تندخوانی و تقویت حافظه, مقالات

8 نکته برای تقویت حافظه عضلانی

در این مقاله می خواهیم در مورد 8 نکته برای تقویت حافظه عضلانی (muscle memoryصحبت کنیم که جیم کوئیک به آن ها 8 “C” می گوید. ابتدا می خواهیم یک تعریفی از حافظه عضلانی داشته باشیم و بعد به سراغ نکات تقویت آن خواهیم رفت.

زمان تقریبی مطالعه این مطلب: 9 دقیقه

(اگر فرصت ندارید الان این مطلب را بخوانید، از انتهای این صفحه می توانید فایل صوتی را دانلود کنید و گوش کنید.)

 

حافظه عضلانی چیست؟

این حافظه همان حافظه بدن و موتور وجود شماست. مثلاً فکر کنید می خواهید یک مهارت مثل تک چرخه سواری را یاد بگیرید، چطور انجامش می دهید؟

این 8 نکته که در ادامه برای تقویت حافظه عضلانی به شما می گوییم، با استفاده از آنها می توانید مهارتی را شروع به یادگیری کنید. این نکات سرعت یادگیری شما را در آن مهارت افزایش می دهند. هیچ قرص جادویی برای این کار وجود ندارد، بلکه طی کردن فرآیند است که جادو می کند. کاش می شد یک قرص تقویت حافظه خورد و حافظه یک دفعه قوی می شد ولی چنین چیزی وجود ندارد.

 

نکات مربوط به تقویت حافظه عضلانی

خیلی ساده بخواهم بگویم زمانی که یک حرکت را به طور مکرر انجام دهید، حافظه عضلانی در آن حرکت بهبود می‌یابد و با استمرار این تمرین، می توانید پس از مدتی بدون نیاز به فکر کردن، آن حرکت را به بهترین ترین شکل ممکن انجام دهید. حالا برویم 8 نکته برای تقویت حافظه عضلانی از زبان جیم کوئیک را یاد بگیریم.

1- مهارت یا توانمندی (Competency)

خب می رسیم به اولین عبارت با C برای بهبود حافظه عضلانی شما. اینجاست که مهارتی را انتخاب می کنید تا در آن به شایستگی برسید، مثلاً یاد گرفتن یک توانایی تازه که دنبالش بودید.

پس اولین کار این است که به وضوح بدانید که مهارت مورد نظرتان چیست. می خواهم الان روی این موضوع تمرکز کنید و بنویسید دقیقا می خواهید چه مهارت جدیدی را یاد بگیرید؟

خبر خوب این است که هیچوقت برای مهارت جدیدی که بخواهید یاد بگیرید، دیر نیست. پس مهارت مورد نظرتان هر چه که هست را انتخاب کنید و اول در این مورد به وضوح و شفافیت برسید.

 

2- تقسیم بندی کردن (Chunking)

نکته دوم که حافظه عضلاتی را قوی تر می کند و ذهن برتر را برای بدن فعالتر می کند، تقسیم بندی کردن است. تقسیم بندی یعنی هر کار را به چند بخش کوتاه تقسیم کنید. وقتی کارها کم کم جلو برود، خیلی آسان می شود، ولی اگر گام های بلند بردارید، زندگی سخت می شود.

این را هم بخوانید:  چگونه باورهایمان را شناسایی کنیم؟

پس کارها را طوری بخش بندی کنید که به مهارت مورد نظر مسلط شوید. شاید آن مهارت موج سواری باشد، لازم است آن کار را به چند گام تقسیم کنید، اینگونه آن کار دیگر برایتان مثل یک غول نیست و راحت تر می توانید آن را انجام دهید.

نکته دیگری که در این قسمت بهتر است رعایت کنید این است که برای هر قسمت یک اسم در نظر بگیرید و آن اسم طوری باشد که آن قسمت را قشنگ شرح دهد.

