چاکرای چشم سوم: 5 راه برای باز کردن بینش معنوی

بفرست برای دوستت
چاکرای چشم سوم, روش های درمان چاکرای سوم

فهرست مطالب

شاید در مورد چاکرای چشم سوم شنیده باشید، اما آیا واقعا می دانید چیست؟ این یک میدان انرژی کوچک اما قدرتمند است که در مرکز پیشانی شما قرار دارد و اغلب با غده صنوبری مرتبط است.

مطمئنا، ممکن است کوچک باشد، اما همانطور که می گویند، اندازه مهم نیست و در این مورد، قطعا همینطور است. چاکرای چشم سوم یک دروازه قدرتمند به آگاهی بالاتر و روشنفکری معنوی است. همچنین کلید گشودن رمز و رازهای جهان هستی و دسترسی به درونی ترین حکمت شماست.

چاکرای چشم سوم را می توان به عنوان یک ردیاب حقیقت معنوی در نظر گرفت. با گشودن و متعادل کردن این مرکز انرژی، شما قادر خواهید بود توهمات را کنار زده و به حقایق عمیق تری در مورد خودتان، دیگران و دنیای اطرافتان دست پیدا کنید.

به عبارت دیگر، چشم سوم به شما کمک می کند تا فراتر از ظواهر سطحی را ببینید و به درک عمیق تری از واقعیت برسید. این امر می تواند منجر به افزایش خودآگاهی، بصیرت و خرد شود.

 

چاکرای چشم سوم چیست؟

چاکرای چشم سوم، که با نام آجنا هم شناخته می‌شود، ششمین چاکرا در میان شبکه انرژی بدن است. این چاکرا درست وسط پیشانی، بین دو ابرو قرار گرفته. به همین دلیل است که اغلب آن را با غده صنوبری که نزدیک به این ناحیه از مغز قرار دارد، مرتبط می‌دانند.

معنای چاکرای چشم سوم با شهود، دریافت‌های الهی و آگاهی معنوی گره خورده است. این چاکرا مرکز بینش روحی شما و دروازه‌ای به سوی آگاهی برتر است.

چشم سوم به شما این امکان را می دهد تا ماهیت اصلی واقعیت را فراتر از ظاهر اشیا ببینید. به همین دلیل است که این یک مرکز انرژی فراشخصی است، زیرا فراتر از شخصیت شما عمل می کند.

 

رنگ چاکرای ششم چیست؟

رنگ نیلی، مثل آبی تیره آسمان شب، با چاکرای چشم سوم ارتباط دارد. این رنگ به طور سنتی با شهود، خرد و درک معنوی مرتبط است، که همه اینها ویژگی های این مرکز انرژی هستند.

جالب است بدانید که رنگ نیلی درست وسط طیف نور قابل مشاهده، بین آبی و بنفش قرار دارد که شباهت زیادی به چاکرای چشم سوم دارد که آن هم درست وسط پیشانی، بین دو ابرو قرار گرفته است.

 

نماد چاکرای چشم سوم چیست؟

نماد سنتی چاکرای چشم سوم، یک گل نیلوفر آبی با دو گلبرگ است که نماد دوگانگی دنیای فیزیکی و معنوی است. اتصال بین این دو دنیا توسط یک مثلث رو به پایین در داخل گل نشان داده می‌شود.

  آیا قانون جذب واقعیت دارد؟

نماد دیگری که در فرهنگ ها و مناطق مختلف مورد استفاده قرار گرفته، نماد مخروط کاج است که اغلب با غده صنوبری یا چاکرای چشم سوم مرتبط است.

  • در تمدن های باستانی سومر و مصر: غده صنوبری نمادی از روشنگری و بیداری معنوی به شمار می رفت. مصریان باستان آن را به عنوان “چشم هوروس” خدای خورشید، تجسم می کردند که نمادی از قدرت و بصیرت بود.
  • در اساطیر یونان: غده صنوبری با دیونیسوس، خدای شراب و حاصلخیزی، مرتبط بود و نمادی از باززایی و باروری محسوب می شد.
  • در مسیحیت: غده صنوبری به عنوان نمادی از رشد معنوی و رستاخیز شناخته می شد و اغلب در هنر و معماری مسیحی به تصویر کشیده می شد.

