خلاصه کتاب علی بابا اثر دانکن کلارک

بفرست برای دوستت
مشخصات کتاب

فهرست مطالب

مطالعه خلاصه کتاب علی بابا باعث می شود که با مردی آشنا شوید که تجارت الکترونیک چین را متحول کرد، یعنی جک ما (jack ma).

امروزه، چین نه تنها خانه یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان و شهرهای با سرعت در حال توسعه است. همچنین از نظر فناوری با اینترنت گسترده و پرسرعت و وای فای در همه جا، بسیار پیشرفته است.

اما تنها چند دهه پیش، همه چیز بسیار متفاوت به نظر می رسید و این زمانی بود که جک ما با طرز فکر بسیار نوآورانه خود وارد صحنه شد و شرکتی را تأسیس کرد که به یکی از با ارزش ترین شرکت های جهان تبدیل می شد: پلت فرم تجارت الکترونیک علی بابا.

در این کتاب، داستان گرایش مصرف‌ گرایانه چین را خواهید آموخت، سفر جک را از یک معلم ساده انگلیسی تا تبدیل شدن به امپراتور مصرف‌ گرایی چینی دنبال می ‌کنید و خواهید فهمید که چه چیزی باعث موفقیت امپراتوری تجارت الکترونیک او شده است.

 

خلاصه کتاب علی بابا + نکات کلیدی

شما در این خلاصه کتاب متوجه خواهید شد:

  • چگونه علی بابا از وب کم و اسباب بازی های رایگان برای ارائه خدمات بیشتر به مشتریان استفاده می کند؟
  • جک ما در ازای ارائه دوچرخه رایگان و دریاچه مصنوعی زیبا در محل کارشان چه انتظاری از کارمندانش دارد؟
  • چرا فایروال اینترنتی چین موهبتی برای علی بابا بود؟

 

عادات مصرف کنندگان چین در کنار افزایش خرید آنلاین تغییر کرده است.

داشتن افکار متضاد در مورد چین غیرعادی نیست. بسیاری از محصولات فروخته شده در ایالات متحده دارای برچسب “ساخت چین” هستند، بنابراین بسیاری این کشور را به عنوان غول تولید خرده فروشی می شناسند. اما این کشور همچنین به عنوان یک دولت کمونیستی قدرتمند شناخته شده است.

با وجود این، روند جدیدی در چین در حال ظهور است، زیرا اقتصاد این کشور به طور پیوسته به سمت مصرف گرایی تغییر می کند. به طور سنتی، مردم چین خیلی مصرف کننده نیستند. حتی امروز، هزینه های خانوار تنها یک سوم اقتصاد چین را تشکیل می دهد. در همین حال، در ایالات متحده، هزینه های مصرف کننده دو سوم اقتصاد را تشکیل می دهد.

اما زمانه در چین در حال تغییر است و یک نمونه خوب آن، تعطیلات ملی این کشور در 11 نوامبر است. این روز جشنی برای افراد مجرد در چین است، نوعی پیچ و تاب در روز ولنتاین، و به روز بسیار مهمی برای خرده فروشان چینی تبدیل شده است. در سال 2009، تنها 27 مغازه متعلق به این روز بودند.

اما تنها شش سال بعد، در سال 2015، 40000 خرده فروش و 30000 برند در این جشن شرکت کردند. یکی از خرده فروشان، شرکت کننده علی بابا بود، یک شرکت چینی که در تجارت آنلاین تخصص دارد. قابل توجه است که در ده دقیقه اول روز ولنتاین در سال 2015، یک میلیارد دلار خرید از طریق علی بابا انجام شده است.

علی بابا در خط مقدم تجارت آنلاین بوده است، که با استقبال از مصرف گرایی در چین، رشد فوق العاده ای را تجربه کرده است. اما تعداد کمی از مردم می توانستند پیش بینی کنند که علی بابا چقدر موفق خواهد شد.

علی بابا سهم مناسب خود را در مقایسه با آمازون، وب سایت خرید محبوب مستقر در ایالات متحده، دریافت کرده است. دقیقاً مانند شهرت آمازون به عنوان «فروشگاه همه چیز»، مشتریان چینی دوست دارند بگویند می ‌توانید هر چیزی را در Taobao.com، یکی از سایت ‌های فرعی محبوب علی ‌بابا، بخرید.

اما تأثیری که علی بابا بر اقتصاد چین گذاشته است، بسیار بیشتر از وضعیت آمازون در ایالات متحده است. در واقع، از سال 2016، آمازون دوازدهمین خرده فروش محبوب در ایالات متحده است، در حالی که علی بابا رتبه اول محبوب ترین ها در چین را دارد. علی بابا در سال 2014 به یک غول شرکت سهامی عام تبدیل شد، و بزرگترین عرضه اولیه عمومی جهانی یا IPO را ایجاد کرد.

 

راز موفقیت علی بابا در خدمات اولیه رایگان و خدمات عالی به مشتریان نهفته است.

علی بابا بازار خرده فروشی در چین را طوفانی کرده است، اما احتمالاً از خود می پرسید که چه چیزی آن را از هر خرده فروش آنلاین دیگری متمایز می کند. علی بابا با ارائه مقدار اولیه خدمات رایگان به بازرگانی که از سایت های شرکت استفاده می کنند، مزیت رقابتی بسیار خوبی پیدا کرده است.

اساسا، استفاده از وب سایت علی بابا، Taobao، به عنوان ویترین فروشگاه آنلاین، برای یک تجارت کوچک یا تاجر هیچ هزینه ای ندارد. در واقع، بیش از 9 میلیون کسب و کار دقیقاً این کار را انجام می دهند. با این حال، اگر بازرگانان بخواهند محصول خود را به ‌طور برجسته در سایت نشان دهند، می ‌توانند هزینه تبلیغات را پرداخت کنند.

اساساً علی ‌بابا از این طریق درآمد کسب می ‌کند، و این سیستم تا حدودی شبیه نحوه کار AdWords گوگل است. در پایان روز، بازرگانان در نهایت قیمتی را می پردازند که مطابق با تعداد کلیک هایی است که تبلیغات آنها دریافت کرده و تعداد دفعاتی که از صفحه محصول آنها بازدید شده است.

بنابراین، برای یک کسب و کار کوچک با بودجه تبلیغاتی کم، این کار کاملا مقرون به صرفه است. اما این تمام چیزی نیست که علی بابا برای آن تلاش کرده است. همچنین این سایت خدمات عالی به مشتریان ارائه می دهد. این سایت توسط گروهی به نام “xiaoer”، یک کلمه چینی به معنای “خادمان” نظارت می شود.

  7 کلید طلایی برای ثروتمند شدن از طریق اینترنت

کاری که این افراد انجام می دهند این است که به عنوان میانجی برای هرگونه درگیری که ممکن است بین مشتریان و فروشندگان ایجاد شود عمل کنند. آنها همچنین نظارت معمولی را انجام می دهند و می توانند نمایه هر فروشنده ای را که از کد رفتاری وب سایت پیروی نمی کند حذف کنند. همچنین محبوبیت Taobao به دلیل تجربه خرید بسیار تعاملی است که ارائه می دهد.

این سایت دارای یک ویژگی چت پیشرفته است که به مشتریان و فروشندگان این امکان را می دهد تا از وب کم خود استفاده کنند و در زمان واقعی بر سر هزینه یک محصول چانه بزنند.

رقابت در Taobao واقعاً شدید است، بنابراین بازرگانان برای افزایش فروش با ارائه نمونه‌ های رایگان یا شاید گنجاندن یک اسباب ‌بازی رایگان در هر بسته ‌ای که ارسال می‌ کنند، بدنبال رقابت هستند، رویه‌ای که در آمازون سابقه نداشته است.

