محاسبه سرعت مطالعه – اولین گام شروع یادگیری تندخوانی

بفرست برای دوستت
محاسبه سرعت مطالعه

فهرست مطالب

محاسبه سرعت مطالعه اولین گام در یادگیری تندخوانی است. می پرسید چرا؟ ببینید برای سنجش رشد و پیشرفت در هر مهارتی، اولین کاری که قبل از شروع یادگیری آن مهارت باید بکنیم این است که بفهمیم الان دقیقا در چه نقطه ای قرار داریم و بعد از مدتی که در جهت رشد خود تلاش کردیم و پیش رفتیم، می توانیم میزان رشد خود را بسنجیم. تندخوانی هم دقیقا به همین شکل است. اولین گام در یادگیری مهارت تندخوانی که در دوره آموزش رایگان تندخوانی جیم کوییک هم یاد خواهیم گرفت، سنجش سرعت فعلی مطالعه مان است.

حالا شما بگویید:

  • تا حالا فکر کردید چقدر سریع می توانید متنی را بخوانید؟
  • مهمتر از آن، آیا هرگز فکر کرده اید که واقعا چقدر از چیزی که می خوانید را درک می کنید؟

در این مقاله، به عمق این سوالات فرو می رویم. ما نه تنها در مورد نحوه اندازه گیری سرعت مطالعه شما بحث خواهیم کرد، بلکه همچنین به شما خواهیم گفت که چگونه کیفیت درک مطلب خود را ارزیابی کنید. همانطور که به زودی متوجه خواهید شد، مفاهیم سرعت خواندن و درک مطلب از هم جدا نیستند. همچنین با ارقام و توضیحات، انواع سطوح سرعت مطالعه را مناسب هر شخص با هم بررسی خواهیم کرد.

 

منظور از سرعت مطالعه دقیقا چیست؟

فرمول محاسبه سرعت مطالعه

خیلی ساده به شما بگویم:

وقتی می گویم “سرعت مطالعه شما چند است؟” یعنی باید به من بگویید که “در هر دقیقه، چند کلمه می توانید بخوانید؟”

پس سرعت مطالعه بر اساس «کلمه در هر دقیقه» محاسبه می شود که به آن WPM (Word Per Minute) می گویند. مثلا سرعت مطالعه افراد عادی حدود 250WPM هست، یعنی در هر دقیقه می توانند 250 کلمه بخوانند.

 

فرمول محاسبه سرعت مطالعه

یک کتاب معمولی (کتاب رمان یا متن عمومی، نه تخصصی) بیاورید و سرعت مطالعه خود را طبق گام های زیر محاسبه کنید:

1- صفحه‌ای از یک کتاب را انتخاب کنید. مدت زمانی که طول می کشد تا آن صفحه را بخوانید، مشخص کنید.

2- تعداد کلمات موجود در صفحه را تخمین بزنید. برای مثال، می توانید تعداد کلمات را به طور متوسط در هر خط بشمارید و سپس آن را در تعداد خطوط صفحه ضرب کنید تا تعداد تخمینی کلمات صفحه را به دست آورید.

  درس اول: فقر زمانی

3- تعداد کلمات خوانده شده را بر تعداد دقیقه صرف شده برای خواندن آن صفحه تقسیم کنید تا سرعت مطالعه خود را بر حسب کلمه بر دقیقه بدست آورید.

به عنوان مثال، فرض کنید 2 دقیقه طول کشیده است تا صفحه ای با 500 کلمه را بخوانید. پس سرعت مطالعه شما در این مثال می شود: 250 = 2 / 500 کلمه بر دقیقه

این می شود سرعت پایه یا فعلی مطالعه شما.