 

3- ترکیب کردن (Combining)

تقویت حافظه عضلانی

نکته سوم برای تقویت حافظه عضلانی ترکیب کردن هست. ولی معنی آن چیست؟ وقتی بخش های مجزایی از کار را ساختید، لازم است آنها را با هم ترکیب کنید.

وقتی صحبت از ترکیب و تقسیم بندی می شود، دوست دارم از اصل پارتو استفاده کنم. اصل پارتو همان قانون 80 / 20 است. مثلاً یادگیری 20 درصد هر مهارتی، 80 درصد نتایج را به شما می دهد. پس روی 20 درصدی تمرکز کنید که 80 درصد به شما پاداش می دهد.

در مرحله سوم یعنی ترکیب کردن، باید آن گام های جدا را به هم وصل کنید که باید به ترتیب و شیوه مشخصی انجام شود، چون می خواهید آن کار منظم باشد.

یکی از چیزهایی که با کار با ورزشکاران و رقاص ها متوجه شدم این است که آنها کار را از اول به آخر ترکیب می کنند و از انتها به ابتدا هم ترکیبش می کنند. انجام فرایند از آخر به اول خیلی مهم است، چه در یادگیری مهارت رقص، چه هنرهای رزمی و باید بتوانید از هر جایی که کار را قطع کردید، آن را ادامه بدهید چون ممکن است وسط کار اشتباه کنید و دلتان نمی خواهد تمام کار را از اول شروع کنید.

 

4- پیامدها (Consequences)

لازم است یادتان باشد چیزی به اسم شکست وجود ندارد. در هر شکست، فقط موفق نشدید که خوب یاد بگیرید. پس شکست وجود ندارد، فقط بازخورد وجود دارد و بازخورد، صبحانه ابرقهرمان ها و قهرمان هاست. همیشه تشخیص بدهید که چه نتیجه ای گرفته اید.

این را هم بخوانید:  7 مرحله قانون جذب | آموزش گام به گام قانون جذب + ویدیو

 

5- شخصیت (Character)

نورون های آینه ای

جیم کوئیک می گوید منظورم از شخصیت، یکپارچگی شخصیتی نیست، بلکه منظورم این است که مثلاً وقتی با خیلی از بازیگران کار می کنم، وقتی آنها نقشی را می خواهند بازی کنند، کاملاً محو شخصیت آن نقش می شوند. چشم هایشان را می بندند و از تخیل شان استفاده می کنند و تصور می کنند که آن شخص هستند و این کار کمک شان می کند که نتایج خوبی بگیرند.

برای تمرین خودمان شخصیتی را تصور کنید که مهارتی را که شما می خواهید یاد بگیرید، بلد است. تصور کنید که شما آن شخص هستید. آن شخص را در تلویزیون و در حال انجام آن کار تصور کنید. چون انسان در سیستم عصبی اش چیزی به اسم نورون های آئینه ای دارد. بچه ها هم همینطور هستند، وقتی برایشان تدریس می کنید، آنها لزوماً حرف شما را گوش نمی دهند بلکه کاری که می کنید را تکرار می کنند. این همان نورون آئینه ای است و تقلید بهترین روش یادگیری است.

وقتی آن شخصیتی که مهارت مورد نظر شما را بلد است، تصور می کنید و احساس آنها را حس می کنید، آیا فکر نمی کنید که با این کار، آن مهارت را بهتر انجامش می دهید؟ این تمرین را انجام دهید.

 

6- پایداری (Consistency)

نکته ششم برای تسلط بر حافظه عضلانی یا همان حافظه موتور وجود، پایداری است. پایداری یعنی مدام هر روز آن مهارت را انجام دهید. خبر خوب این است که اگر یک روز را غقلت کنید، همه چیز خراب نمی شود ولی خبر بد این است که وقتی یک بار این کار را بکنید، غفلتِ دوباره، برایتان آسان تر می شود و برای بار سوم و چهارم هم همینطور. پس مهارتی که می خواهید یاد بگیرید را با پایداری انجام دهید. هیچ کاری یک دفعه ای انجام نمی شود. نمی شود یک بار باشگاه رفت و بگویید تمام است، کاری که دائم انجامش بدهید، باعث تغییر شما می شود.