 

جک ما در حالی که به کارمندان خود اهمیت می دهد، فلسفه اولویت قرار دادن مشتری را ترویج می کند.

یک شرکت به طور تصادفی خدمات عالی به مشتریان ندارد. در مورد علی بابا، اطمینان از داشتن تجربه عالی برای هر مشتری چیزی است که بنیانگذار جک ما مصمم به دستیابی به آن بوده است.

برای این منظور، جک ما مطمئن شد که هر کارمند علی ‌بابا این مانترای شرکت را از روی قلب می ‌داند: «اول مشتریان، در درجه دوم کارمندان و سوم سهامداران».

جک ما از مشتریان کوچک علی بابا به عنوان “میگو” یاد می کند، اما این یک اصطلاح تحقیر آمیز نیست. جک، میگوهایش را دوست دارد و مصمم است از طرف آنها کار کند تا در معرض دید آنها قرار بگیرد، بطوری که در هیچ جای دیگری نخواهند یافت. این بدان معناست که او همیشه سخت کار می کند تا مطمئن شود علی بابا خدمات رایگان اولیه خود را از دست نمی دهد.

عشق به مشتریانش تا حدودی با رابطه ای که جک با سهامدارانش دارد، در تضاد است، و اغلب او را برای ایجاد سود کوتاه مدت به نفع آنها تحت فشار قرار می دهند. حتی زمانی که قیمت سهام علی ‌بابا مانند سال 2009 کاهش می‌ یابد، جک از مصالحه و انجام هر کاری که ممکن است بر تعهد او به مشتریان و کسب ‌و کارهای کوچک تأثیر منفی بگذارد، خودداری می‌ کند.

جک ما به کارمندان خود نیز تعهد قوی دارد و سبک رهبری او بر ایجاد انگیزه و حفظ وفاداری متمرکز است. در نتیجه، بسیاری از کارکنان علی بابا سال ‌هاست در آنجا کار می ‌کنند و قصد ندارند به جای دیگری بروند. همچنین کارمندان علی بابا از مزایای داشتن بهشتی که در آن قرار دارند، لذت می برند، و جک آن را هدیه ای شایسته به کارمندان خود می داند.

با مساحت 2.6 میلیون فوت مربع، اتاق‌ های ورزش، کافی ‌شاپ ‌ها، غرفه ‌های مواد غذایی ارگانیک، دریاچه دست ‌ساز غول ‌پیکر و دوچرخه ‌های رایگان برای گشت و گذار در اطراف، کارمندان دلایلی دارند که احساس کنند به خوبی از آنها مراقبت می ‌شود.

اگر کارگری برای ماشین یا خانه جدید به پول نیاز داشته باشد، می تواند تا سقف 50000 دلار وام بدون بهره دریافت کند. آنچه جک ما در ازای آن انتظار دارد، کارکنان متعهد و وفاداری هستند که مایلند ساعات طولانی را برای موفقیت مداوم علی بابا صرف کنند.

 

در چین، جک ما یک پیشگام اینترنت بود که بر بسیاری از چالش های لجستیکی غلبه کرد.

جک ما کار خود را به عنوان معلم زبان انگلیسی آغاز کرد. یک روز در محل کار، جک شاهد بود که یکی از همسالانش که ده‌ ها سال تدریس می‌ کرد، سوار بر دوچرخه ‌ای قدیمی با سبدی پر از سبزیجات ارزان ‌قیمت به خانه می‌ رفت.

جک در آن زمان متوجه شد که اگر می ‌خواهد آینده ‌ای متفاوت از همکار بزرگ ‌ترش برای خود داشته باشد، باید برنامه ‌ای نوآورانه داشته باشد و زندگی بهتری برای خود بسازد. خیلی زود، او به دنبال فناوری نسبتاً جدید اینترنت بود. اولین شرکت جک ما که در سال 1995 تأسیس شد، مشاور شبکه هانگژو هیبو نام داشت و یکی از اولین مشاغل اینترنتی چین بود.