الان می دانید در چه وضعیتی هستید. بعد از اینکه چند روز از دوره تندخوانی 21 روزه جیم کوییک را پیش رفتید و ابزارها و تکنیک های افزایش سرعت مطالعه را یاد گرفتید و تمرینات را انجام دادید، می توانید مجدد طبق همین فرمول محاسبه سرعت مطالعه، سرعت خود را مجدد اندازه بگیرید تا ببینید چقدر پیشرفت کردید.

 

7 سطح سرعت مطالعه در افراد مختلف

سطوح مختلف سرعت مطالعه

پس از محاسبه سرعت مطالعه خود می توانید طبق آمار و ارقام زیر، سطح فعلی خودتان را نسبت به میانگین جامعه بسنجید:

1- سرعت زیر 200 کلمه در دقیقه

سطح: پایین تر از متوسط

بسیاری از افراد در این سطح مطالعه می کنند.

 

2- سرعت بین 200 تا 250 کلمه در دقیقه

سطح: متوسط

این سرعت مطالعه متوسط برای افراد بزرگسالِ عادی است.

 

3- سرعت بین 250 تا 350 کلمه در دقیقه

سطح: بالاتر از متوسط

با این سرعت، خوانندگان می‌توانند مطالب را به سرعت مطالعه کرده و در عین حال درک خوبی از آنها داشته باشند.

 

4- سرعت بین 350 تا 450 کلمه در دقیقه

سطح: سریع

این سرعت برای مرور سریع مطالب (سطحی خوانی) و در عین حال حفظ اطلاعات مناسب است.

 

5- سرعت بین 450 تا 600 کلمه در دقیقه

سطح: خیلی سریع

افراد در این سطح سرعت، درک مطلب بسیار خوبی دارند و در عین حال در زمان کمی می توانند مطالب بسیار زیادی را بخوانند.

 

6- سرعت بین 600 تا 1000 کلمه در دقیقه

سطح: تندخوان حرفه ای

این سرعت مربوط به اکثر تندخوان های حرفه ای است که خودشان را برای خواندن سریع همراه با درک مطلب بالا به میزان زیاد و طولانی آموزش داده اند.

  قانون 70% چیست؟

 

7- سرعت بالای 1000 کلمه در دقیقه

سطح: تندخوان فوق حرفه ای (استثنایی)

تعداد بسیار کمی از افراد تندخوان هستند که می توانند با چنین سرعت بالایی و همزمان داشتن درک کامل، متنی را مطالعه کنند. این امر اغلب مستلزم استفاده از تکنیک های تندخوانی مانند خواندن بدون زمزمه کلمات در ذهن است.

 

تندخوانی فقط سرعت نیست!

بله درست شنیدید. تندخوانی فقط این نیست که سریع بخوانید. به نظر شما هدف از خواندن یک متن چیست؟ این است که آن متن را درک کنید. پس اگر یک متنی را سریع بخوانید اما آن را درک نکنید، هیچ ارزشی برای شما ندارد و فقط وقت خود را تلف کرده اید.

پس مهارت تندخوانی را اگر اصولی یاد بگیرید، هم باید بتوانید سریع بخوانید و هم در عین حال باید بتوانید آن متن را درک کنید.

می توان گفت که مهارت تندخوانی شامل دو بخش است:

1- افزایش سرعت مطالعه

2- افزایش درک مطلب

 

خواندن در چارچوب درک مطلب

افزایش درک مطلب در تندخوانی

خواندن متنی اساسا به این معنی است که شما اطلاعاتی را که وارد مغزتان شده است را درک کرده اید. این موضوع ما را به این ایده رهنمون می کند که همیشه خواندن را در چارچوب درک مطلب قرار دهیم.

برای مثال، فرض کنید سرعت خواندن شما در یک متن معمولی ۲۵۰ کلمه در دقیقه است و شما ۱۰۰٪ آن را درک می کنید. اما زمانی که سعی می کنید خودتان را برای خواندن سریعتر تحت فشار قرار دهید، می توانید با سرعت ۵۰۰ کلمه در دقیقه بخوانید، اما درک شما به ۵۰٪ کاهش می یابد.

به طور کلی، خواندن سریعتر یا تندخوانی معمولا (اما نه همیشه) به معنای کاهش سطح درک مطلب است. ورود سریعتر اطلاعات بیشتر به مغز به معنای زمان و فضای کمتر برای مغز برای هضم آن اطلاعات است.

این چالش را می توان با تمرین و تکنیک هایی که برای افزایش درک مطلب در آموزش تندخوانی رایگان جیم کوییک در سایت نگرش نیک یاد می گیرید، برطرف کنید.

اهدافی که برای خواندن خود دارید، میزان درک مطلب مورد نیاز شما را تعیین می‌کند. برای مطالعه یک متنی ممکن است نیاز به درک مطلب زیاد داشته باشید و برعکس، برای مطالعه یک رمان یا یک متن عمومی شاید نیاز به درک مطلب کمی داشته باشید. یکی از ویژگی های افراد تندخوان این است که می توانند سرعت مطالعه خود را بسته به شرایط یا نیازشان بالا و پایین کنند.

  • آیا در حال خواندن یک متن تخصصی یا انتقادی و پیچیده هستید که باید کاملاً آن را درک کنید؟ پس سرعت خواندن را باید پایین بیاورید تا به درک مطلبی نزدیک به ۱۰۰ درصد برسید.
  • اگر متنی با اطلاعات اضافی زیاد را می‌خوانید که فقط نیاز به درک نکات کلیدی آن دارید، می‌توانید سریع‌تر بخوانید زیرا درک کمتر هم کافی است.
  سرعت مطالعه بیل گیتس: راز مطالعه اش را کشف کنید

 

چگونه سطح درک مطلب را بسنجیم؟

شاید الان با خودتان فکر می‌کنید «چطور درک مطلب خود را برای یک متن خاص بسنجیم؟» پاسخ کامل به این سوال موضوع یک مطلب دیگر است. اما به طور خلاصه، شما می‌توانید درک مطلب خود را با پاسخ دادن به سوالاتی که فهم شما را از متن موردنظر می‌سنجند، ارزیابی کنید. درصد سوالاتی که به درستی پاسخ می‌دهید، نشان دهنده سطح درک مطلب شما برای آن متن خاص است.

 

با سرعت بیشتر و درک مطلب بالاتر بخوانید

همانطور که گفتیم، سرعت مطالعه بالاتر همیشه به کاهش درک مطلب منجر نمی شود. در واقع، در شرایط خاص می توانید سرعت مطالعه خود را افزایش دهید و همچنان سطح درک مطلب خود را حفظ یا حتی بهبود بخشید.

بنابراین، چه یک خواننده مشتاق باشید که می خواهید کارایی خواندن خود را بهبود ببخشید، چه دانشجویی که سعی در موفقیت در امتحانات خود دارید، یا کسی که فقط نسبت به توانایی های خواندن خود کنجکاو است، افزایش سرعت مطالعه و درک مطلب شما می تواند حکم یک سفر برای شما را داشته باشد. بله درست است، خواندن یک مسابقه نیست، بلکه سفری برای لذت بردن و درک دنیایی است که در صفحات کتاب ثبت شده است. با راهنمایی ها و ابزارهایی که در دوره تندخوانی جیم کوییک یاد می گیرید، شما در مسیر به حداکثر رساندن ماجراهای مطالعه خود هستید. همین الان شروع کنید:

آموزش رایگان تندخوانی با جیم کوییک

Rating 5.00 from 3 votes

guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ایمان خسروی
ایمان خسروی
28 روز قبل

خوبی دوره تند خوانی جیم کوئیک این هست که بعد از مدتی با انجام دوباره تمرین هاش می تونی سطحت رو بالاتر ببری

دوره طراحی مجدد سرنوشت دکتر جو دیسپنزا + پادکست ساده سازی و مدیتیشن

خانه
منو
×