برای رسیدن به آنها واقعا اشتیاق داشته باشید. سپس چند سطر در مورد آنها بنویسید که چرا می خواهید به آنها برسید.

 

تعیین اهدافی که می خواهیم در زندگی داشته باشیم:

اهداف مادی و معنوی خود را به خاطر آورید. باز هم بدون هیچ محدودیتی یادداشت کنید.

به این سوالات پاسخ دهید:

دوست دارید چه خانه ای بخرید؟

چه ماشینی بخرید؟

دوست دارید الان کجا باشید؟

آیا کنسرتی هست که می خواهید به آن بروید؟

دوست دارید یک هلیکوپتر داشته باشید؟

می خواهید صاحب یک جزیره باشید؟

اهدافی که بی تاب رسیدن به آنها هستید را بنویسید.

به خاطر داشته باشید که فعلا هیچ برنامه ای برای اینکه چگونه می توان به این اهداف رسید، ندارید.

در هدف گذاری مهم نیست که از چگونگی دستیابی به اهداف مطلع باشید، تنها کافیست خود را برای رسیدن به هدف تان متعهد کنید.

حال گام دوم و سوم را هم اینجا تکرار کنید، یعنی برای هر هدف خود یک زمانی مشخص کنید و سپس سه هدف را برای یک سال آینده خود در نظر بگیرید.

اهدافی که تصور داشتن شان به شما احساس هیجان و لذت می بخشد و شما را برای تلاش ترغیب می کند. در نهایت هم آنها را در چند سطر توضیح دهید.

 

هدف گذاری

 

تعیین اهداف مالی:

به این سوالات پاسخ دهید:

چه میزان درآمد ماهیانه برای تان کافی است؟

آیا اهدافی برای شغل تان در نظر گرفته اید؟

آیا اهدافی برای سرمایه گذاری دارید؟

چقدر می خواهید پس انداز کنید؟

و گام های قبل را تکرار کنید و ۳ هدف خود را انتخاب کنید.

 

اکنون در فهرست اهدافتان ۹ هدفی که می خواهید ظرف یک سال آینده به آنها برسید، دارید.

اگر نتوانستید دلایل محکمی برای رسیدن به این ۹ هدف پیدا کنید، برگردید و هدف بهتری تعیین کنید. برای اینکه سریعتر به آنها برسید نیاز دارید که هر روز این فهرست را مرور کنید تا مانند همین لحظه مصمم و مشتاق باقی بمانید.

خب منتظر چه هستید؟ دست به کار شوید، اولین قدم را همین الان بردارید. اگر هدف تان لاغری است، پس امشب خوردن غذاهای سنگین و چرب ممنوع است، خوردن یک غذای سبک و انجام پنج دقیقه نرمش می تواند اولین به سوی رسیدن به هدف تان باشد.

شروع کنید…

 


 

بخش سوم: هدفگذاری به روش برایان تریسی

 

آموزش هدف گذاری با برایان تریسی

 

یک فرایند هفت مرحله ای وجود دارد که می توان برای تعیین اهداف زندگی و دستیابی به آن ها استفاده کرد. این فرایند قدرتمند، ثابت شده و عملی است.

۱- خواسته خود را به دقت مشخص کنید:

دقیق باشید. به اشتباه نگویید «میخواهم ثروتمند باشم، می خواهم شادتر باشم، میخواهم سالم باشم، می خواهم سفر کنم». این ها هدف نیستند. آرزو، توهم و خیالپردازی هستند، هدف باید شفاف و دقیق باشد.

 

۲- آن را بنویسید:

فقط ۳ درصد افراد بالغ، اهداف مکتوب و برنامه های دقیق برای دستیابی به آنها دارند. درآمد آنها به طور متوسط ۱۰ برابر افرادی است که اهداف و برنامه های مکتوب ندارند.

 

۳- مهلت مشخصی تعیین کنید:

تاریخی برای دستیابی به هدف مشخص کنید. اگر هدف بزرگ است، چند مهلت فرعی نیز تعیین کنید.

 

۴- فهرست تهیه کنید:

هر کاری که برای دستیابی به هدف به ذهنتان می رسد را بنویسید و به فهرست اضافه کنید تا کامل شود.

 

۵- فهرست را مرتب کنید:

چک لیستی از کارهای لازم و ترتیب انجام آنها را مشخص کنید. چه کاری را باید در مرحله اول، دوم یا سوم انجام دهید؟ فهرست کارهایی که در چک لیست آمده، همان برنامه کار شما است.

 

۶- بر اساس برنامه عمل کنید:

کاری انجام دهید. هر کاری؛ اما فورا اقدام کنید. برداشتن نخستین گام، سخت ترین مرحله است. می گویند سخت ترین کار، کاری است که هرگز آن را شروع نکنید.

 

۷- هر روز برای دستیابی به مهمترین هدفتان کاری انجام دهید:

هفت روز هفته و سی روز ماه کار کنید. هرگز نگذارید روزی سپری شود که در آن حداقل یک گام به سوی هدف مهم خود برنداشته اید.

 


 

بخش چهارم: معجزه هدفگذاری

شاید مهم ترین واژه مربوط به موفقیت در هر حوزه ای شفافیت باشد. افراد موفق درک شفافی از اینکه چه کسی هستند و در هر حوزه از زندگی خود چه می خواهند، دارند.

افراد موفق علاوه بر داشتن اهداف مکتوب، برنامه های عملی مکتوبی هم دارند که هر روز از آنها پیروی می کنند.

وقتی هدف بزرگتری برای خود و کسب وکارتان تعیین می کنید، باید از خود این چهار سوال را بپرسید:

۱- مشکلات و موانعی که میان شما و دست یابی به اهداف وجود دارد، کدامند؟

چرا پیش از این به هدفتان نرسیده اید؟

چه چیزی شما را عقب نگه داشته است؟

چه چیزی سد راهتان شده است؟

باید چه مشکلاتی را حل کنید و بر چه سختی هایی غلبه کنید تا در نهایت به هدفتان برسید؟

از میان همه مشکلاتی که باید حل کنید، کدام ۲۰ درصد از مشکلات باعث ایجاد ۸۰ درصد موانع میان شما و هدفتان هستند؟

 

۲- چه دانش، مهارت و اطلاعات بیشتری برای دستیابی به هدف یا تکمیل پروژه لازم است؟

این جمله را به یاد داشته باشید که:

«چیزی که شما را به جایگاه امروزتان رسانده است، برای پیشرفت بیشترتان کافی نیست».

از کجا می توانید این دانش و مهارت بیشتر مورد نیاز برای دستیابی به هدف را کسب کنید؟

آیا می توانید این دانش و اطلاعات را بخرید یا اجاره کنید؟

آیا باید مهارت های جدیدی را در خود پرورش دهید تا بتوانید از همه توانتان در کار استفاده کنید؟

چه اطلاعاتی برای اتخاذ تصمیمات صحیح در فرایند دستیابی به هدف حیاتی است؟

 

۳- افراد، گروه ها و سازمان هایی که در راستای دستیابی به هدف به کمک و همکاریشان احتیاج دارید،کدامند؟

گاهی یک فرد می تواند ایده ها و دیدگاه هایی به شما بدهد یا دری را به رویتان باز کند و کمک کند تا بیش از آنچه تصور می کردید، به موفقیت برسید.

به همین دلیل بسیاری از فعالان کسب وکار به مشارکت های انتفاعی روی می آورند تا محصولات و خدمات خود را به مشتریان یکدیگر ارائه کنند.

 

۴- از میان همه کسانی که می توانند در دستیابی به هدف به شما کمک کنند، مهم ترین فرد چه کسی است؟

در ازای همکاری و کمک این فرد برای دستیابی سریع تر به اهداف مهم تان، به او چه چیزی می توانید ارائه کنید؟

مهم ترین پروژه ها در کسب وکار و در دنیای اطراف ما با افرادی کامل می شود که قبل از شروع کار برنامه های عملی دقیقی تهیه می کنند.

برنامه های مکتوبی برای خود و کسب وکارتان بنویسید و سپس با دقت از آن ها پیروی کنید تا به موفقیت برسید.

 

هدف گذاری برایان تریسی

 

برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه

هرگاه اشتیاق دسترسی به هدفی را در خود احساس کردید، می توانید برنامه ریزی خود را آغاز کنید.

آنچه مانع موفقیت شماست، نداشتن هدف معین است؛ چرا که به این ترتیب ضمیر ناخودآگاه خود را محدود کرده اید. مردمی که شکست خورده اند، هرگز اهداف دقیق و روشنی نداشته اند.

در یک نمایندگی بیمه فردی بود که هیچگاه فروش حق بیمه او از پنج هزار پوند در ماه تجاوز نمی کرد.

او را به منطقه ای کم جمعیت منتقل کردند، چنین انتظار داشتند که درآمد ماهانه او بسیار کمتر از این مبلغ باشد. اما همچنان همان مقدار فروش داشت.

وقتی هم که به ناحیه بزرگتری که انتظار می رفت درآمد بیشتری داشته باشد منتقل کردند، هیچگاه نتوانست درآمد خود را بیشتر کند.

آنچه این وضعیت دشوار را برایش فراهم آورده بود، اهداف کوته بینانه و حقارت نفس او بود.

او باور نمی کرد که بتواند کمتر یا بیشتر از پنج هزار پوند درآمد داشته باشد و به همین ترتیب ضمیر ناخودآگاه خود را برنامه ریزی می کرد.

این تجربه بر این حقیقت تأکید می کند که به سادگی می توان ضمیر ناخودآگاه خود را به صورتی معین برنامه ریزی کرد تا اهدافمان را به طور کاملاً دقیق دنبال کند.

 

هدف گذاری برایان تریسی

 

هدف گذاری ساده ترین و مؤثرترین شیوه برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه است. برای دستیابی به هدف هایتان الزاماً نباید سخت تر کار کنید.

همچنین می توانید با کار کمتر و بدون تغییر در ساعات کار روزانه نتایج بهتری هم کسب کنید. تعیین هدف کلید دروازه ی موفقیت است.

شما از هدف های مالی و شغلی خود در سال آینده چه انتظاری دارید؟

چه میزان درآمد را آرزو می کنید؟

اگر حقوق بگیر هستید، قطعاً می دانید که کارتان مسیر مشخصی دارد و اگر کار فوق العاده ای انجام ندهید، تنها استحقاق دریافت دستمزدی را دارید که برایتان تعیین شده است.

اگر به همین راضی هستید، مشکلی ندارید، اما اگر انتظار تغییر چشمگیری را در زندگی خود دارید، حتما باید هدفی برای خود تعیین بکنید.

بسیاری افراد فعالیت شغلی شان را با کاری شروع می کنند که به آنها پیشنهاد شده است. از آن به بعد، کاری را انجام می دهند که دیگران می خواهند و از آن ها درخواست می کنند.

مشاغلی را می پذیرند که به آنها پیشنهاد می شود، از مدیران ارتقاء می گیرند و مدام مشغول واکنش و پاسخ به تقاضای دیگران هستند.

افراد مؤفق مسیر شغلی شان را به دقت برنامه ریزی می کنند. آنها جایگاهی که دوست دارند در آینده ای مشخص به آن برسند و میزان مهارت لازم برای رسیدن به آن اهداف را کاملاً دقیق مشخص می کنند.

اگر حرفه کنونی شما پیشرفت، افزایش درآمد و یا ارتقایی را به همراه ندارد، به محض اتمام کار روزانه حداقل یکی دو ساعت را به فکر کردن در مورد فرصت ها و کسب و کار جدید اختصاص دهید.

اگر شما از آن دسته افراد هستید که پس از دست کشیدن از کار روزانه، به کنج خانه می خزند، یا وقت خود را به تفریح و سرگرمی می گذرانند، بعید است که بتوانید وضع زندگی و درآمد خود را بهبود بخشید.