شرکت جک صفحات اصلی و وب ‌سایت ‌های ساده ‌ای ایجاد کرد که اطلاعات تماس سایر مشاغل چینی را که به دنبال ایجاد حضور در وب بودند، فهرست می‌ کردند. از آنجایی که هر کسی که به اینترنت دسترسی داشته باشد، پتانسیل مشتری شدن را داشت، جک می خواست دید کسب و کارهای چینی در ایالات متحده را افزایش دهد.

بنابراین، جک همراه با شریک تجاری خود های یبینگ، دامنه اینترنتی ایالات متحده chinapages.com را خریداری کرد. با این حال، جلوتر بودن از زمان شما معایبی دارد، و از آنجایی که افراد بسیار کمی در چین در اواسط دهه 90 به اینترنت دسترسی داشتند، متقاعد کردن مشاغل برای سرمایه گذاری بصورت آنلاین دشوار بود. اما جک توانست برخی از دوستان خود را به استفاده از خدماتش جلب کند و حتی موفقیت های اولیه را نیز به دست آورد.

پس از اینکه او یک وب سایت برای هتلی در هانگژو به نام لیک ویو ایجاد کرد، مسافران آمریکایی شروع به حضور دسته جمعی کردند، این تنها هتل چینی بود که آنها توانستند آنلاین پیدا کنند! با این وجود، چالش‌ های بسیار بیشتری وجود داشت، مانند اتصالات اینترنتی نامطمئن که هر چند وقت یکبار خراب می ‌شدند.

  خلاصه کتاب روانشناسی پول اثر مورگان هاوزل

اتصالات آنقدر معیوب بود که جک گاهی اوقات مجبور می‌ شد پرینت ‌های وب ‌سایت‌ هایشان را به مشتریانش نشان دهد. از آنجایی که هزینه خدمات وب در آن زمان 2400 دلار بود، این یک سوء ظن قابل درک بود که جک باید سخت تلاش می کرد تا بر آن غلبه کند.

 

جک ما نام مناسبی برای کسب و کار خود در سانفرانسیسکو پیدا کرد و چشم انداز او از همان ابتدا روشن بود.

جک ما با وجود تعداد کمی از مشاغل اینترنتی در چین، به ایالات متحده و سیلیکون ولی برای الهام گرفتن نگاه کرد. در یکی از سفرهای جک به کالیفرنیا بود که به طور تصادفی با نامی آشنا شد که روزی با آن ارتباط نزدیکی داشت. در سال 1999، جک تقریباً آماده بود تا ایده بزرگ بعدی خود را راه اندازی کند:

یک فروشگاه خرده فروشی آنلاین. او ایده و تیمی داشت، اما چیزی که نداشت نام مناسب بود. سپس، در بازدید از سانفرانسیسکو، جک در یک رستوران داستان‌ های عامیانه شب‌ های عربی به ذهنش خطور کرد. یکی از داستان ‌ها، «علی بابا و چهل دزد» بود. در طول روز، او همچنان هر کسی را که می ‌دید می ‌پرسید آیا در مورد علی بابا می ‌دانند و بطور شگفت ‌آور، همه می ‌دانستند. جک فکر کرد، این یک نشانه است و او نام مناسب را پیدا کرده است.

اما یک گرفتاری وجود داشت. Alibaba.com قبلاً متعلق به مردی در کانادا بود که برای آن 4000 دلار می خواست. در آن زمان، تراکنش ‌های پول آنلاین چندان امن نبودند و این شخص اگر می‌ خواست به راحتی می‌ توانست پول را برداشته و اجرا کند. اما جک این احساس را داشت که این کانادایی صادق است، بنابراین معامله را انجام داد.

خوشبختانه، نظر او درست ثابت شد. معامله به آرامی پیش رفت و او به زودی صاحب دامنه خود شد. جک ما در فوریه 1999 علی بابا را راه اندازی کرد و ثابت کرد که از همان ابتدا چشم انداز روشنی دارد.

علی بابا به عنوان یک رقیب بین المللی در نظر گرفته شد که می تواند با هر شرکت دره سیلیکون رقابت کند، اما همچنین واضح بود که علی بابا یک سرویس طراحی شده برای مشاغل کوچک است. نام مستعار جک ما از «میگو» برای مشتریان تجاری کوچکش، اشاره ای به فیلم فارست گامپ است که در آن شخصیت اصلی از یک تجارت ساده ماهیگیری میگو ثروتمند می شود.

 

علی بابا در سال 1999 از طریق شانس ارتباطی با یک سرمایه گذار آمریکایی، بودجه مورد نیاز خود را دریافت کرد.

در سال 1987، اولین ایمیلی که از چین به کارلسروهه آلمان ارسال شد، با سرعت 300 بیت در ثانیه بود. با این حال، همه چیز به سرعت تسریع یافت، و تنها یک دهه بعد همین فناوری، اقتصاد جهانی را متحول کرد. در اواخر دهه 90، سرمایه گذاران آمریکایی به شرکت های فناوری آسیایی علاقه خاصی داشتند.

جک ما می ‌دانست که به برخی از این سرمایه‌ گذاران بزرگ نیاز دارد تا علی ‌بابا را به رقیبی جهانی تبدیل کند. جک کاملاً با علاقه کم شرکت های سرمایه گذاری چینی به مشاغل مبتنی بر اینترنت آشنا بود. خوشبختانه، یک کارمند در گلدمن ساکس به نام شرلی لین وجود داشت که مشتاق سرمایه گذاری در شرکت های اینترنتی چینی بود.

هر چند عوارضی هم داشت. به دلیل تفاوت های فرهنگی، شرلی لین به سختی توانست تاجران چینی را به عنوان یک سرمایه گذار قانونی بپذیرد. در واقع، برخی آنقدر گیج شده بودند که مدام می پرسیدند آیا او همسر آقای گلدمن است؟ ارتباط علی بابا با شرلی لین در واقع به سال 1989 باز می گردد، زمانی که شریک تجاری ما، جو تسای، برای اولین بار او را در پروازی به نیویورک ملاقات کرد. در آن زمان، جو هنوز دانشجوی دانشگاه ییل بود، اما اطلاعات تماس او را برای سال‌ ها حفظ شده بود.

در سال 1999، اطلاعات تماس شرلی مانند طلا بود. از شانس و اقبال، وقتی جو با او تماس گرفت، شرلی نیز مانند علی بابا به دنبال فرصت های سرمایه گذاری بود. در کمترین زمان، او در هانگژو بود و به تیم علی بابا معرفی شد. در آن زمان، دفتر مرکزی علی بابا آپارتمان کوچک جو بود، اما شرلی بیشتر تحت تأثیر تعهد و سخت ‌کوشی اعضا قرار گرفت.

در پایان، گلدمن کمی مردد بود، اما شرلی شرکت را متقاعد کرد که به همراه برخی از سرمایه ‌گذاران کوچک‌ تر، به علی ‌بابا 5 میلیون دلار بعنوان سرمایه راه ‌اندازی بدهند. جک ما مرد شادی بود. اما همانطور که در بخش بعدی خواهیم دید، یک بحران را پشت سر گذاشت.

 

جک ما در بحران دات کام در سال 2000 فرصت هایی پیدا کرد، اما هنوز دوران سختی برای علی بابا بود.

نقشه جاه طلبانه جک ما برای ساختن یک امپراتوری خرده فروشی مانند ساختن خانه ای از کارت ها بود. این یک عملیات ظریف و هیجان انگیز است که هر لحظه ممکن است از بین برود.

نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که وقتی کارت ‌ها خراب می ‌شوند، می ‌توانید از آن به عنوان فرصتی برای تغییر شکل قبل از شروع دوباره استفاده کنید. این همان خوشبینی است که جک ما هنگام ترکیدن حباب دات ‌کام در سال 2000 باید حفظ می‌ کرد.

  درس سوم: ایجاد زمان برای انجام کار دلخواه

در مارس همان سال، بازار سهام نزدک پس از سال‌ ها سرمایه ‌گذاری در استارت ‌آپ‌ های اینترنتی سقوط کرد. بسیاری از مشاغل سیلیکون در این فرآیند نابود شدند، اما جک ما سقوط را جشن گرفت.

برخی از شرکت های اینترنتی چینی نیز به شدت آسیب دیدند و 20 درصد یا بیشتر ارزش خود را از دست دادند. جک پیش ‌بینی کرد که 60 درصد از رقبای علی ‌بابا در نتیجه تعطیل خواهند شد. ناگهان همه چیز برای علی بابا خوب به نظر رسید.

آنها فقط کسری از آنچه را که جمع آوری کرده بودند در بودجه خرج کردند و اکنون با رقابت بسیار کمتری در بازار روبرو شدند. اما هنوز یک مشکل باقی مانده بود، یعنی سود.

تا پایان سال 2000، علی بابا هنوز هیچ درآمدی نداشت. آنها نیم میلیون کاربر و پول زیادی در بانک داشتند، اما درآمدشان کمتر از یک میلیون دلار بود. علی بابا برای ایجاد مقداری درآمد، هزینه هایی را بیشتر برای خدمات ساخت سایت دریافت می کرد، اما این هزینه ها به پوشش هزینه های آنها نزدیک نمی شد.

بدتر از آن، جک ما ثروت اندکی را برای استخدام افراد بیشتر در تلاش برای گسترش حضور علی بابا در ایالات متحده و اروپا خرج کرده بود. با این حال، جک ما می دانست که زمان مناسبی برای حرکت و رشد برند است.

اما این موضوع واقعیت را تغییر نداد، شرکت در سال 2001 به کمک نیاز داشت. در نتیجه، ما و شریکش جو تسای یک مدیر ارشد عملیاتی جدید، متخصص با تجربه ساویو کوان را به خدمت گرفتند. به کوان ماموریت داده شد: تا علی بابا را به یک تجارت سودآور و سالم تبدیل کند. کوان این کار را با کاهش هزینه ها و محدود کردن دامنه شرکت در بازار چین انجام داد.

 

علی بابا به لطف درک آنها از فرهنگ چینی، چالش رقابتی eBay را شکست داد.

در اوایل دهه 2000، علی بابا همچنان در حال مبارزه سختی بود تا جایگاه خود را در بازار خرده فروشی تضمین کند. اما بعد از اینکه آنها با یکی از بزرگترین چالش های خود یعنی eBay مواجه شدند، همه چیز تغییر کرد.

در سال 2003، eBay تلاش کرد تا بازار چین را تحت تأثیر قرار دهد، اما آنها روی حضور علی بابا حساب نکرده بودند. استراتژی eBay این بود که یک شرکت چینی موجود را بخرد که خدماتی شبیه به خودش ارائه می‌ کرد. در واقع، شرکت مورد بحث 90 درصد از تجارت آنلاین مصرف کننده به مصرف کننده چین را کنترل می کرد و پس از خرید، این شرکت به eBay EveryNet تغییر نام داد.

اما جک ما آماده مبارزه بود و از هر مزیت محلی و فرهنگی که در اختیار داشت استفاده می کرد. اولین گام ایجاد سایت زیرمجموعه Taobao بود که در ماه مه 2003 راه اندازی شد.