کاری که با پایداری انجام می دهید، به شما قدرت می دهد.

 

7- تعهد (Commit)

نکته هفتم برای فعال کردن حافظه عضلانی، تعهد هست. وقتی به چیزی متعهد می شوید، بقیه پل هایتان را می سوزانید و وقتی پل هایتان را می سوزانید، تبدیل به روشنایی و نور برای مسیر اصلی تان می شوید. اینجا داشتن نظم و انضباط شخصی و گرفتن تصمیم واقعی خیلی مهم است.

این را هم بخوانید:  چگونه باورهای خود را تغییر دهیم؟

اغلب مردم واقعاً تصمیمی نمی گیرند. معنی کلمه «تصمیم» در زبان لاتین به معنی قطع کردن است. قطع کردن و بریدن از بقیه موقعیت هایی که می توانید انجام شان بدهید. تصمیم گیری واقعی وقتی است که به چیزی متعهد باشید و تا زمانی که به نتیجه برسید، آن را انجام بدهید.

 

8- مربی (Coach)

مورد آخر داشتن مربی است. سریعترین راه برای یاد گرفتن هر چیزی داشتن مربی است. کسی که آن کارها را با شما انجام بدهد و باعث بشود پایداری کنید و شما را چالش بکشد و وقتی چالش دارید، بیشتر تغییر می کنید.

مربی می تواند کمک کند تعهد و پایداری تان را بهبود بدهید، چون وقتی کسی دهه ها تجربه دارد، اگر مدتی با او باشید، می توانید دهه ها تجربه اش را طی چند روز به دست بیاورید.

 

مثال ویدیویی از نحوه استفاده از این نکات برای تقویت حافظه عضلانی

در اینجا می خواهیم یک مهارتی مثل تردستی با توپ را یاد بگیریم و می خواهیم از 8 نکته مربوط به تقویت حافظه عضلانی که بالا یاد گرفتیم، استفاده کنیم. ویدیوی زیر را از جیم کوئیک که بخشی از دوره ذهن برتر هست، ببینید:

 

جیم کوئیک می گوید:

من 25 سال در زمینه عملکرد مغز مطالعه کردم. در زمینه تمرین دادن حافظه و تندخوانی مطالعه کردم و الان شما می توانید چیزی که در 3 دهه یاد گرفتم را در 30 روز به دست آورید و دیگر مجبور نیستید 25 سال یا 100 ها هزار دلار هزینه کنید، هزینه ای که من برای یادگیری این مطالب در طی این سال ها انجام دادم.

این دوره ها را از جیم کوئیک در سایت نگرش نیک حتما ببینید:

1- دوره ذهن برتر (تکنیک های تقویت حافظه)

2- دوره تمرکز

3- دوره تندخوانی

 

صوت فارسی این مقاله را دانلود کنید و در ماشین یا هر جای دیگری که دوست داشتید، گوش کنید:

دانلود فایل صوتی

[کل: 4 - میانگین: 5]
بازگشت به لیست

10 دیدگاه در “8 نکته برای تقویت حافظه عضلانی

  1. ناشناس گفت:

    دمتون گرم ولی آقا مگه 8 تا نکته نبود ؟ پس چرا 6تاس ؟

    1. نگرش نیک گفت:

      نکته ۷ و ۸ به همراه ویدیوی نحوه استفاده از هر ۸ نکته از جیم کوئیک اضافه شد. ممنون از همراهیت دوست خوبم.

  2. ناشناس گفت:

    عالی بود

  3. ناصر محمدی گفت:

    چه مطلب نو و جالبی بود، عالی هستید متشکرم

    1. نگرش نیک گفت:

      عزیزدلمی، مرسی از همراهی سبزت

  4. هدی اعلایی گفت:

    فوق العاده بود، مرسی که هستید

    1. نگرش نیک گفت:

      لطف داری، مرسی از همراهیت

  5. ناشناس گفت:

    خیلی مفید بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *