کتاب الکترونیکی

مقاله کسب 3 مهارت ضروری مدیریت زمان، انرژی، تمرکز

کسب 3 مهارت ضروری مدیریت زمان، انرژی، تمرکز

اصول مدیریت زمان

قبول دارید همه ی ما 24 ساعت وقت داریم؟

مطمئنا جوابتون مثبت هست، ولی مسئله اینجاست که چرا با اینکه همه زمان یکسانی در طول روز داریم ولی یک نفر به موفقیت می رسد و دیگری شکست خورده و ناامید می شود؟

عوامل زیادی در این موضوع دخیل هستند که یکی از این عوامل تفاوت آنها در چگونگی مدیریت زمان، مدیریت انرژی و مدیریت تمرکز می باشد.

یعنی اینکه چگونه از زمان مان درست استفاده کنیم، انرژی بدن مان را درست هدایت کنیم و تمرکز کافی داشته باشیم و متمرکز کار کنیم. این سه مهارت کاملاً ضروری است که باید داشته باشیم. حال می خواهم به ترتیب به هرکدام بپردازم:

1- مهارت مدیریت زمان

ابتدا به این سوال جواب بدهید:

یک ساعت شما چقدر می ارزد؟

اگر ارزش یک ساعت خود را بدانید از زمان های مرده ی خود بهترین استفاده را می کنید. مثلاً در صف ها، در رفت و برگشت ها، در اتوبوس یا مترو، مدام به این فکر می کنید که چه کار کنید تا به بهترین صورت از این وقت استفاده کنید. مثلا در مترو یا هواپیما جایی که همه دارند هم دیگر را نگاه می کنند و وقت خود را هدر می دهند شما می توانید با مطالعه یا گوش دادن سخنرانی های خوب وقتتان را بگذرانید.

مورد بعدی بحث انضباط شخصی است. یک تعریف قشنگ از انضباط شخصی می تواند این باشد:

انجام کار درست در زمان درست،

نه انجام کاری که دوست داریم در زمانی که دوست داریم.

این را هم بخوانید:  مقاله اهمیت مطالعه

یکی دیگر از تفاوت های افراد موفق و غیرموفق همین است که فرد ناموفق هر کاری را که دلش می خواهد در هر زمانی که دلش می خواهد انجام می دهد ولی فرد موفق کاری که می داند درست است را تحت هر شرایطی در زمان مناسبش انجام می دهد و بهانه نمی آورد که خسته ام، حس اش نیست و فلان، این یعنی موفقیت. چون بقیه رقبای شما مطمئنا اینطور رفتار نخواهند کرد و همین می شود عامل موفقیت شما.

مدیریت زمان

حالا در مدیریت زمان اول از همه باید کتاب «قورباغه را قورت بده» اثر برایان تریسی را قورت دهیم.

اگر این کتاب را نخواندید نکات مهم اش را به شما می گویم و اگر هم خواندید برایتان یادآوری می شود.

اول از همه برایان تریسی می گوید که باید برای خود هدف تعیین کنیم و برای هر کاری باید مهلت انجام کار تعیین کنیم.

پس باید لیست کارهای هرروز را بنویسیم بعد اولویت بندی کنیم و سپس از اولویت سخت و مهم یکی یکی کارها را انجام دهیم.

کاری که شما باید انجام دهید:

امشب قبل از خواب لیست کارهایی را که فردا باید انجام شود را یادداشت کرده، آنها را به ترتیب از سخت یا مهمترین اولویت بندی کرده تا فردا ذهن تان آماده باشد. البته می توانید یکی در میان یعنی به صورت یک کار خیلی سخت بعد یک کار آسان و باحال کارهایتان را اولویت بندی کنید، هر مدلی که خودتان راحت ترید.