 

هدف گذاری برایان تریسی

 

اگر آینده ی روشن تری را می طلبید، هدف هایتان را تعیین کنید و نیرویی را که مایلید برای دستیابی به آن ها صرف کنید، اندازه بگیرید.

هدفگذاری روشن و دقیق نتایج شگفت انگیزی دارد. وقتی برای اولین بار هدفی مالی برای خود تعیین می کنید، هجوم ناگهانی یک تردید وجودتان را فرا می گیرد.

اما به محض اینکه به اولین هدف خود برسید، این آمادگی در شما به وجود می آید که اهداف بالاتری را انتخاب کنید.

ضمیر ناخودآگاه شما بدون توجه به اینکه چه برنامه ای را در اختیارش می گذارید، به آن عمل می کند.

هدف بزرگ و ارزشمند با هدف حقیر و کم ارزش برایش تفاوتی ندارد. او نیروهایش را برای رساندن شما به آن هدف بسیج می کند.

 

هدف هایتان را یادداشت کنید

وقتی هدف خود را یادداشت کنید، نخستین قدم را برای رسیدن به آن برداشته اید. همین که قلم را روی کاغذ می برید، راهی را برای تحقق اهدافتان باز می کنید. در حقیقت، نگارش هدف، مترادف با برداشتن نخستین قدم به سوی آن است.

 

معرفی هدف خود به دیگران

از اینکه هدف خود را به دیگران معرفی کنید، نترسید و دست کم اعضای خانواده و دوستان نزدیک خود را از آن آگاه کنید.

ممکن است با این کار در معرض تمسخر و ملامت قرار بگیرید اما نگران نباشید. تمام افراد مؤفق با چنین رویدادهایی رو به رو بوده اند.

بنابراین طعنه ها و سخنان نیشدار این و آن را در مورد هدف تان ناشنیده بگیرید. به زودی نوبت شما هم فرا خواهد رسید.

 

تمرکز روی هدف

باید دغدغه ی رسیدن به هدف خود را داشته باشید. آن را در چند صفحه یادداشت بنویسید و در جاهای مختلف خانه و محل کار بر روی دیوار بچسبانید و از آن مهمتر همواره به آن بیندیشید.

اصلی وجود دارد که بر اساس آن انرژی به جایی می رود که فکر می رود. وقتی به هدف خود فکر می کنید و آن را در ذهن تثبیت می کنید، تمام نیروی شما به سوی مؤفقیت بسیج می شود.

به علاوه طبق قانون جذب، رویدادها و مردمی را به سوی شما جذب می کند که برای رسیدن به هدف به آنان نیاز دارید.

داشتن هدف مشخص، مانند ذره بینی که حرارت خورشید را در نقطه ای متمرکز می کند، نیروی شما را در جهت خاصی تمرکز می بخشد.

 


 

یک پیشنهاد ویژه:

حال که یاد گرفته اید چگونه هدف گذاری کنیم و به آن برسیم، پیشنهاد می کنم یک موضوع دیگر را هم یاد بگیرید. اینکه چگونه پس از اینکه هدف خود را تعیین کرده ایم در طول مسیر رسیدن به این هدف، همواره آمادگی خود را حفظ کنیم و وسط راه تسلیم موانع نشویم.

به همین منظور پیشنهاد می کنم سخنرانی جول اوستین با موضوع «آمادگی در مسیر رسیدن به هدف» را حتما ببینید، برای دریافت این سخنرانی روی لینک زیر کلیک کنید:

 

می خواهم همین الان این سخنرانی جول اوستین  را تهیه کنم

 

 

اگر این مقاله برای شما مفید بود، لینک کوتاه زیر را برای دوستی که فکر می کنید به آن نیاز دارد، بفرستید:

http://negareshenik.ir/?p=3319

 

۰
برچسب ها :
نویسنده مطلب نگرش نیک
من سید محمد باقرپور هستم، قصد دارم خلاصه ای از مطالب آموزشی و مفیدی که یاد می گیرم را با شما در این سایت به اشتراک بگذارم. خیلی خوشحالم که این فرصت در این وبسایت برای من فراهم شده است.

بدون دیدگاه