بسیاری از مذاهب و مکاتب فلسفی، غده صنوبری را به عنوان “جایگاه روح” می‌دانند، جایی که از طریق آن می‌توان به درجات بالاتری از آگاهی دست یافت. با این حال، علم آن را به عنوان یکی از غدد هورمونی بدن در نظر می‌گیرد.

با این وجود، علم و مذهب در مورد ویژگی‌های منحصر به فرد غده صنوبری توافق دارند. این غده کوچک و منفردی است که در عمق مغز قرار گرفته و خونرسانی زیادی دارد، به طوری که خون بیشتری نسبت به هر غده دیگری در بدن انسان از آن عبور می‌کند.

این ویژگی‌های خاص باعث می‌شود که غده صنوبری فراتر از یک غده درون‌ریز معمولی باشد و نیاز به بررسی بیشتر توسط دانشمندان داشته باشد.

 

چرا چاکرای آجنا باید باز باشد؟

چاکرای چشم سوم در رشد و توسعه معنوی نقشی اساسی ایفا می‌کند. این چاکرا ذهن انسان را به سطوح دیگری از ادراک متصل می‌کند و به شما امکان می‌دهد به حقایق عمیق‌تر و والاتر دسترسی پیدا کنید.

وقتی چاکرای چشم سوم باز و متعادل باشد، دید وسیع تری نسبت به اطرافتان پیدا می کنید، بدون اینکه از دنیای واقعی جدا شوید.

یعنی حتی اگر دنبال رسیدن به آرامش و روشنفکری کامل نباشید، داشتن یک چاکرای چشم سوم سالم و متعادل به شما شهود قوی، خلاقیت بالا، تمرکز خوب و حافظه ای قوی را هدیه می دهد.

مهمتر از همه، چاکرای چشم سوم دروازه ای به سوی آرامش درونی عمیق تر و درک عمیق تر از هدف و رسالت شما در جهان است و در نهایت، با کمک آن می توانید به سطوح بالاتر آگاهی و بینش معنوی دست یابید.

 

علائم انسداد یا عدم تعادل در چاکرای چشم سوم

دلایل انسداد یا عدم تعادل در این چاکرا به دو دسته تقسیم می شوند:

  1. فعالیت بیش از حد چاکرا: این چاکرا از دریافت‌های ذهنی بیش از حد اشباع شده و نمی‌تواند حقیقت را از تخیل تشخیص دهد.
  2. فعالیت کم چاکرا: نسبت به اتفاقات اطرافتان بی‌توجه هستید. شهود خود را انکار می‌کنید و بسیار عقیده‌مند و لجباز هستید.
  12 ثروت زندگی از کتاب شاه کلید ثروت ناپلئون هیل

از دیدگاه معنوی، زمانی که چاکرای چشم سوم شما از تعادل خارج باشد، نمی توانید دید روشنی از جهان و جایگاه خود در آن داشته باشید. (درک شما از جهان محدود و ناقص است)

در سطح فیزیکی، بسته بودن چاکرای چشم سوم می تواند به مشکلات جسمی و روحی مختلفی منجر شود، از جمله:

  • سردرد یا میگرن
  • تاری دید یا حساسیت به نور
  • بی خوابی یا سایر اختلالات خواب
  • اضطراب یا افسردگی

علاوه بر این، یکی از نشانه های اصلی بسته بودن این چاکرا، کمبود شفافیت و نداشتن هدف در زندگی، و همچنین کمبود تخیل و خلاقیت است.

 

۵ راه برای باز کردن چاکرای ششم

زمانی که چاکرای چشم سوم متعادل باشد، شما فردی باهوش، شهودی و دارای قدرت تخیل و تجسم قوی خواهید بود. از طرف دیگر، عدم تعادل در این چاکرا، چه کمبود و چه فعالیت بیش از حد آن، می‌تواند منجر به زندگی در توهم شود. یعنی به جای اینکه دنیا را همانطور که هست ببینیم، دنبال تصورات ذهنی خودمان می رویم. این کار باعث می شود زیبایی و خوبی‌های خودمان، دیگران و کل دنیا را از دست بدهیم.

پس با غلبه بر این توهم، به درکی شفاف، بیداری روحی و بینشی عمیق از زندگی و ذات واقعیت دست پیدا می‌کنید. به همین دلیل است که اگر می‌خواهید چاکرای چشم سوم خود را باز کرده و توسعه دهید، تامل بر خود به صورت منظم ضروری است. در اینجا چند تمرین وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را به تمرینات معنوی خود اضافه کنید:

 

1- مدیتیشن

مدیتیشن چاکرا یکی از موثرترین روش‌ها برای باز کردن چاکرای چشم سوم است. علاوه بر این، می‌توانید در حین مدیتیشن از مودراها و مانتراهای چاکرا نیز استفاده کنید تا فرآیند را عمیق‌تر و پربارتر نمایید.

چطور انجامش دهیم؟

  • روی ناحیه بین ابروها تمرکز کنید و یک نور به رنگ نیلی یا یک گل نیلوفر را تجسم کنید.
  • بگذارید این نور در تمام مغزتان پخش شود و قضاوت ها، نظرات خشک و تصاویر ذهنی که درباره خود و دنیا دارید را پاک کند.
  • با خودتان تکرار کنید: «من واضح می بینم. برای دیدن دنیا از یک دیدگاه بالاتر باز هستم.»

 

  آموزش روش مدیتیشن 6 مرحله ای ویشن لاکیانی

2- یوگا

یوگا یک تمرین روحی و جسمی است که باعث هماهنگی بین بدن، ذهن و روح شما می شود. برای اینکه چاکرای چشم سوم خود را باز کنید، حرکات خاصی در یوگا وجود دارند که به آرامش ذهن، بهبود تمرکز و تقویت دید درونی شما کمک می کنند. حالت عقاب (Eagle Pose) یکی از بهترین وضعیت ها برای این مرکز انرژی است.

 

3- سنگ های چاکرا

در کتاب “چرخ های زندگی: راهنمای کاربر برای سیستم چاکرا”، آنودیا استفاده از سنگ ها، کریستال ها و جواهرات را به عنوان ابزارهای مکمل برای شفای چاکرا توصیه می کند.

هر چاکرایی سنگ ها، کریستال ها و جواهرات مرتبط با خودش را دارد که رنگ، انرژی و خواص مشابهی دارند. می توانید آنها را روی مکان چاکرا یا نزدیک آن قرار دهید. همچنین می توانید آنها را به عنوان زیورآلات به تن کنید.

بهترین سنگ ها برای چاکرای چشم سوم عبارتند از: لاجورد، آکوامارین، سنگ ماه، آمتیست، فلوریت بنفش و کریستال کوارتز شفاف.

 

4- رنگ

برای تقویت چاکرای آجنا و تمرکز بیشتر بر آن در طول روز، می‌توانید رنگ نیلی عمیق را وارد لباس‌ها و دکوراسیون منزل خود کنید. شمع‌هایی با رنگ آبی تیره می‌توانند در این زمینه مفید باشند.

این قدرت رنگارنگی به غذاها هم سرایت می کند، برای مثال:

  • میوه ها و سبزیجات آبی رنگ مانند آلو، بادمجان، بلوبری و کلم بنفش، برای این مرکز انرژی سالم و مفید هستند.
  • غذاهای مقوی مثل ماهی های چرب سرشار از اسیدهای چرب امگا-3 می توانند به فعال نگه داشتن مغز شما کمک کنند.

 

5- آروماتراپی یا رایحه درمانی

آروماتراپی می تواند روشی عالی برای متعادل کردن و باز کردن چاکرای چشم سوم باشد. برخی از روغن های ضروری که می توانند برای این منظور مفید باشند عبارتند از:

  • چوب صندل: این روغن آرامش بخش و متعادل کننده است و می تواند به کاهش اضطراب و استرس کمک کند.
  • عرعر: این روغن تصفیه کننده و محرک است و می تواند به افزایش تمرکز و وضوح ذهنی کمک کند.
  • رزماری: این روغن حافظه و تمرکز را تقویت می کند و می تواند به افزایش بصیرت و شهود کمک کند.
  • گل مریم گلی: این روغن آرامش بخش و ضد اسپاسم است و می تواند به کاهش سردرد و میگرن کمک کند.
  • وتیور: این روغن زمین گیر و آرامش بخش است و می تواند به کاهش اضطراب و افسردگی کمک کند.
  • کندر: این روغن مقدس و روحانی است و می تواند به افزایش تمرکز و مدیتیشن کمک کند.

 

قسمت اول دوره طراحی مجدد سرنوشت

Rating 4.25 from 4 votes

آموزش مکمل
این مطالب را هم بخوانید:
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

دوره طراحی مجدد سرنوشت دکتر جو دیسپنزا + پادکست ساده سازی و مدیتیشن

خانه
منو
×