با تمرکز بر چانه زنی آنلاین برای محصولات فروخته شده توسط مصرف کنندگان، مشتریان مشابه eBay را هدف قرار داد. در چهار ماه اول پس از راه ‌اندازی Taobao، جک ما موفق شد این واقعیت را پنهان کند که علی ‌بابا مالک Taobao است و در این مدت، این سرویس جدید به سرعت مشتریان eBay EveryNet را جذب کرد.

مهمتر از همه، Taobao چیزی داشت که eBay نداشت:

درک آنچه برای بازار چین جذاب بود.

با گرافیک پر جنب و جوش و نمایشگرهای خوشه ‌ای، حس بازار شلوغی را به خود اختصاص داد، در حالی که سایت eBay حس تمیزی و استریل مورد علاقه کاربران غربی را داشت.

در نهایت، در سال 2004، eBay EveryNet به میزبان ایالات متحده نقل مکان کرد، که اساسا شانس آنها را در بازار چین از بین برد. به دلیل فایروال‌ هایی که توسط دولت چین برای جلوگیری از محتوای «نامطلوب» ایجاد می ‌شود، سایت ‌هایی که از کشورهای خارجی میزبانی می ‌شوند اگر به طور کامل مسدود نشوند، اغلب کندتر بارگیری می ‌شوند.

EveryNet با خدمات کند مواجه شد، بنابراین مشتریان به خدمات رایگان، سریع و سرگرم کننده ارائه شده توسط Taobao هجوم آوردند.

شکی نیست که تائوبائو یکی از بهترین اتفاقاتی بود که برای علی بابا افتاد. این امر به آنها کنترل تجارت الکترونیک چین را داد و جک ما در نهایت کسب و کاری با درآمد جدی داشت. این روزها، علی بابا بیش از 18 سال سن دارد و همچنان یک نیروگاه خرده فروشی است. اما جک ما یک رویاپرداز بلندمدت است و علی بابا را می بیند که تا سن 102 سالگی زندگی می کند.

 

خلاصه نهایی

علیرغم کمبود تجربه و بودجه اندک برای راه اندازی، جک ما یک امپراتوری تجارت الکترونیک را از پایه ایجاد کرد، در زمانی که افراد کمی در چین حتی یک حساب ایمیل داشتند اما جک چیز بسیار مهمتری داشت:

او مملو از روحیه کارآفرینی بود و میل به انجام کارهای سخت را برای تحقق بخشیدن به چشم انداز خود به همراه داشت.

توصیه عملی:

مانند جک ما، لازم نیست به یک چیز بسنده کنید. جک ما علاوه بر اینکه یک تاجر بزرگ است، یک بشردوست نیز هست که روی آن سرمایه گذاری شده است. تغییرات آب و هوا و محیط زیست در سال 2015، سبب شد او پارک برندون را در کوه‌های آدیرونداک خریداری کند تا مطمئن شود در برابر توسعه ‌دهندگان و آلاینده‌ ها محافظت می ‌شود.

امتیاز 4.75 از 20 رای

آموزش پیشنهادی

آیا ویدیوهای آموزشی نویسنده این کتاب در سایت نگرش نیک موجود است؟

آیا پادکست (صوت فارسی) این
خلاصه کتاب نیز موجود است؟

اشتراک در
اطلاع از
guest

6 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ساناز نوروزی چناری
ساناز نوروزی چناری
1 سال قبل

واقعا عالی بود . این داستان ها برای ایده گرفتن فوق العاده هستند

پرویز شاکاریان
پرویز شاکاریان
1 سال قبل

سلام و خدا قوت ،مطالب عالی هستند

مهران محمدی
مهران محمدی
1 سال قبل

Today is difficult tomorrow is much more difficult but the day after tomorrow is beautiful most people die tomorrow evening

امروز سخت است فردا خیلی سخت تر است اما پس فردا زیباست اکثر مردم فردا عصر می میرند

آموزش جدید: مسترکلاس خواب – دکتر متیو واکر

خانه
منو
کتاب نمیتوانی به من آسیب بزنی
×