این را هم بخوانید:  برایان تریسی - زندگی بدون پشیمانی و افسوس

نکته کلیدی:

به هیچ عنوان برای کارهایتان زمان تعیین نکنید، مثلا نگویید این کار را باید از ساعت ده تا ده و نیم و کار بعدی را باید از ساعت یازده تا یازده و نیم انجام دهم، مدیریت زمان یعنی اینکه امروز باید کارهایی که در لیست خودم یادداشت کردم را هرطور شده تا انتهای امروز طبق اولویت انجام دهم.

نکته کلیدی:

به هیچ عنوان صبح تان را با یک عامل بیرونی شروع نکنید و اجازه ندهید که یک عامل بیرونی مثل اخبار، روزنامه، موسیقی (مگر اینکه حالتان را واقعاً خوب کند) حال شما را اول صبح مشخص کند و با نگرانی صبح تان را شروع کنید.

مدیریت زمان

2- مدیریت انرژی و عملکرد

بحث اول در مورد تنفس درست است. وقتی شانه و سینه موقع تنفس بالا می آید یعنی تنفس عمیق ما درست نیست. تنفس عمیق درست تنفسی است که شکم تکان می خورد که به آن تنفس دیافراگمی می گویند.

همین یک کار کلی عصبانیت و خشم و سردرد و تنش و کمبود انرژی را کنترل و مدیریت می کند.

پیشنهاد می کنم اگر می خواهید در مورد تنفس دیافراگمی بیشتر بدانید و به کار ببندید، کتاب صوتی زیر را تهیه و دانلود کنید:

کتاب صوتی شکستن مرزهای عملکرد اثر ژان بقوسیان

مورد بعدی این است که باید روزی حداقل 8 تا 10 لیوان آب بخورید تا نشاط و انرژی لازم را بدست آورید.

همچنین باید تغذیه درست داشته باشید. ما معمولاً اینطور هستیم که چند ساعت چیزی نمی خوریم بعد یک دفعه حجم وسیعی از غذا را وارد معده مان می کنیم، این درست نیست. بنابراین وعده های غذایی خودتان را کوچک کنید، هر 90 دقیقه یک پذیرایی مختصری از خودتان داشته باشید، خوراکی های خوب مثل خرما، فندق، پسته، سیب، موز و… را استفاده کنید.

این را هم بخوانید:  مقاله هفت مسئولیت یک رهبر کسب و کار

مورد بعدی فعالیت شدید و استراحت کامل است. نمی توانیم ده ساعت پشت سر هم کار کنیم بدون استراحت، حتی اگر خودمان بخواهیم بدن و مغز ما نمی کشد و مطمئنا بازدهی لازم را نخواهیم داشت.

باید یک زمان هایی را برای خود تعیین کنیم، مثلا بین 60 تا 90 دقیقه یکسره و بکوب کار کنیم و بعد بین 15 تا 30 دقیقه یکسره و بکوب استراحت کنیم.

3- مدیریت تمرکز

شما اگر اصول مدیریت زمان و انرژی را یاد بگیرید و رعایت کنید اما تمرکز نداشته باشید به هیچ عنوان بدرد نمی خورد.

تمرکز اصل بسیار بسیار مهمی در بازدهی است.

منظور از تمرکز چیست؟

یعنی بتوانیم یک مدت مشخصی روی یک چیز متمرکز بشویم بدون اینکه چیز دیگری حواسمان را پرت کند.

توی عصر حاضر با پیشرفت تکنولوژی و وجود جذابیت های اینترنت و رسانه های اجتماعی مثل تلگرام و اینستاگرام صبر و حوصله خیلی کم شده و تمرکز به شدت کاهش یافته است، بنابراین بدست آوردن این مهارت خیلی سخت است و به تمرین نیاز دارد.

اگر «روش های افزایش تمرکز» این عبارت را در اینترنت سرچ کنید یک عالمه مطلب در مورد افزایش تمرکز می توانید پیدا کنید.

 

[کل: 1 - میانگین: 5]
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *